Gå til innhold



Foto

Startvansker etter koking av motor??

2.5tdi pajero pajero sport 4d56 koking startvansker turbodiesel

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#21 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 22:46

hmmmmm...... Hva skjer? Nå er det null effekt av pluggene har jeg funnet ut, virker som de har tatt kvelden.... F**k!!! Har jeg noen garanti ovenfor Bilextra? Kan ikke bytte glødeplugger hver 3 mnd heller da. Noe annet som kan være defekt? Har ikke fått målt enda, men ved måling for 3 mnd siden var alt på stell i forhold til temp og innkoblingstid på 180 sek. 



#22 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 14:42

Klart du har reklamasjonsrett hvis glødepluggene varer i kun 3mnd.


Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#23 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 17 January 2013 - 07:12

Nå har jeg forsket litt, og kom til at dieselfilteret sannsynligvis var tett. Byttet nå og bilen er mye mer responsiv og har fått bedre bunndrag. Har ikke klart å lufte godt nok, så har fått problem med at den fusker og til slutt stopper etter 5-6 km. Skal prøve å lufte på dyserørene etterpå. Justerte i tillegg dieseltrykket noe, men mistenker at jeg ikke har tatt i godt nok. Tok bare i en kvart runde inn. Pluggene var forresten i god stand, 0,9 ohm på alle ved ca 25-35 grader.



#24 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 22 January 2013 - 08:03

Ja da er det blitt luftet og justert i alle retninger. Tror jeg har kommet frem til en god løsning nå. Justerte dieseltrykket opp slik at tomgangen kom seg opp på 1500 omdreininger. Og deretter tomgang ned. Ladetrykket økte til 1 bar ved pådrag, men er ikke stabilt. Mistenker at jeg ikke har fått ut all lufta fra systemet... Hvor mange ganger av 5 sek lufting pr dyse er nødvendig? Og er det slik at når det hvite skummet gir seg er man ferdig. Har lufta og lufta, men det kommer fortsatt hvitt skum. Bilen fusker litt ved pådrag innimellom, litt ujevnt på en måte. Akkurat som den ikke får nok fuel. Har økt ladetrykket med skiver også. Samtidig som bilen fusker, detter ladetrykket noe og går litt opp og ned igjen.

#25 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 22 January 2013 - 13:19

Hvis du fortsatt får skum høres det fortsatt ut som luft... Prøv å fylle tanken HELT opp og luft på nytt, og se om det blir bedre. Kan være rustet hull i pickup'en fra tanken, og da drar den med seg luft hele veien frem... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#26 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 24 January 2013 - 22:41

Tja, prøvde det tipset også. Tipper kanskje sprukne slanger, eller lekkasje i dyserør. Har litt svetting fra ene dysa eller røret. Men den har vært sånn siden jeg fikk bilen. Lurer på om jeg skal ta en komp test, men tviler på at det er problemet da det er like vanskelig å starte kald som varm motor. Tviler på at det er lekkasje i forbindelse med skifte av drivstoff filter, var nøye.

Tviler litt på rust i tanken, men mye mulig. Er ikke stort med rust på den, da den har gått sine år på usalta veier i Nordland :)

Noen andre tips tas gjerne imot :)


Edited by Andreas Klock, 24 January 2013 - 22:41.


#27 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 05 February 2013 - 21:14

Faen, nå er jeg lei!! Finner ikke ut hvorfor bilen har blitt så tungstartet i det siste, men mistenker at det kan være en elektrisk styrt ventil på retursiden av dieselpumpen som ikke lukker slik at dieselen bare renner tilbake...??

Har også sett på verkstedsmanualen at det skal sitte en 2-veisventil over tanken, men denne fungerer vel så lenge det kommer frem diesel?

Byttet alle gummislanger nå, og det virker da som dieselen renner tilbake i tanken etter kjøring. (WHY!?!) Som fører til at jeg må lufte systemet hver gang. Altså det var ikke noe diesel i tilførselrøret som går fra tanken til filteret. Mener og tror at det burde stått diesel i røret?

 

Samt har funnet ut av hvorfor turbotrykket plutselig slipper ved pådrag... Overtrykksventilen slipper visst på 0,9bar. Er denne nødvendig, eller kan jeg bare fjerne den. :huh:

 

Årsaken til hvorfor bilen lugger ved pådrag, har jeg heller ikke forstått noe av. Overtrykksventilen eller luft i systemet? Har lufta bort en 20-30 liter diesel til nå da men.... :wacko:  


Snart er det bare å lete etter bilen som prosjekt på finn.no.........................


Edited by Andreas Klock, 05 February 2013 - 21:16.


#28 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 05 February 2013 - 23:28

Håndpumpa kan være gåen, pakninger i denne varer ikke evig. Dette kan testes ved å koble slangene direkte utenom filteret. Kjenner du at du får ordentlig trykk med håndpumpa? Den skal bli hard etter litt pumping.... (ikke tenk koffert her nå :P )

 

Tankgjennomføring kan være rustet sønder og sammen, slik at luft suges der. Åpne inspeksjonsluka i bagasjerommet å se etter uregelmessigheter. 

 

Dieselpumpe kan være gåen, pakning etc. Dette kjenner jeg ikke så godt til på 2.5 literen.


Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.