#1
Posted 10 December 2012 - 22:12
Vurderer og sette på store hjul og skjermbreddere på min Nissan King Cab D21.
Må man ha godkjenningspapirer på skjermbredderene for og få dette godkjent gjennom biltilsynet/statens vegvesen?
Vurderer enten 33/12,5/15" eller 35/12,5/15" og skjermbreddere.
I vognkortet står det at bilen er godkjent med 16" felger, sommerdekka er 16" og vinterdekka er 15", har allerede 2" hevesett på bilen som er godkjent fra før.
Men det står at den er godkjent med 16" både sommer og vinter, finner ikke noen dekker jeg kan slenge på 16" felgene, men en lokal dekkforhandler jeg har hørt med sa at jeg kan bruke 33/12,5/15" eller 35/12,5/15" på dem felgene, vet ikke helt hva dem mener med 16" i vognkortet, men står hvertfall 16" etter dekkstørrelsen i vognkortet så regner med at dem mener at felgene er 16". eller tar jeg feil her nå?
Hvertfall, er det vanskelig og få godkjent bilen med f.eks skjermbreddere og 33/12,5/15" eller med 35/12,5/15" ? er dette noe jeg må søke om ? eller kan jeg bare montere bredderene og dekka og ringe vegvesenet og bestille time for og få dette godkjent ?
Må jeg ha TUV-godkjenningspapirer på bredderene for og få dette godkjent, eller har ikke det noe å si ?
Takker for svar
Mvh
Jonas/kingD21
Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell
#2
Posted 10 December 2012 - 22:41
Breddere kan inføres i vognkort om du treffer riktig mann i kontrollhallen.
#3
Posted 10 December 2012 - 22:53
Hvilke vinterdekk har bredde på 12,5"?
Breddere kan inføres i vognkort om du treffer riktig mann i kontrollhallen.
Vet ikke, dem vinterdekka som står på nå er 215/75/15", men i vognkortet står det at jeg kan ha 16" vinterdekker og 16" sommerdekker er bare det jeg ble litt forvirret av.
Tenkte og kjøpe meg noen mud dekker til sommersbruk og noen pigga mud dekker til vintersbruk gidder ikke ha små dekk på vinteren om jeg får godkjent breddere.
Okei, så jeg trenger ikke og søke om å montere bredere og dekker? eller ha tuv-godkjenning på bredderene?
Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell
#4
Posted 10 December 2012 - 23:55
Det finnes svært mange dimensjoner å velge i ved å bruke 16" felger. At du skal bruke mt-dekk bare fordi det er tøft oppfatter jeg som umodent fordi en tung bil på glattholka er en fare, ikke bare for deg, men også for alle andre i trafikken.
I dag er vinterdekk blitt så bra at det er fullstendig unødvendig å bruke sommerdekk på vinterføre.
Du får fullverdig vinterdekk opptill 285/75x16" som tilsvarer 33" diameter.
Edit: for lovlig kjøring kan du øke rulleomkretsen opptill 5%
Edited by lafterolf, 10 December 2012 - 23:56.
#5
Posted 11 December 2012 - 00:16
Jeg sa ikke at du slipper å søke. Jeg skrev at innføring i vognkort er opp til kontrolløren på biltilsynet. Møt opp og legg fram dine ønsker. Søker du skriftlig vil et avslag bety at det ikke lar seg innføre. Har du dialog først vil en negativ holdning gi deg mulighet til å forsøke et annet sted.
Det finnes svært mange dimensjoner å velge i ved å bruke 16" felger. At du skal bruke mt-dekk bare fordi det er tøft oppfatter jeg som umodent fordi en tung bil på glattholka er en fare, ikke bare for deg, men også for alle andre i trafikken.
I dag er vinterdekk blitt så bra at det er fullstendig unødvendig å bruke sommerdekk på vinterføre.
Du får fullverdig vinterdekk opptill 285/75x16" som tilsvarer 33" diameter.
Edit: for lovlig kjøring kan du øke rulleomkretsen opptill 5%
Okei, får høre med vegvesenet og se hva det blir til da.
Skal ikke bruke mt-dekk bare fordi det er tøfft, å skal man bruke sånne dekker på vinterføre så må man jo ha knaster og pigger for at det skal fungere. kjører ikke mt-dekk uten pigg om vinteren da jeg nettopp tenker at det ikke er trygt.
og man bruker ikke sommerdekk på vinterføre da det kan skape problemer og fare på veiene.
skal ta og kikke litt på den dimensjonen av vinterdekkene som du snakka om, men pigga mt-dekker blir jo også vinterdekk på en måte da.
har sett at en forhandler i nærheten her pigger mt-dekk for folk som har arctic truck osv, så da har jeg tenkt ut i fra hva jeg har sett og hørt.
Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell
#6
Posted 11 December 2012 - 12:11
#7
Posted 11 December 2012 - 12:34
#8
Posted 11 December 2012 - 14:31
Du får jo vinterdekk i 38"
Link?
#9
Posted 11 December 2012 - 15:17
Link?
AT405 dekka jeg tenkte på.
#10
Posted 11 December 2012 - 15:40
http://www.4x4offroa...405-radial.html
Beklager kupping av tråd.
#11
Posted 12 December 2012 - 14:15
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#12
Posted 29 December 2012 - 18:11
Har en Patrol Y60 nå med 38" på, også har jeg et sett med org. dim for visning...men...om du setter på 33" og har breddere som er passlige, så er det liten sjans for at du blir stoppa med det. Faren er uansett ved teknisk kontroll...men men...
Å blande BT inn i dette bare for 33"/35"...det er som å leke med ilden!!! Just saying... Lykke til!!
-07 Audi A6 2.7tdiQ
-91 Jeep Cherokee XJ 4.0H.O
-10 Isuzu D-Max 3.0
X-11 Opel Astra Sportstourer
X-97 Opel Omega 2.5V6
X-87 Volvo 340 1,4
X-91 Nissan Patrol 2.8 tdi 38"
X-03 Toyota LandCruiser 3.0 GX Arctic Truck
X-08 Toyota Avensis
X-84 Mercedes Benz 200
X-91 Toyota MR2 Turbo
X-96 Audi A6 1,9tdi
X-85 Nissan Patrol 3,3td
X-85 Toyota Landcruiser HJ60 4,0d
X-95 Ford Mondeo 2,0 GLX
X-93 VW Caravelle 2,4d
X-83 VW Golf 1,6d
If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!
#13
Posted 29 December 2012 - 22:13
Lykke til, og husk å skrive hvordan det går.
#14
Posted 30 December 2012 - 19:45
Hvilken dekkdimmensjon har du i dag i vognkortet? Det er IKKE bare å smokke på 33" eller 35" og dra bortom og vise. Dette må du søke biltilsynet om på forhånd, og får mest sannsynlig avslag fordi Nissan ikke vil gi deg godkjenningspapirer...
har 205/75/R16" sommer og vinter i vognkortet.
vinterdekkene som står på nå er 215/75
er fullt klar over at man må søke før man kan prøve og få godkjennt dekker og skjermbreddere etter at jeg har hørt litt rundt.
Men tenker jeg prøver og få dette godkjent på egenhånd, syntes det er rart at en Nissan King Cab som kjører rundt om kring i fylket her har fått dette godkjent.. mulig den er bygd om av Arctic Trucks men det tviler jeg på.
Får jeg avslag første gangen hos BT så hører jeg med en Nissan forhandler om dem kan prøve og få tak i noe dokumentasjon som viser at jeg kan ha større dekker, noe som sikkert er litt problematisk.. men jeg syntes det er merkelig at andre får ting godkjent og ikke en selv.
Folk med Hilux'er og Pajero'er får jo større dekker og breddere godkjent, så det er også litt rart, men kanskje toyota og mitsubishi har papirer på dette
Men får bare prøve å se hva som skjer, i værstefall får jeg avslag både hos BT og Nissan.
men da bare smokker jeg på noen breddere og gir full faen og skaffer dekker sånn at den kan gå gjennom eu-kontrol senere.
gidder ikke å evt betale arctic trucks masse penger hvis dem kan få det godkjent, for dem skal sikkert ha en "Fet" sum for det.
Edited by kingD21, 30 December 2012 - 19:45.
Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell
#15
Posted 30 December 2012 - 23:39
Likevel praktiseres det forskjellig på de forskjellige biltilsyn, og ved personlig fremmøte der du legger fram ditt ønske kan du få rede på hva du trenger av dokumentasjon.
Desverre er det sånn at vi ødelegger for hverandre. Det er ofte dårlige holdninger fra noen som andre får lide for. Offroadmiljøet får fort dårlig rykte så fort noen freser opp ei myr med offroadbilen med store hjul, og alle blir gjort til syndebukker. Oppførselen til noen få ødelegger for mange.
Vi trenger ikke flere som gir f...... og klasker på digre hjul etc, de liker å vinke inn rølpebiler med lite ekstratekst i vognkortet.
Skjermutbyggere pleier å gå greit å få i vognkort, en mulighet er å ta en ting i gangen. Hevesett finnes til flere biler med TUV-papirer. Ta en ting i gangen, men sørg for å få det godkjent.
Bilens verdi øker betraktelig på ting som kommer ivognkortet, og du slipper alt styret det vil bli på hver PKK.
#16
Posted 31 December 2012 - 02:43
Vi trenger ikke flere som gir f...... og klasker på digre hjul etc, de liker å vinke inn rølpebiler med lite ekstratekst i vognkortet.
Skjermutbyggere pleier å gå greit å få i vognkort, en mulighet er å ta en ting i gangen. Hevesett finnes til flere biler med TUV-papirer. Ta en ting i gangen, men sørg for å få det godkjent.
Bilens verdi øker betraktelig på ting som kommer ivognkortet, og du slipper alt styret det vil bli på hver PKK.
Nei nei, jeg er fullt klar over det.. men monterer man skjermbreddere og får dette godkjent så er det jo ikke noe farlig og klaske på større hjul sånn sett, så lenge dekkene ikke stikker på utsiden av skjermene så kan dem jo egentlig ikke si noe.. men Statens Vegvesen og Purken liker og kverulere så sannt det ikke står noen annen dekkstørrelse i vognkortet, men i teorien så kan dem jo egentlig ikke gjøre noe siden dekkene ikke kommer til og stikke på utsiden om man har skjermbreddere godkjent.
Vet man kan få hevesett til flere biler med TUV-papirer, men jeg trenger ikke hevesett da jeg allerede har 2" hevesett godkjent i vognkortet
Blir mye styr for eu-kontroll om man skal drive og skifte dekker hele tiden når man skal inn på kontroll
Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell
#17
Posted 31 December 2012 - 21:50
Og NEI, det er ikke bare å heve en Mitsubishi eller en Toyota lengre heller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#18
Posted 13 May 2013 - 06:49
#19
Posted 13 May 2013 - 08:10
Har inntrykk av at mange godkjenninger i vognkort rundt omkring ikke nødvendigvis har noen dokumentasjon, men at det har blitt godkjent på sjønn fra kontrolløren. Det er ingen garanti for å få ting godkjent selv med dokumentasjon. Å bruke allerede godkjente biler som eksempler når man prøver å godkjenne noe er sikkert lurt, men når alt kommer til alt er det fortsatt kontrollanten du møter det kommer ann på.
#20
Posted 13 May 2013 - 17:58
Var enklere å få godkjent ting på skjønn før biltilsynet opprettet SFOOR-gruppa. Grunnen var at det varierte mye fra stasjon til stasjon hva de godtok, og det skulle bli likebehandling ved søknader om ombygging. Desverre ble det like vanskelig overalt...
Edited by HardKåre, 13 May 2013 - 17:58.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere