Gå til innhold



Foto

En gang varebil - alltid varebil....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13958 Innlegg:

Posted 22 October 2012 - 16:24

Postet bilde


Strengere varebilregler


Fra og med 29. april neste år blir det store endringer i varebilreglementet. Det fører til at noen modeller som i dag er populære varebiler ikke lenger vil være tilgjengelig med grønne skilter. Det gjør også at muligheten man nå har for å bygge om biler i Norge, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, i praksis forsvinner.

Les mer Her

#2 sitfog

sitfog

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 17:34

Fffffff....
So long, langtidsplaner og lavere avgifter.

#3 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 16:21

"De som allerede har en varebil trenger imidlertid ikke bekymre seg for mye. Biler som er godkjent som varebil etter de gamle reglene skal fortsatt kunne bygges tilbake igjen til personbil som samme måte som tidligere."

Så reglene gjelder vel da bare for 2013-modeller og nyere.. Men selvfølgelig surt for de som har\hadde tenkt å kjøpe splitt ny bil og ha den som personbil om ti år..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#4 masterboy

masterboy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 05 November 2012 - 17:12

Det som kommer svært dårlig fram, og som journalisten er tvetydig på er hvorvidt godkjenning eksisterende modeller vil bli opphevet. Ved f.eks. br. imp. av f.eks. Toyota LC150 Prado 2012 mod i 2013 så er jo typegodkjenning for ombygning av denne bilen allerede gitt. Får dette tilbakevirkende kraft?

Værre er det at en skriver at dette er et særnorsk fenomen. Det er det ikke. De har tilsvarende system i Danmark, dog med mindre rigide krav til ombygning av bilene. I resten av den siviliserte verden har de har de ikke mer avgifter enn det folk klarer å betale, og det er ikke nødvendig med slike krumspring.

Var å så på en Partner til firma og den skal de ha kr. 166.000 + mva for her. Kjempebillig skrøt selgeren! I Spania som ikke er det aller billigste billandet, koster den mer påkostede Tepee 5 seterutgaven 9700€, altså halv pris av det varebilutgaven koster her!

Det virker som janteloven og dens rødgrønne voktere, stadig ønsker å "ta" alle med interesse for bil. I et grissgrent land oppunder nordpolen, som tjener seg søkkrik på oljeutvinning og derav har en økonomi som baserer seg på etterspørsel av petroliumsprodukter, er avgiftspolitikken på bil selve definisjonen på dobbeltmoral!

#5 Kingofsnow

Kingofsnow

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 17 November 2012 - 12:26

Og er ikke dette enda en eu regel som vi tar uten at vi er medlem???

Kingofsnow

2005 Dodge RAM 3500 on 35"

6" mbpr - 4,5 Revtek susp - Edge w/att - Banks 3,5" AIR - K&N Cold air intake -  TC lockup sw

Aux pump.
Polaris Sportsmann 700 EFI

 

Isuzu 2014 DMax Arctictruck 35"

 


 


#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7398 Innlegg:

Posted 17 November 2012 - 13:59

Nei. Det norske avgiftssystemet på bil står i særklasse på verdensbasis. Det finnes ingen andre land i verden (med unntak kanskje av DK) hvor du er nødt til å ødelegge en ny bil for å få råd til å kjøpe den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 17 November 2012 - 22:19

I Norge har vi mye avgifter på ny bil. At vi får kjøpe varebiler uten mye av denne avgiften er ment for å lette næringslivet. Bil regnes som luksus og beskattes etter det, og det ser da ut til at vi burde ha råd til det siden nordmenn har høy kjøpekraft.

At varebiler kan kjøpes av vanlige folk og i tillegg kunne registreres til personbil til privat burde vi satt stor pris på.

Jeg synes ikke dette er idiotisk i det hele tatt. Ordningen er tross alt laget for å lette næringslivet, ikke for at vanlig folk skal lure seg unna luksusbeskatning. Derfor er det rart at de ikke har strammet inn ordningen for lenge siden.

At beskatningen derimot rammer, urettferdig kanskje, større kjøretøy voldsomt hardt kan jeg være enig i.



#8 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 769 Innlegg:

Posted 18 November 2012 - 00:03

"Bil regnes som luksus og beskattes etter det, og det ser da ut til at vi burde ha råd til det siden nordmenn har høy kjøpekraft."

Lafterolf, hvis innlegget ditt ikke er ironisk, vær snill og stikk fingeren i jorda og utfør en realitycheck. Det er en kjensgjerning at avgiftsnivået på bil i Norge er helt hinsides all fornuft. Meg bekjent er det kun Danmark av land det er naturlig å sammenligne oss med, som har et avgiftsystem som ligner på vårt.

Å begrunne avgiftspolitikken med nordmenns høye kjøpekraft er rødgrønn argumentasjon på sitt beste, sammen med det stadig tilbakevendende miljøargumentet.
At våres kjøpekraft er dobbelt så høy som svenskenes er ikke tilfelle. Der faller hele begrunnelsen din sammen hvis kjøpekraft skal legges til grunn ved beregning av avgifter.

At varebilklassen er opprettet for næringslivet høres rimelig ut. Men når sant skal sies har myndighetene jobbet aktivt for å tette smutthull i reglementet etterhvert som folket har sett sitt snitt til å utnytte de for å skaffe seg en anstendig bil. Paradokset er at vi ser at tilsvarende bil i de fleste land er tillgjengelig til lavere pris, men da registrert som peronbil, uten den flotte skilleveggen og gjerne med syv seter.

Edited by sub03, 18 November 2012 - 00:04.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#9 masterboy

masterboy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 19 November 2012 - 09:28

Og er ikke dette enda en eu regel som vi tar uten at vi er medlem???


Nei. De bare skyller på EU hver gang de skal innføre upopulære ting. Dette er politikk og intet annet.

Det er flere ting norske myndigheter ikke retter seg etter, uten at dette kommer godt fram.

Med andre ord, det eneste en kan gjøre er å bruke stemmeseddelen!