Gå til innhold



Foto

Motorhavari (6.5l) Tahoe 1998


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
59 replies to this topic

#41 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 15 June 2012 - 21:17

QUOTE(Southern Rebel @ 15 Jun 2012, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Interessant diskusjon dere har her! smile.gif Morro å lese!

Stikker inn ei lita oppdatering; Har nå skrudd i MANGE TIMER ohmy.gif Måtte dra fram "elefanten"/verkstadkrana mi for å få satt på toppene m/manifoilder og turbo. (Heavy shit....)
Ogh så er det jo kjempegøy å montere en hel motor / motorrom som en annen har stressa og skrudd i frahverandre... laugh.gif

Men nok klaging. wink.gif Endelig fått montert motoren sammen. Har ikke bytta noe annet enn topp-pakninger. (Bare sånn for å få starta og flytta litt på bilen.)

Joda den starta som bare det den! Sviver kjempegreit og går som ei kule rolleyes.gif

Men som forventet blåser den kompressjon/eksos ut i kjørevannet. Og bruker MYE vann ved litt pådrag. På tomgang bruker den ikke noe.

Hehe. Noen som har en 6,5TD motor til salgs? laugh.gif

hehe. morro det. har en motor med mulig gåen veiv/råde, og en med mulig sprikk i block cool.gif
men sjekka rundt hos høggere? også i sverige?

#42 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 15:05

Hei! Fikk bytta toppakninger på denne hjemme i tunet i sommer (2012). Brukte bilen hele sommeren med masse trykk i kjøleanlegget. (kjørte rundt uten lokk på ekspansjonsbeholder. ;) Gikk fint det, blei bare litt varm til tider. Og brukte ca 5 liter vann på mila. ;)

 

MEN; Nå har jeg ENDELIG etter mange måneder med leting fått tak i en brukt motor.

 

Spørsmålet mitt er til dere; Hvordan er det greiest å bytte motor på disse? Ta av hele frontseksjonen? Eller går det uten?
og må jeg kjøre læring på dieselpumpa eller noe sånt ved motorbytte?

 

Er en stor jobb har jeg skjønt.. :/ Men er vel bare å hive seg i det. :)
 

 

Takker for svar


A m e r i c a n M u s c l e s

#43 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 16:39

Hei! Fikk bytta toppakninger på denne hjemme i tunet i sommer (2012). Brukte bilen hele sommeren med masse trykk i kjøleanlegget. (kjørte rundt uten lokk på ekspansjonsbeholder. ;) Gikk fint det, blei bare litt varm til tider. Og brukte ca 5 liter vann på mila. ;)

 

MEN; Nå har jeg ENDELIG etter mange måneder med leting fått tak i en brukt motor.

 

Spørsmålet mitt er til dere; Hvordan er det greiest å bytte motor på disse? Ta av hele frontseksjonen? Eller går det uten?
og må jeg kjøre læring på dieselpumpa eller noe sånt ved motorbytte?

 

Er en stor jobb har jeg skjønt.. :/ Men er vel bare å hive seg i det. :)
 

 

Takker for svar

det går uten å ta av fronten, jeg løsnet bare alt til motoren, og motoren fra gearkassa, tok vekk vifta på motoren, så gikk det helt greit. 

litt plunder med å få den å treffe på motorfester og gearkassa når den skal inn, men det går. "husker ikke om jeg løsnet motorfestene fra bilen også, men det ser du om du må/om det går"

ta av panser og ut med radiator, så er det plass nok. såvidt :blink:

 

ville tatt en tdc learn etter motorbytte ja, da hjernen nå blir å kjøre etter verdiene den forrige pumpa/motoren hadde.

om du har en obd2 bil,dvs. 96mod og opp, så gjør du det med KOKO metoden.

hjernen vil selv ta en tdc learn eller relearn etter 50 start sykluser om du ikke gjør det selv.


Edited by mr.chevy, 21 February 2013 - 16:52.


#44 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 18:25

det går uten å ta av fronten, jeg løsnet bare alt til motoren, og motoren fra gearkassa, tok vekk vifta på motoren, så gikk det helt greit. 

litt plunder med å få den å treffe på motorfester og gearkassa når den skal inn, men det går. "husker ikke om jeg løsnet motorfestene fra bilen også, men det ser du om du må/om det går"

ta av panser og ut med radiator, så er det plass nok. såvidt :blink:

 

ville tatt en tdc learn etter motorbytte ja, da hjernen nå blir å kjøre etter verdiene den forrige pumpa/motoren hadde.

om du har en obd2 bil,dvs. 96mod og opp, så gjør du det med KOKO metoden.

hjernen vil selv ta en tdc learn eller relearn etter 50 start sykluser om du ikke gjør det selv.

 

Mr.chevy har rett i det han sier, men jeg må legge til at du må snike motoren forbi servopumpa. Min gikk akkurat, og jeg demonterte ikke motorfestene.

Girkassa henger du bare pent opp med en stropp før du løsner motoren.

 

Du bør også investere i et justerbart løfteåk til 230kr fra Biltema.

 

http://www.biltema.n...k-680-kg-15838/

 

Kjøpte det før jeg satte inn den nye motoren, og da gikk det MYE lettere :)

 

Men for all del... vær to stykker når motoren skal ut og når den nye skal inn.

Ville aldri gått på den løftejobben alene..

Elefanten dere bruker BØR være ganske stor, for denne motoren er tung og bilen er stor.

Senk i tillegg fronten så mye du kan før du begynner. Da henter du sårt trengt klaring når bunnpanna skal gå klar av radiatorsupporten.

 

Lykke til :)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#45 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 18:27

EDIT:

 

Du finner guide til oppsett av dieselpumpe etter KOKO-metoden i garasjen min.
Du må stille inn pumpa på nytt så fort du har løsna den :)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#46 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 23:42

Hei! Takk for gode og utfyllende svar! I dag har jeg hatt fri fra jobben. Har skrudd fra 7.00 til 17.00 på bilen. 
Stor jobb og tung motor ja.. :) Nå er ny motor på plass i bilen. Kun satt i fester, ikke festet til girkasse enda engang.

Skal gjøre det i morra. :) Som dere sier, det gikk veldig greit å ta ut motoren uten å løsne noen karrosserideler. (Tok av grillen for å ha et stigtrinn. ;) )
Elefanten jeg brukte var i minste laget. Og det er en nedfelt bukk i golvet som elefanten kjørte seg skikkelig fast i. Men utrolig hva som går ;)

Jeg brukte gamle sikkerhetsseler som jeg justerte til greit på forhånd, men er et greit verktøy du linker til der ja! :D


Fikk to problem; 

 

1. Oljekjølingen til motor; Slangetilkobling i blokka hadde 16mm gjenger på den som står i bilen. Og 12mm på den nye motoren.

Tenker kanskje å bare lage til en overgang der. Men noen som har prøvd dette?

Går det evt ann å bare koble en U-retur med slange og drite i hele kjøleren uten at olje blir for varm?

 

2. På den nye motoren var det 1x ledning mindre i ledningsnettet. Ledningen går fra glødepluggledningsnettet og inn til dieselpumpa.

Noe problem at det ikke er tilkobling til den på den nye motoren? I tillegg ser jeg at det er 1x stikker mindre i koblingen som går inn under innsuget.
OG fargene på ledningene som går inn under innsuget (Store koblingen ved topedo) er forskjellige fra gamle motoren.

 

Chevyhoe; Har sett på sia di, du har mye inspirerende der :) Fikk også lest det du skriver om ang TDC learn og KOKO metode.

Tror dere det er nødvendig å styre noe med TDC learning for min del?

Nye motoren har ny dieselpumpe montert på Chevroletverksted rett før det ble tatt ut. 

Jeg har ingen utstyr til å få gjort dette med ser dere.

Jeg satser på at den starter og går greit. Så får jeg heller gå til grep om den ikke sviver greit. ;)


Takke igjen for de som kommer med svar! :)

Attached Thumbnails

  • 551323_10200448353992252_1775977075_n.jpg

Edited by Southern Rebel, 22 February 2013 - 23:59.

A m e r i c a n M u s c l e s

#47 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 00:05

Sett over alt som må kobles elektrisk fra den gamle motoren, for da vil alt passe overens. Ja, du må nok ta TDC learn og sjekke TDC offset, for det hadde nok verkstedet ingen mulighet til å gjøre med kun motoren.. Som regel er man heldig, og motoren starter og går greit uansett, men da må di kjøre den til et verksted for timing av TDC offset etterpå. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#48 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 00:24

Verkstedet gjorde det mens bilen var i drift, så pumpa har gått ei stund i bil. Gjør det saken annerledes?

 

Okei. Jeg hadde håpet at det passet det elektriske. Ser ut som innsuget må av for å skifte ledningsnettet til dieselpumpa mm.

Får se hva jeg gjør, har ikke nye pakninger eller noe. 


A m e r i c a n M u s c l e s

#49 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 11:14

Det gjør saken annerledes :) Ville likevel kontrollert TDC offset og tatt en TDC learn for sikkerhets skyld :) Men pumpa er sikkert korrekt justert, så da er det bare 10min jobb i stedet for 2-3 timer og mye knot.. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#50 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 18:58

Okei. Ja da må jeg prøve å få det til etterhvert.

Fikk bytta over ledningsnettet til dieselpumpa ++ i dag. Gikk uten å tå av innsug med var litt knot.

Nå er motorbyttet faktisk gjort!!!! :D Men FOR EN JOBB.

Har jobba som mekaniker i 6 år nå. Dette er noe av det værste motorbyttet jeg har hatt. :o

 

Gjenstår kun olje + kjølevæske før fyring nå :)

 

Pluss at jeg må se om jeg får på oljefilteret. Måtte skjøte oljerørene fra motoren med slanger for å få rett stuss.

 

 

Blir spennende i morra. Vet dere om dieselsystemet luftes sånn tålig greit av seg selv ved kinning?


A m e r i c a n M u s c l e s

#51 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 19:53

Okei. Ja da må jeg prøve å få det til etterhvert.

Fikk bytta over ledningsnettet til dieselpumpa ++ i dag. Gikk uten å tå av innsug med var litt knot.

Nå er motorbyttet faktisk gjort!!!! :D Men FOR EN JOBB.

Har jobba som mekaniker i 6 år nå. Dette er noe av det værste motorbyttet jeg har hatt. :o

 

Gjenstår kun olje + kjølevæske før fyring nå :)

 

Pluss at jeg må se om jeg får på oljefilteret. Måtte skjøte oljerørene fra motoren med slanger for å få rett stuss.

 

 

Blir spennende i morra. Vet dere om dieselsystemet luftes sånn tålig greit av seg selv ved kinning?

jeg hadde og problemer med oljerørene på den nye motoren, men jeg hadde motsatt problem som deg, jeg kjøpte da 2slike http://www.clasohlso...ngede-rørdeler

 

inbiller meg at det finnes noen som går motsatt vei og. men nu har du jo ordnet det...

 

husk også å få alle jordingene fra ledningsnettet jordet, jeg hadde glemt EN enslig jording oppe bak toppen, og jeg plagdes i ei uke med feilsøking, da starter bare klikka og det var lys i bremselysan og mye rart.

 

om du tar en tdc learn, så er det bare for og lære hjernen i DIN bil, hvordan pumpa pe DENNE NYE motoren står. ikke noe som må endres på motoren, såfremt det er riktig fra før...

 

der er en kran foran oppe på motoren din, åpne den og kinne litt til du ser det kommer ren diesel, så stenger du bare den, og det skal ikke være mye luft da.

 

ja det er litt av en jobb, jeg har byttet motor på min bil to ganger, men det positive med det, er at man kjenner bilen etterpå, og vet hvor alt er...



#52 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 21:52

Inte så dumt att lufta dieselsystemet före man grillar starten. Uppe på dieselfiltert sitter en rund plastskruv släpp på denna lite o få igång förpumpen tills de kommer bara diesel. Då har du filter/ filterkopp full. Ev kan du också ta av inkomande diesel på dieselpumpen o låta förpumpen gå tills du har diesel här. Då har du luftat så långt du kan före pumpen. Då kan du börja veva på starten ev släppa några spridarör men de tror jag inte att du skall behöva.

 

Kranen framme på motorn är till för att tömma filterkoppens botten för vatten. Man luftar inte en system för luft i botten.

 

Mvh Manfred



#53 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 23:15

Inte så dumt att lufta dieselsystemet före man grillar starten. Uppe på dieselfiltert sitter en rund plastskruv släpp på denna lite o få igång förpumpen tills de kommer bara diesel. Då har du filter/ filterkopp full. Ev kan du också ta av inkomande diesel på dieselpumpen o låta förpumpen gå tills du har diesel här. Då har du luftat så långt du kan före pumpen. Då kan du börja veva på starten ev släppa några spridarör men de tror jag inte att du skall behöva.

 

Kranen framme på motorn är till för att tömma filterkoppens botten för vatten. Man luftar inte en system för luft i botten.

 

Mvh Manfred

der lærte jeg noe nytt, trodde det var for å lufte enkelt, men da var det altså for å tappe vann :blink:



#54 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 20:55

fått start på bilen?  funket bra?



#55 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 22:02

Hei hei! Ja det blei ei hard helg. Fikk start på den ja. :D

Vet ikke om dette "slange-skjøte-opplegget" mitt på oljerørene holder. Noen formening om det? Har ikke turt å prøvekjøre bilen enda pga det.

Den sviver greit, men litt småluggete innimellom. Mulig det er TDC learningen som bør taes?

Ja du det har du helt rett i! -Ser ikke mørkt på NOE lenger når det gjelder motorrommet på GM 4x4 ;)

Legger ved et bilde av gliset med gang på motorenMaskinskift fra 21. til 24. Februar 2o13 (14).jpg ! Har planer om Bushwacker og svære hjul hvis motoren fungerer greit. Håååper det... :unsure: 

Må få testet den mere i løpet av uka. :)


Edited by Southern Rebel, 25 February 2013 - 22:04.

A m e r i c a n M u s c l e s

#56 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 22:17

ser jo flott ut det der.. har ingen peiling om skjøtene holder, vet ikke hvordan de er skjøtet,

lugginga kan jo være tdc learn, luft, eller bare lenge siden motoren har gått, i beste fall.

 

ja blir litt penere med større hjul. har selv på 315/75/16 på min silverado. tilsvarer ca 35".  

må si det ble en helt annen bil,utseendemessig..



#57 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 23:18

Nei, er litt vanskelig å vurdere det ;) Men får se, mulig jeg forsøker litt. 

Ja satser på et av de alternativene du nevner. :)

 

Okei! Ja er viktig med hjul :) 315/75 rigger godt ja! B) Har liggende 295/75-16 til denne tahoen på 8 og 10 toms felg foreløpig. :)

 

Høres ut som du har godt peiling, har du noe erfaring med å mye en kan stramme torsjonsfjærene OG få justert inn camber greit på eksenterboltene på øvre bærebroer? :)


A m e r i c a n M u s c l e s

#58 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 23:59

nei det vet jeg ikke, likte ikke å ha torsjon strammet, så jeg slapp den ned på torsjon så mye jeg kunne uten at den tar i. (tar litt i,ved sving og flex)

fikk  justert inn forstillinga etterpå. tok ikke noe forstillingskontroll den lille tida jeg hadde veldig stram torsjon.

jeg satt på 3" bodylift.


Edited by mr.chevy, 26 February 2013 - 00:02.


#59 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 21:16

Ja du det har du helt rett i! -Ser ikke mørkt på NOE lenger når det gjelder motorrommet på GM 4x4 ;)

 

Velkommen i motorskiftegjengen ;)

Ikke akkurat et motorskifte jeg hadde hatt lyst til å gjøre igjen, men neste gang skulle det gått ganske fort :)

Camaroen er morsommere å bytte motor på... :D

 

 

Okei! Ja er viktig med hjul :) 315/75 rigger godt ja! B) Har liggende 295/75-16 til denne tahoen på 8 og 10 toms felg foreløpig. :)

 

Høres ut som du har godt peiling, har du noe erfaring med å mye en kan stramme torsjonsfjærene OG få justert inn camber greit på eksenterboltene på øvre bærebroer? :)

 

Med den hjuldimmen på en Tahoe må du regne med å skru opp torsjonen nesten til max.

Mener å huske at det gikk noenlunde greit med camber, men dritten var at jeg mista all fjæring nedover fordi de øvre bærearmene nesten tok i stopperne.

Dvs traff jeg en asfaltkant, så "ramla" hele bilen ned, og ikke bare hjula.

 

Men du finner sikkert en mellomting.

 

35" kan du nok dessverre glemme på Tahoe, da den er noe lavere enn en Silverado originalt grunnet lettere understell.

Da må du i såfall heve 4".

Men.. Utrolig hvor mye større dekk man kan få på hvis man kjører med original innpress på felgene.

Ser allikevel ganske mye kjipere ut enn 33" på 8" og 10" felger.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#60 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 21:39

Hehe! takk takk. :) Det står respekt av oss som faktisk har bytta motor i en 88-00 GM 4x4 ;)  :P Lettere sakt enn gjort JA!! ;) Men Ja sant det! Det går sykt mye fortere andre gang :) Uansett hva slags operasjon det er. 

 

Ja jeg har kjørt med 295/75-16 på den andre Tahoen min lenge nå. Går fint uten å stille på torsjonsfjærene. Men har trimmet vekk endel stål, og hjørnet på støtfangeren forran. :) 
Det var på 8 og 10" felg. Men ja, tror 35" akkuart ikke går. :)


Edited by Southern Rebel, 26 February 2013 - 21:43.

A m e r i c a n M u s c l e s