Jump to content



Photo

Motorhavari (6.5l) Tahoe 1998


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
59 replies to this topic

#1 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 28 March 2012 - 18:12

Ja da var skaden skjedd, jeg fekk igjen bilen fra verkstedet etter en oljeskift paa den, gla som fy for aa ha bilen igjen, men den gleden var kortvarig.
Da det hadde gaatt er par dager begynte det aa lyse paa "Low coolant" jeg fylte paa i god tro paa at det faktisk bare var lite. Men det gikk fort opp for meg at her var det noe mere som var galt,
den fortsatte aa bruke kjOle veske aa den begynte aa ryke hvit rOyk. FOrste jeg tenkte var toppen er gaaen, saa jeg satte den inn paa verkstedet igjen, joda toppen er defekt ( begge sa han ) aa du har sprekk i blokka. sad.gif

Saa da sitter jeg her aa lurer litt paa hvordan jeg skal klare aa redde meg ut av dette. har sett rundt litt etter motorer men siden jeg har saapass liten peiling tenkte jeg at jeg skulle skrive her inne for aa se om det er andre som har hatt det samme problemet og hvordan de lOste det. Hvor burde jeg begynne ? ( Mange som sier at det aa hente fra USA ikke er saa dumt ) men ikke veit jeg. I saa fall er det noen her som kan anbefale eventuelle sider som man burde sjekke ?


#2 tarne-t

tarne-t

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 posts

Posted 15 April 2012 - 20:07

QUOTE(ErikN @ 28 Mar 2012, 18:12) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da var skaden skjedd, jeg fekk igjen bilen fra verkstedet etter en oljeskift paa den, gla som fy for aa ha bilen igjen, men den gleden var kortvarig.
Da det hadde gaatt er par dager begynte det aa lyse paa "Low coolant" jeg fylte paa i god tro paa at det faktisk bare var lite. Men det gikk fort opp for meg at her var det noe mere som var galt,
den fortsatte aa bruke kjOle veske aa den begynte aa ryke hvit rOyk. FOrste jeg tenkte var toppen er gaaen, saa jeg satte den inn paa verkstedet igjen, joda toppen er defekt ( begge sa han ) aa du har sprekk i blokka. sad.gif

Saa da sitter jeg her aa lurer litt paa hvordan jeg skal klare aa redde meg ut av dette. har sett rundt litt etter motorer men siden jeg har saapass liten peiling tenkte jeg at jeg skulle skrive her inne for aa se om det er andre som har hatt det samme problemet og hvordan de lOste det. Hvor burde jeg begynne ? ( Mange som sier at det aa hente fra USA ikke er saa dumt ) men ikke veit jeg. I saa fall er det noen her som kan anbefale eventuelle sider som man burde sjekke ?



http://www.finn.no/f...nnkode=27839744

Edited by tarne-t, 15 April 2012 - 20:12.


#3 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 posts

Posted 15 April 2012 - 21:39

ringte til Minges og hørte på pris jeg og synns 52500 norske kroner (inkl mva) ble litt i stiveste laget med tanke på at det er en long block.. du vil jo trenge nye dyser,glødeplugger,gløderelle,pakningsett.(vann pumpe,eksospakninger,innsug) ikke for at det sisst nevnte koster skjorta i USA men her i Norge veit dem å ta seg godt betalt for ALLT..

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#4 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 22 April 2012 - 18:01

QUOTE(Sotengel @ 15 Apr 2012, 22:39) <{POST_SNAPBACK}>
ringte til Minges og hørte på pris jeg og synns 52500 norske kroner (inkl mva) ble litt i stiveste laget med tanke på at det er en long block.. du vil jo trenge nye dyser,glødeplugger,gløderelle,pakningsett.(vann pumpe,eksospakninger,innsug) ikke for at det sisst nevnte koster skjorta i USA men her i Norge veit dem å ta seg godt betalt for ALLT..


Ja virker som allt jeg har sett eller hQrt om lander paa rimelig hQye priser.

#5 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 23 April 2012 - 00:21

Ikke kommet noe lenger med Tahoen Erik? sad.gif
Ja det greieste er nok å få tak i en annen brukt motor. Det trenger ikke blir så dyrt. smile.gif
Bare finne en som ikke er gått så fryktelig langt. Evt en med bytta dieselpumpe, dyser osv osv.

-Andre' wink.gif
A m e r i c a n M u s c l e s

#6 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 23 April 2012 - 01:34

QUOTE(Southern Rebel @ 23 Apr 2012, 01:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke kommet noe lenger med Tahoen Erik? sad.gif
Ja det greieste er nok å få tak i en annen brukt motor. Det trenger ikke blir så dyrt. smile.gif
Bare finne en som ikke er gått så fryktelig langt. Evt en med bytta dieselpumpe, dyser osv osv.

-Andre' wink.gif



Ja jeg kan glemme noe nytt vertfall tongue.gif kosta jo noe heilt sinnsykt. regner med jeg maa finne meg en brukt en, problemet jeg har med det er at dem jeg har sett har alle gaatt langt syntes jeg :S. FQler det er litt kjipt aa sette i en som er gaat 250k + siden den jeg hadde hadde gaatt 185k ish.
jeg som var sikker paa min hadde gaatt 185.000km men jeg er ikke sikker paa det lengre. Pga folk jeg har snakka med syntes det er merkelig at den motoren skulle gaa saa til H#@$!@# paa saa lav Km stand.

#7 Sleipner68

Sleipner68

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 posts

Posted 23 April 2012 - 07:58

Nå er det faktisk slik at en kan få en hel bil i grei stand for prisen av en ny motor. Rundt 50-70k er det nå for en 95-98 Surb på Finn. 6,5td er jo omtrent den dyreste i Minges utvalg. huff. Håper min varer..

#8 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 23 April 2012 - 14:28

Noen her inne som veit hva jeg kan faa for bilen med Defekt motor ?

#9 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 posts

Posted 23 April 2012 - 15:34

20000,-

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#10 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 posts

Posted 23 April 2012 - 17:35

Hej
Hur mycket har verkstaden demonterat/ kontrollerat för att kunna säga att båda topparna är spruckna och att du har en spricka i blocket??

Mvh Manfred

#11 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 posts

Posted 23 April 2012 - 20:29

prøv å let på huggerier i sverige og eller hør med disse.

http://www.finn.no/f...nnkode=34336499

ser dem har en 98mod med 198 på tellern også.

http://www.finn.no/f...nnkode=34347825

her har du og. har overhalte motorer og.
http://www.finn.no/f...nnkode=33894462

#12 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 posts

Posted 23 April 2012 - 20:37

QUOTE(Hummer @ 23 Apr 2012, 15:34) <{POST_SNAPBACK}>
20000,-

det var nå billig
edit: ups..... ser jo de er ganske billige de bilene.

Edited by mr.chevy, 23 April 2012 - 20:42.


#13 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 23 April 2012 - 22:09

Regner med den kommer ut til salgs som delebil, siden jeg ikke har noe videre peiling paa mekking a disse bilene ( eller biler i helhetn ).

Poster nok en post her inne aa med bilder osv aa bilen om det er noen her inne som er interesert i en delebil.

#14 ErikN

ErikN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 23 April 2012 - 22:11

QUOTE (manfred @ 23 Apr 2012, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hej
Hur mycket har verkstaden demonterat/ kontrollerat för att kunna säga att båda topparna är spruckna och att du har en spricka i blocket??

Mvh Manfred



Jeg er ikke sikker faktisk, har ikke vert inne aa sett paa den etter at verkstedet tok den inn men regner med de har tatt opp litt.

#15 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 23 April 2012 - 22:17

Jeg er kanskje interessert i bilen din Erik hvis du tenker på å selge den som delebil smile.gif Du får si ifra!
A m e r i c a n M u s c l e s

#16 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 posts

Posted 23 April 2012 - 22:47

QUOTE(ErikN @ 23 Apr 2012, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med den kommer ut til salgs som delebil, siden jeg ikke har noe videre peiling paa mekking a disse bilene ( eller biler i helhetn ).

Poster nok en post her inne aa med bilder osv aa bilen om det er noen her inne som er interesert i en delebil.

om du ikke skrur sjøl så koster det nok en 10-12tusen å få byttet motoren. +motoren selvsagt...

#17 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 10 May 2012 - 20:58

Hei!

Jeg har kjøpt denne bilen nå. smile.gif Tenker å bruke den som delebil, eller muligens kjøpe brenn ny motorblokk og dieselpumpe, kjøre full pakke. (Blir dyrt da.) smile.gif
Til de som lurer så har verkstedet tatt av alt av reimhjul og braketter, innsug, dieselrør, kamakseler, støtstenger, topper m.tubro og eksosmanifoilder.


Det er spor etter kjølevæske inni sylindrene; et "rosa belegg" i 3-4 av sylinderene / på toppen av stemplene. Kan i første omgang ikke se noe skade på topper.


Hva er "vanlig" på 6,5 TD med tanke på Kjølevæskeforbruk inni motor? Ikke bare toppakninger?
Sprekker virkelig blokka på en bil som kun er kjørt 185000km?? ohmy.gif


Høres litt rart ut syntes nå jeg. smile.gif

Har dere noen erfaringer? Hadde vert morro å hørt, har en Silverado med 6,5 td også smile.gif

Edited by Southern Rebel, 10 May 2012 - 21:02.

A m e r i c a n M u s c l e s

#18 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 posts

Posted 11 May 2012 - 11:29

[Det er spor etter kjølevæske inni sylindrene; et "rosa belegg" i 3-4 av sylinderene / på toppen av stemplene. Kan i første omgang ikke se noe skade på topper.
Toppakningarna hur ser dom ut? Där kan man få en ganska klar indikering på om dessa har syndat eller ej om de finns spår av läckage från någon när liggande vatten kanal. För att va helt säker på topparna så är de att provtrycka dessa. Är svårt att se en liten spricka, som blir större vid värme.

Sprekker virkelig blokka på en bil som kun er kjørt 185000km?? ohmy.gif
Tyvärr så är de inte kilometern som bestämmer de.. Har en 6,5 som hänger till skam i verkstaden 40000km en pallmotor som aldrig gick helt fin bytte topp o pakning, ikke fan rök vit på den sidan igen så fort de kom vatten på motorn. (provtryckt bytes topp som blev monterad) Bytte också kolv o stake (råde) då denna hade fått stryck och ca 3-4mm av kolvens (stempel) topp va borta!!

eller muligens kjøpe brenn ny motorblokk
Sarpsborg motor hade de när jag frågade sist kommer inte ihåg men va runt 10000 kr.

og dieselpumpe
Kan man ju, men varför byta något som fungerar?

Mvh Manfred









#19 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 11 May 2012 - 13:56

Takk for utfyllende svar Manfred. smile.gif

Jeg kan ikke se noe umidellbar skade på topp-pakningene. Men det er "krater" eller små hakk i toppen på et par forbrenningskamere.
Kan se ut som det har vert en metalldel som har banket litt i, eller blitt brukt feil kjølevæske. Jeg skal se nærmere på dette i helga.
Ja, som du sier så er det av og til umulig å se sprekker da matrialer utvider seg i varme.

Nei er klar over at alt kan skje uansett KM. Men lurer på om det er noe som er "vanlig"? Oi du har vert skikkelig uheldig med den motoren da.

10000? Det var jo rimeligt! Men det er vel kun Short-block uten topper da? Nei dieselpumpe er jo ikke nødvendig å skifte kanskje, men de fleste bytter jo den
innen bilen er kjørt 200.000km så er jo greit å bytte den dersom det skulle bli aktuelt å kjøpe resten av motoren ny. smile.gif


Er forresten fryktelig tunge topper på disse bilene, særlig med turbo og eks.manifoild montert på laugh.gif
Må virkelig vurdere å dra frem motorløfteren når disse skal monteres tror jeg. wink.gif
A m e r i c a n M u s c l e s

#20 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 posts

Posted 11 May 2012 - 15:48

QUOTE(Southern Rebel @ 11 May 2012, 14:56) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for utfyllende svar Manfred. smile.gif

Jeg kan ikke se noe umidellbar skade på topp-pakningene. Men det er "krater" eller små hakk i toppen på et par forbrenningskamere.
Kan se ut som det har vert en metalldel som har banket litt i, eller blitt brukt feil kjølevæske. Jeg skal se nærmere på dette i helga.
Ja, som du sier så er det av og til umulig å se sprekker da matrialer utvider seg i varme.

Nei er klar over at alt kan skje uansett KM. Men lurer på om det er noe som er "vanlig"? Oi du har vert skikkelig uheldig med den motoren da.

10000? Det var jo rimeligt! Men det er vel kun Short-block uten topper da? Nei dieselpumpe er jo ikke nødvendig å skifte kanskje, men de fleste bytter jo den
innen bilen er kjørt 200.000km så er jo greit å bytte den dersom det skulle bli aktuelt å kjøpe resten av motoren ny. smile.gif


Er forresten fryktelig tunge topper på disse bilene, særlig med turbo og eks.manifoild montert på laugh.gif
Må virkelig vurdere å dra frem motorløfteren når disse skal monteres tror jeg. wink.gif


10 000kr tomt block. ej shortblock
Ta en titt på linken under så kan de va en förklaring på sprickor i blocket. Du är nog inte ensamm om ev spricka i blocket men att alla spricker, nej de gör de inte. Är inte bara att dom spricker invändigt, va bytt motor på kompisens H1 rätt före han köpte den. Då va de en spricka utvändigt i blocket därav läckage på kylvätska. Då är närliggande att tro de som omtalas i linken. Ligger också många linkar på den sidan ang toppar etc.

http://www.v8dieselt...i...p?f=32&t=58

Tja otur med min motor. Ja de blev en lång dag med motor byten. Hade en annan som stog i bil så de blev 2 motorbyten på en dag. Köpte bilen med ett antagande att de va blåst topp så överlever den. Hade ju en till på lager...

Mvh Manfred

Edited by manfred, 11 May 2012 - 15:49.