Gå til innhold



Foto

Kjøre langt med en Valp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 31 May 2012 - 10:10

Vurderer å kjøpe en 65mod Valp.

Problemet mitt er at den står utenfor Oslo området, og jeg befinner meg i Bodø.

Nå er ikke jeg av typen som misliker utfordringer med lange turer i gamle biler (vært med i veteranbilløpet bodø - russland),
men hvordan er det å kjøre langt i feltvogn? Tåler den det?

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 31 May 2012 - 11:07

Jeg har en TGB 11 (nyere type volvo) har kjørt mange lange turer på treff med den. En feltvogn hvor ting er i orden er det ikke noe problem å kjøre langt. Det er plagsomt med støy og dårlige seter. Bortsett fra det ser jeg ikke noe problem. Sjekk vesker innimellom er ikke dumt. Kjenn etter temperatur på bremser og nav. Tut og kjør!

#3 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 03 June 2012 - 09:35

Da har jeg kjøpt feltn. Så nå sitter jeg i tenkeboksen om jeg skal kjøre 110 mil fra valdres til bodø eller å få den fraktet. Er jo en morsom biltur å kjøre den, men er redd noe skal gå i stykker...



#4 YMK

YMK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 03 June 2012 - 21:23

Kommer som sagt an på tilstanden. Men er jo en enkel bil dær det meste kan fikses i vegkanten ved behov vil jeg tro.
1911 har som sagt en del tusen km på landevei med sin, men den er i orden og sjekket før avgang.
Jeg ville ha tatt turen, men ville også hatt med meg et minimum av verktøy og slikt wink.gif

#5 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 03 June 2012 - 21:44

Blir skøy dette smile.gif

Noe spesielt som pleier å ryke på disse? Hvordan er det for motor i 80km/h over lengre tid?

#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 04 June 2012 - 07:50

70 km/t er nok best marsj fart. Da går det også minst drivstoff. Det som kan gå er gamle slanger. Rusk i tanken som løsner. Et universal bensinfilter og litt verktøy kan være greit. Føleblader og en ny stift til fordeleren er heller ikke dumt. Når den er i ulage vil du få dårlig med motorkraft og høyt forbruk.

#7 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 04 June 2012 - 08:58

Sjekk og avbalansering av dekk er en god ide. Når jeg kjøpte min ristet det så fælt i dekkene att jeg trodde jeg skulle bli kastet av veien når bilen paserte 65. Fet gikk med rundt en halvkilo blu per hjul for å få det i orden :-). Det går noen rykter om gamle dekk som faller fra hverandre under fart. Jeg vill tatt en god kikk på alle hjulene både før og under turen for å forsikre meg om at det ikke er mye sprekker i dem. Med min gamle var 90 kmt en heilt grei marsfart dog med hørselværn.

God tur

#8 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 04 June 2012 - 09:30

Nordover skal den enten den vil eller ikke smile.gif

Har aldri kjørt felt før, så blir en tøff tur den første delen hvertfall.

#9 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 07 June 2012 - 21:51

QUOTE(Pana @ 4 Jun 2012, 10:30) <{POST_SNAPBACK}>
Nordover skal den enten den vil eller ikke smile.gif

Har aldri kjørt felt før, så blir en tøff tur den første delen hvertfall.



Så en annonse på en Volvo felt, for en tid tilbake. Bilen hørte til på Karmøy, og i beskrivelsen i annonsen, sto det at bilen fungerte godt på en tur til Nord-Norge. tongue.gif
Ønsker deg en god tur.

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#10 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 07:13

Takk smile.gif

Joda regner med/håper på at det går greit. Er bare litt bekymret for drivverk og maskineri som må jobbe leeeenge i 70/80km/t. Noen tips til hva jeg burde ha med meg? Godt utvalg av verktøy er jo en selvfølge

#11 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 09:17

QUOTE(Pana @ 8 Jun 2012, 08:13) <{POST_SNAPBACK}>
Takk smile.gif

Joda regner med/håper på at det går greit. Er bare litt bekymret for drivverk og maskineri som må jobbe leeeenge i 70/80km/t. Noen tips til hva jeg burde ha med meg? Godt utvalg av verktøy er jo en selvfølge


Kan kanskje være lurt å sjekke/bytte olje på drivverk før avgang. Husk at det skal være LS-olje på bakdiffen p.g.a. diffbrems. Gå inn på laplander.nu, der finner du det meste av info om disse bilene. Er mange smørepunkter.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#12 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 17 June 2012 - 20:10

er desverre ikke så mye liv på laplander.nu for tiden sad.gif men de har mye god info der om disse smile.gif
men som sagt over her ta med verktøy smøremiddel og bensinfilter smile.gif
min begynnte og "hoppe" på første prøvetur. sansynligvis pga rusk i systemet.
se også etter lekasjer fra forgassern på de. den henger jo tross alt over eksosen. min rant det bensin ifra så det ble litt røyk osv biggrin.gif

#13 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 17 June 2012 - 21:27

120mil og 24timer kjøring, så var udyret hjemme!

Skyter litt når den blir varm, så mistenker at tenningen må justeres litt? forige eier snakket noe om det etter han byttet fordeler og pluggledninger

#14 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 18 June 2012 - 15:40

hehehe turen gikk smertefritt?

min har en sinnsyk ettertenning bare den biggrin.gif
stopper bilen og tar ut nøkkelen. så må jeg sitte og vente i 2 minutter minimum før etterdønningene har gitt seg.

#15 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 02:05

QUOTE(Pana @ 17 Jun 2012, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
120mil og 24timer kjøring, så var udyret hjemme!

Skyter litt når den blir varm, så mistenker at tenningen må justeres litt? forige eier snakket noe om det etter han byttet fordeler og pluggledninger


Gratulerer med bilen, da. Godt å høre at turen gikk bra. Regner med du var litt ør i hodet, p.g.a. støyen. tongue.gif
Husk at tenninga justeres cyl. 2, og tennmerket er på undersiden av motoren. Du får legge ut noen bilder av vidunderet, da. biggrin.gif
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#16 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 07:37

Ble endel kaffekopper på statoil, men med hørselværn med radio, så gikk det som smurt wink.gif

Må vel få lagt opp noen bilder og biggrin.gif

Å justere tenningen er vel bare å vri på fordeleren som vanlig?

#17 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 21:15

QUOTE(Pana @ 19 Jun 2012, 08:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ble endel kaffekopper på statoil, men med hørselværn med radio, så gikk det som smurt wink.gif

Må vel få lagt opp noen bilder og biggrin.gif

Å justere tenningen er vel bare å vri på fordeleren som vanlig?


Ja, det er bare å vri fordeleren. Jeg kjøpte meg ei verkstedhåndbok hos "trollstein.no" De har mye deler til disse bilene. Det sammen gjelder "Olav Teigen".

Regner med det var greit med hørselværn med radio, ja. biggrin.gif
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#18 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 20 June 2012 - 08:33

Hvordan løsner man den slik at det bare er å vri? Så ikke noen beskrivelse i håndboka på akkurat det rolleyes.gif

#19 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 20 June 2012 - 18:34

QUOTE(Pana @ 20 Jun 2012, 09:33) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan løsner man den slik at det bare er å vri? Så ikke noen beskrivelse i håndboka på akkurat det rolleyes.gif


Min er ombygd til sivilt tenningsanlegg, men regner med det er det samme på det orginale tenningssystemet, også. Er en skrue under fordeleren, som du løsner. Ser ut som et klammer. Hvis du ser på side 28 i verkstedhåndboka på "laplander.nu", er det et bilde av denne. (Pos. 2) Det er beskrevet godt hvordan du justerer tenning her.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#20 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 21 June 2012 - 07:02

Se der ja smile.gif Takker! smile.gif

Har såvidt prøvd udyret i terrenget, men når sidemannen hyler av skrekk, så er vel saken klar at dette duger i terrenget biggrin.gif

Har forresten sett at det er stor mangel på aktivitet på laplander forumet...