"Bil regnes som luksus og beskattes etter det, og det ser da ut til at vi burde ha råd til det siden nordmenn har høy kjøpekraft."Lafterolf, hvis innlegget ditt ikke er ironisk, vær snill og stikk fingeren i jorda og utfør en realitycheck. Det er en kjensgjerning at avgiftsnivået på bil i Norge er helt hinsides all fornuft. Meg bekjent er det kun Danmark av land det er naturlig å sammenligne oss med, som har et avgiftsystem som ligner på vårt.
Å begrunne avgiftspolitikken med nordmenns høye kjøpekraft er rødgrønn argumentasjon på sitt beste, sammen med det stadig tilbakevendende miljøargumentet.
At våres kjøpekraft er dobbelt så høy som svenskenes er ikke tilfelle. Der faller hele begrunnelsen din sammen hvis kjøpekraft skal legges til grunn ved beregning av avgifter.
At varebilklassen er opprettet for næringslivet høres rimelig ut. Men når sant skal sies har myndighetene jobbet aktivt for å tette smutthull i reglementet etterhvert som folket har sett sitt snitt til å utnytte de for å skaffe seg en anstendig bil. Paradokset er at vi ser at tilsvarende bil i de fleste land er tillgjengelig til lavere pris, men da registrert som peronbil, uten den flotte skilleveggen og gjerne med syv seter.
Edited by sub03, 18 November 2012 - 00:04.
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."