Gå til innhold



Foto

Kjøre langt med en Valp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 21 June 2012 - 19:55

QUOTE(Pana @ 21 Jun 2012, 08:02) <{POST_SNAPBACK}>
Se der ja smile.gif Takker! smile.gif

Har såvidt prøvd udyret i terrenget, men når sidemannen hyler av skrekk, så er vel saken klar at dette duger i terrenget biggrin.gif

Har forresten sett at det er stor mangel på aktivitet på laplander forumet...


Ja, det er et morsomt kjøretøy i terrenget, ja. Skal mye til å stoppe denne. tongue.gif Jeg monterte veltebøyle på min. Er ikke helt trygt å velte med bare teltstenger. wink.gif

Attached Thumbnails

  • DSCN0808.JPG

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#22 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 22 June 2012 - 05:20

laget bøyla selv?
evt hvor er den kjøpt?
har velta en gang med en sånn en i militæret og teltstenga tåler ikke så mye nei biggrin.gif
vurderer en sånn en selv for og føle meg litt tryggere uttafor "normal" vei smile.gif
ikke det at jeg har kommet så langt i prosessen enda selv men den tid kommer snart håper jeg tongue.gif

#23 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 22 June 2012 - 20:39

QUOTE(nimrodh @ 22 Jun 2012, 06:20) <{POST_SNAPBACK}>
laget bøyla selv?
evt hvor er den kjøpt?
har velta en gang med en sånn en i militæret og teltstenga tåler ikke så mye nei biggrin.gif
vurderer en sånn en selv for og føle meg litt tryggere uttafor "normal" vei smile.gif
ikke det at jeg har kommet så langt i prosessen enda selv men den tid kommer snart håper jeg tongue.gif


Jeg kjøpte bøyla av en kar i Holmestrand. Han hadde fått den laget av en som driver med å lager slike. Men han skulle utvide kjøringa si, og monterte bur, og solgte bøylen. Jeg fikk den godkjent av BT, og skrevet inn i vognkortet. Synes det er en grei forsikring dette, ja. Hvordan gikk det med deg da du veltet, da?
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#24 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 11:25

jeg fikk ikke ei skramme heldigvis smile.gif men fikk ei kasse med kjetting deisende ned 10 cm fra hodet biggrin.gif så nå har jeg lært og binde fast tunge ting i bil :smile.gif

sjekke litt rundt jeg da og se om jeg finner ei ferdig bøyle eller noen som kan lage ei til en billig penge etter hvert tongue.gif

#25 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 21:09

QUOTE(nimrodh @ 23 Jun 2012, 12:25) <{POST_SNAPBACK}>
jeg fikk ikke ei skramme heldigvis smile.gif men fikk ei kasse med kjetting deisende ned 10 cm fra hodet biggrin.gif så nå har jeg lært og binde fast tunge ting i bil :smile.gif

sjekke litt rundt jeg da og se om jeg finner ei ferdig bøyle eller noen som kan lage ei til en billig penge etter hvert tongue.gif


Godt det gikk bra, da. smile.gif Men tror du skal være heldig om du finner en ferdig bøyle. Tror ikke det er så mange som er til salgs. Det er vel best å få laget en. Min er laget slik at kalesjen går uten på, samt at motorkassen kan åpnes på vanlig måte, og varmeapparatet bak ikke trenger å flyttes. Laget i 50,8 x 2,5 mm sømløse rør. Jeg fikk pålegg om å polstre skråstagene, for å få den godkjent. Her kan du se bildene fra annonsen til han som solgte meg min:

Attached Thumbnails

  • Velteb_yle_2.jpg
  • Velteb_yle_3.jpg
  • Velteb_yle_1.jpg

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#26 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 24 June 2012 - 19:14

ja regner med at det blir billigst og enklest og lage selv/med hjelp av en som kan det biggrin.gif

ser det kan bli en smule trangt og gå inn sidedørene bak om man er litt over normalen stor men det spiller ingen rolle for meg biggrin.gif jeg skal kjøre smile.gif

takk for bildene smile.gif gjør det litt enklere når man ser hele greia.
var det noe stress på biltilsynet og få den godkjent sånn sett bort fra polstringa?
må de ha noe papirer på at det er sveisa skikkelig osv?
vet de kan være litt vrange innimellom

#27 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 24 June 2012 - 20:57

QUOTE(nimrodh @ 24 Jun 2012, 20:14) <{POST_SNAPBACK}>
ja regner med at det blir billigst og enklest og lage selv/med hjelp av en som kan det biggrin.gif

ser det kan bli en smule trangt og gå inn sidedørene bak om man er litt over normalen stor men det spiller ingen rolle for meg biggrin.gif jeg skal kjøre smile.gif

takk for bildene smile.gif gjør det litt enklere når man ser hele greia.
var det noe stress på biltilsynet og få den godkjent sånn sett bort fra polstringa?
må de ha noe papirer på at det er sveisa skikkelig osv?
vet de kan være litt vrange innimellom


Gikk ganske greit hos BT. Jeg måtte sende en søknad om godkjennelse, og la ved de samme bildene som jeg la ut her. Fikk en tlf. fra de etter ei stund, og fikk beskjed om at det måtte polstres. Da jeg viste den, kom det hele tre mann for å se. Den ene mente at polstringa skulle gå helt ned til gulvet. Det manglet ca. 30 cm., noe jeg gjorde med vilje, for at det ikke skulle bli slitt i stykker når en går forbi. Han begynte også å bemerke at det var mye annet i bilen som, en kunne skade seg på. Bl.a. vingemutrene oppunder taket. Men heldigvis var det en av de andre som sa at bilen var jo bygd slik, og at alt var ok. Var bare å få nytt vognkort, der bøylen var skrevet inn. Ingen spurte noe om hvordan den var laget, men jeg hadde oppgitt dim. i søknaden. Ikke kikket de på hvordan den var festet, heller. (Det var jo litt rart, egentlig.) Jeg la stålplater på undersiden av gulvet, for å forsterke.
Er litt trangt å passere bøylen, ja, men ikke noe stort problem. Er jo bare å bruke bakdøra, hvis en ikke kommer forbi. wink.gif

Edited by Frank A. L., 24 June 2012 - 22:38.

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#28 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 01:09

Beklager Pana, vi har vist kuppet tråden din. Den handler vel ikke lenger om det du startet, med.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#29 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 09:18

Bare diskuter videre. Vurderer bøyle selv så biggrin.gif

#30 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 11:08

Hmm.. Etter å ha hatt bilen på jobb for å få justert tenning så dukket følgende problem opp: Siden den har skjermede pluggledninger, så ble det null signal til tenningslampa.

#31 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 13:25

QUOTE(Pana @ 25 Jun 2012, 12:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm.. Etter å ha hatt bilen på jobb for å få justert tenning så dukket følgende problem opp: Siden den har skjermede pluggledninger, så ble det null signal til tenningslampa.


Det kan vel være et problem, ja. Min har sivilt tenningsanlegg, så jeg har ikke dette problemet. Kanskje det er noen andre her som har en løsning på dette?
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#32 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 13:27

QUOTE(Pana @ 25 Jun 2012, 10:18) <{POST_SNAPBACK}>
Bare diskuter videre. Vurderer bøyle selv så biggrin.gif


Takk for det. Kan være lurt med bøyle, ja, om uhellet skulle være ute.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#33 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 14:50

selve bøyla er ett rør eller 3 rør som er skjøtet oppe ved taket?

*må leite opp en rørlegger med bøyemuligheter* tongue.gif

#34 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 16:07

QUOTE(Frank A. L. @ 25 Jun 2012, 14:25) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan vel være et problem, ja. Min har sivilt tenningsanlegg, så jeg har ikke dette problemet. Kanskje det er noen andre her som har en løsning på dette?



Er det bare å røske vekk lokket over det orginale fordelerlokket, bytte pluggledninger og plugger?

#35 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 15:11

QUOTE(Pana @ 25 Jun 2012, 17:07) <{POST_SNAPBACK}>
Er det bare å røske vekk lokket over det orginale fordelerlokket, bytte pluggledninger og plugger?


Det er jeg ikke sikker på. Min var ombygd til sivilt tenningsanlegg da jeg kjøpte den. Mulig du må bytte fordelerlokk, også.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#36 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 18:09

trur hele fordeleren må byttes samt annen elektronikk som pussermotorer lyspærer starter dynamo coil sikkert glemt noe vesentlig nå men biggrin.gif

#37 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 18:11

QUOTE(nimrodh @ 26 Jun 2012, 19:09) <{POST_SNAPBACK}>
trur hele fordeleren må byttes samt annen elektronikk som pussermotorer lyspærer starter dynamo coil sikkert glemt noe vesentlig nå men biggrin.gif



min er forøvrig 24 volt biggrin.gif og det trur jeg jaggu han skal få lov til og være ihvertfall ei stund til biggrin.gif


#38 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 23:41

QUOTE(nimrodh @ 26 Jun 2012, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
min er forøvrig 24 volt biggrin.gif og det trur jeg jaggu han skal få lov til og være ihvertfall ei stund til biggrin.gif


Min er fortsatt 24 volt. Er kun selve tenningssystemet som er byttet til sivilt. Ikke noe annet er byttet.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#39 nimrodh

nimrodh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 27 June 2012 - 18:43

QUOTE(Frank A. L. @ 27 Jun 2012, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
Min er fortsatt 24 volt. Er kun selve tenningssystemet som er byttet til sivilt. Ikke noe annet er byttet.



hmm så jeg kan bytte til sivilt 24 volt?
eller er tenninga di 12 og resten 24?
mulig jeg spør dumt men dette skjønnte jeg ikke biggrin.gif
jeg må fikse sånn at 12 volts pusser motorer funker på min ihvertfall sia den må på eu og jeg ikke har råd til og bytte begge de orginale motora sad.gif

#40 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 27 June 2012 - 20:15

QUOTE(nimrodh @ 27 Jun 2012, 19:43) <{POST_SNAPBACK}>
hmm så jeg kan bytte til sivilt 24 volt?
eller er tenninga di 12 og resten 24?
mulig jeg spør dumt men dette skjønnte jeg ikke biggrin.gif
jeg må fikse sånn at 12 volts pusser motorer funker på min ihvertfall sia den må på eu og jeg ikke har råd til og bytte begge de orginale motora sad.gif


Det er kun tenningssystemet som er byttet, ja. Fortsatt 24 volt på hele bilen. Som sagt så var dette gjort av forrige eier, så jeg er ikke helt sikker på hva som ble gjort, men vil tro det kun er coilen som er spesiell (24 v). Ellers ser resten av tenningssystemet likt ut med det som var på 140-serien til Volvo. Ser ut til at det er et vanlig (sivilt) fordelerlokk, som er satt på den orginale fordeleren, og vanlige tennkabler.

Jeg hadde også problemer med pussermotor, da jeg kjøpte den. Var bare en ledning som var av inne i motoren. Loddet denne, og alt ok. Skal du bruke 12v motor, må du inn med en 24/12 v omformer. Du må IKKE ta strøm ut av kun det ene batteriet, da får du feilbelastning, og tar livet av det.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.