Kjøre langt med en Valp
#1
Posted 31 May 2012 - 10:10
Problemet mitt er at den står utenfor Oslo området, og jeg befinner meg i Bodø.
Nå er ikke jeg av typen som misliker utfordringer med lange turer i gamle biler (vært med i veteranbilløpet bodø - russland),
men hvordan er det å kjøre langt i feltvogn? Tåler den det?
#2
Posted 31 May 2012 - 11:07
#3
Posted 03 June 2012 - 09:35
#4
Posted 03 June 2012 - 21:23
1911 har som sagt en del tusen km på landevei med sin, men den er i orden og sjekket før avgang.
Jeg ville ha tatt turen, men ville også hatt med meg et minimum av verktøy og slikt
#5
Posted 03 June 2012 - 21:44
Noe spesielt som pleier å ryke på disse? Hvordan er det for motor i 80km/h over lengre tid?
#6
Posted 04 June 2012 - 07:50
#7
Posted 04 June 2012 - 08:58
God tur
#8
Posted 04 June 2012 - 09:30
Har aldri kjørt felt før, så blir en tøff tur den første delen hvertfall.
#9
Posted 07 June 2012 - 21:51
Har aldri kjørt felt før, så blir en tøff tur den første delen hvertfall.
Så en annonse på en Volvo felt, for en tid tilbake. Bilen hørte til på Karmøy, og i beskrivelsen i annonsen, sto det at bilen fungerte godt på en tur til Nord-Norge.
Ønsker deg en god tur.
#10
Posted 08 June 2012 - 07:13
Joda regner med/håper på at det går greit. Er bare litt bekymret for drivverk og maskineri som må jobbe leeeenge i 70/80km/t. Noen tips til hva jeg burde ha med meg? Godt utvalg av verktøy er jo en selvfølge
#11
Posted 08 June 2012 - 09:17
Joda regner med/håper på at det går greit. Er bare litt bekymret for drivverk og maskineri som må jobbe leeeenge i 70/80km/t. Noen tips til hva jeg burde ha med meg? Godt utvalg av verktøy er jo en selvfølge
Kan kanskje være lurt å sjekke/bytte olje på drivverk før avgang. Husk at det skal være LS-olje på bakdiffen p.g.a. diffbrems. Gå inn på laplander.nu, der finner du det meste av info om disse bilene. Er mange smørepunkter.
#12
Posted 17 June 2012 - 20:10
men som sagt over her ta med verktøy smøremiddel og bensinfilter
min begynnte og "hoppe" på første prøvetur. sansynligvis pga rusk i systemet.
se også etter lekasjer fra forgassern på de. den henger jo tross alt over eksosen. min rant det bensin ifra så det ble litt røyk osv
#13
Posted 17 June 2012 - 21:27
Skyter litt når den blir varm, så mistenker at tenningen må justeres litt? forige eier snakket noe om det etter han byttet fordeler og pluggledninger
#14
Posted 18 June 2012 - 15:40
min har en sinnsyk ettertenning bare den
stopper bilen og tar ut nøkkelen. så må jeg sitte og vente i 2 minutter minimum før etterdønningene har gitt seg.
#15
Posted 19 June 2012 - 02:05
Skyter litt når den blir varm, så mistenker at tenningen må justeres litt? forige eier snakket noe om det etter han byttet fordeler og pluggledninger
Gratulerer med bilen, da. Godt å høre at turen gikk bra. Regner med du var litt ør i hodet, p.g.a. støyen.
Husk at tenninga justeres cyl. 2, og tennmerket er på undersiden av motoren. Du får legge ut noen bilder av vidunderet, da.
#16
Posted 19 June 2012 - 07:37
Må vel få lagt opp noen bilder og
Å justere tenningen er vel bare å vri på fordeleren som vanlig?
#17
Posted 19 June 2012 - 21:15
Må vel få lagt opp noen bilder og
Å justere tenningen er vel bare å vri på fordeleren som vanlig?
Ja, det er bare å vri fordeleren. Jeg kjøpte meg ei verkstedhåndbok hos "trollstein.no" De har mye deler til disse bilene. Det sammen gjelder "Olav Teigen".
Regner med det var greit med hørselværn med radio, ja.
#18
Posted 20 June 2012 - 08:33
#19
Posted 20 June 2012 - 18:34
Min er ombygd til sivilt tenningsanlegg, men regner med det er det samme på det orginale tenningssystemet, også. Er en skrue under fordeleren, som du løsner. Ser ut som et klammer. Hvis du ser på side 28 i verkstedhåndboka på "laplander.nu", er det et bilde av denne. (Pos. 2) Det er beskrevet godt hvordan du justerer tenning her.
#20
Posted 21 June 2012 - 07:02
Har såvidt prøvd udyret i terrenget, men når sidemannen hyler av skrekk, så er vel saken klar at dette duger i terrenget
Har forresten sett at det er stor mangel på aktivitet på laplander forumet...