
Lage diffhus av stål foran?
#1
Posted 11 April 2012 - 09:59
#2
Posted 11 April 2012 - 19:00
Skal også gjøre det en vakker dag. Kanskje jeg får tid når jeg blir pensjonist

http://www.ladaniva....eFerro.jpg.html
#3
Posted 11 April 2012 - 19:49
#4
Posted 11 April 2012 - 23:00
Enkelt sagt så er det "bare å sveise ivei", men ikke glem at du må få skruehullene på rett sted, at akslingene skal løpe, og at metallskivene skal ha riktig passningshull for kulelagerene. (Du ønsker ikke at ytterringen til lageret slarker)
Du skal ikke sveise fast diffhuset i de brakettene, de skrues fast med de samme tre boltene som holder stikkakslingen på plass.
For å få skivene på rett plass, har jeg sett at mange bygger seg en oppretterjigg som holder skiver og hus i rett posisjon når man sveiser.
#5
Posted 11 April 2012 - 23:47

Hvis det er noen her som har gode greier på sveising og lyst til å hjelpe en nybegynner i bilmekking så blir jeg veldig glad for det!

#6
Posted 12 April 2012 - 16:25
Æ e tillhenger av selvgjort e velgjort, å har laga en sånn sjøl i lag me en kompis som jobba på et ganske rikholdig sveiseverksted i bodø. Vi laga tell å me en jigg, før å serieproduser dem. Men det ble lagt på is da han slutta.
Det e en stor fordel å et stort poeng å sveis brakettan fast i akslingen, da dette e det eineste som bi sterkt nokk, samtidig som at det gjør det 100 ganga enklere å bytt stikkakslinga på bilen.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#7
Posted 12 April 2012 - 20:35
Veldig synd at han sluttet der da! Finnes den jiggen enda (nå sier meg ikke jigg noe i det hele tatt, så det hadde vært artig å se et bilde av den)?
Edited by stekus, 12 April 2012 - 20:37.
#8
Posted 16 April 2012 - 00:09
Jiggen å alt av deler finnes trygt forvart på lofte mitt

Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#9
Posted 24 January 2013 - 12:41
Har fått på plass stålhuset fra protrack nå. Det var veldig trangt under dieselmotoren men det gikk til slutt.
#10
Posted 28 January 2013 - 23:05
Trangt?? har du bilda?
Ståldiffen e jo i teorien mye mindre en aludiffen, min e i alle fall det
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#11
Posted 29 January 2013 - 22:46
har tenkt å ta bilder, ja. må bare finne en passende anledning.
veldig trangt fordi de der armene foran på diffen er mye lenger en nødvendig. skjønner ikke helt hva han tenkte på da han laget den men det fikk plass til slutt.
#12
Posted 02 February 2013 - 18:48
Lengere en orginalt på diesel?
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#13
Posted 02 February 2013 - 23:25
JA!
#14
Posted 05 February 2013 - 18:07
Rart,æ laga mine egen me de orginale som mala, satt som et skudd da.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#15
Posted 07 February 2013 - 10:31
Veldig rart. Måtte ta en ringerunde til Stig (ladaworld) og Michael (protrack) for å finne ut av hvordan de hadde tenkt det skulle være. Fant ut at jeg er den første som har montert et slikt hus i en dieselniva. Og de som lager husene (protrack i hellas) har aldrig sett en dieselniva så dem visste ikke hvordan dieselfestene ser ut ...
#16
Posted 07 February 2013 - 20:41
Festlig Menne KATTI KOMMER DET BILDA???
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#17
Posted 08 February 2013 - 00:51
Ja det kan du lure på Har hatt litt oljesvetting fra forskjellige pakninger og plugger. venter med å ta bilde til jeg har fått orden på det. Dessuten burde jeg legge et strøk maling på de blanke delene .... men man kommer seg jo ikke hjem fra jobb før det er mørkt og uten garasje er det da ikke så greit å gjøre ting på bilen.
#18
Posted 11 February 2013 - 11:07
Min bei metalisert me sink, det va sterke saker
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#19
Posted 18 February 2013 - 14:56
Nå har jeg endelig funnet det for godt å rulle meg litt i snøen under bilen ... legger bare ut bildene siden jeg tror folk flest ser hva som er gjort. Så kan jeg ta spørsmål hvis noen lurer på noe