Gå til innhold



Foto

Ladoga Trophy 2012


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 14 June 2012 - 23:46

I vinter begynte jeg å planlegge å delta i Ladoga Trophy, verdens største offroad samling som finner sted hvert år i St. Petersburg, Russland. Her er det plass for alle kategorier offroadere. De som er på sightseeing og de som er dødsens alvorlige omkring terrengkjøring.
Bilen jeg valgte å kjøre var en 1983 MB 230GE kort utgave:

Bilen er ikke spesielt utrustet men har fått 33" M/T dekk, ombord ARB kompressor og snorkel. Klassen jeg valgte å melde meg på i kalles Grand Tourism og er ikke mer krevende enn du selv velger. Jeg har en russisk kamerat som bor i StP og meningen var at han skulle være med på de 8 dagene løpet varer, men pga skifte av jobb og tidspress måtte han trekke seg. Kona ble med som navigatør og fotograf uten entuiasme men likevel sporty instilling.
Selv er jeg 62 år og bor i Alta.
Vi tok med taktelt for å slippe å sove på bakken og satte dermed begrensninger på hvilke utfordringer vi kunne være med på.
Turen nedover forløp uten hendelser og grensepasseringen gikk smertefritt da vi har vært i Russland tidligere. Jeg hadde lastet ned siste utgave av Garmins kartbase over Russland og den hadde fått med den nye ringveien rundt StP slik at vi kom smertefritt utenom sentrumstrafikken og ut til Peterhof og Alex. Alex hadde jeg truffet to år tidligere da jeg deltok på et snøscooter-løp "Karelia Open" 400 km nord for StP.
Alex og bror Dimitri bisto under registreringen som for utlendinger og langveisfarende skjedde fredag ettermiddag. Vi fikk en liste med poster vi skulle innom før vi kunne vise bilen for teknisk kontroll og få klarsignal. Litt styr men Alex ordnet opp i det som kunne resultert i bøter. Som deksel over batteripolene og vanntett førstehjelpsskrin...

Det viktigste var å få alle sponsormerkene på riktig plass for å unngå bøter... Dimitri klistrer og Alex instruerer.
Endel heftige doninger blant de langveisfarende:

Disse stilte i klasse TR2 som krever vinsj og veltebøyle

Det gjorde disse også

Den oransje er finsk og stiller i Adventure (max 33" dekk og må ha vinsj) De hadde to elektriske lensepumper!!!

Denne tror jeg var fra Estland og stilte i Discovery som er en virkelig turistklasse (sightseeing i tropp)
Alle TR-klasser krever veltebøyle (bur) og vinsj mens Adventure kun krever vinsj, men mange her har veltebøyle og full pakke likevel.

Vår klasse Grand Tourism var den største med 50 deltakere. Vi kan velge mellom tre vanskelighetsgrader på løypene: Grønn, Gul og Rød hvor Rød kun anbefales for de med vinsj. Snorkel er en fordel enkelte steder på Rød løype.


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)