Gå til innhold

Foto

Girproblemer 4L80E

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 JGB

JGB

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 23 December 2012 - 21:09

Har en Silverado 6.5 92 mod. Havarerte girkassen i denne for en stund siden. Kom over en brukt 4L80E fra en 95mod Suburban. Jeg snakket med Bergheim om den passet i min bil siden den er noen år eldre, de fortalte meg at den passet. Satte bilen på verksted men det viser seg at fordelingskassen ikke har samme akslingstapp til forhjulene. Men det er det minste problemet nå, for den vil nå ikke gire lengre, eller rettere sagt den girer når turtelleren kommer opp på nesten 3500 o/min og da girer den med et kraftig rykk. Jeg kan også få den til og gire ved litt lavere turtall(ca 3000 o/min) visst jeg slipper gassen hurtig. Har fått ut feilkode 85, har byttet begge speed sensorene fra gammel kasse for og se om det ble bedre, men det hjalp ikke, den gamle kassen giret fint men etter olje og filter skift begynte den og slure samt at revers forsvant etter en stund, den var gått 400 000km så kan vel ikke forlange mere av den. Har sjekket TPS og den ser grei ut, slettet alle feilkoder og har kun hatt kode 85 til nå da 22 kom. Men jo mere jeg leser om dette på div forum, jo mere forvirret blir jeg og jeg lurer samtidig på om det finnes en gearboks som fungerer på disse bilene da det er uendelig med sider på nettet om feil på disse 4L80E boksene, for meg virker det som om det kan være utrolig mange muligheter med feilkilder.

Jeg har sjekket følgende:
TPS
Inngående og utgående speed sensorer
Alle kabler og tilkoblinger(de jeg ser ivertfall)
Feilkoder
Sikringer

Så da lurer jeg på om det er noen der ute som har noen gode tips til meg om hva/hvor jeg kan begyne og lete?
Blir takknemmelig for alle tips :)

Edited by JGB, 28 December 2012 - 12:18.

#2 manfred

manfred

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 985 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 10:21

TPS vad hade du för volt på den?

Mvh Manfred

#3 JGB

JGB

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 18:26

Hei

Jeg mener det var ca 0.3-0.4V ved 0 gasspådrag og ved full gass ca 4.1V.

#4 manfred

manfred

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 985 Innlegg:

Posted 25 December 2012 - 23:42

Med tanke på att du har 4,1 volt så skulle ju lådan växla mjukt o fint, för optimalt skall ju på vid fullgas ligga på runt 4,7- 4,8volt.
Sen sitter ju TPS på gaspedalen på -95 och på pumpen på -92 om detta har någon inverkanpå själva lådans sensorer med tanke på volt/ motstånd kan jag inte svara på med tanke på att dom kommer från olika bilar/styrning.
Så vitt jag vet så är de väl två sensorer som styr växlingen TPS och Input speed sensor och om den får något fel under en längre tid från dessa, så lägger sig lådan på fullt tryck och då får man ju dessa problem som du har. Blir ju som att köra kickdown och önska mjuk växling.
Är ingen växellåds guru så inte så mycket hjälp att få tyvärr.

Mvh Manfred

#5 KapteinMike

KapteinMike

her er je

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 19:23

Utslitt converter kan også gi slike symtomer du beskriver

kan være en ide å skjekke ut

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF

#6 Bosen

Bosen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 21:47

Pressure Control Solenoid (PCS) har olika frekvens på en 95 vs 92 (614Hz vs 293 Hz). Så du måste byta den om du skall få mjuk växling, annars kör lådan på fullt tryck.
Egentligen borde den ändå växla. Kommer lådan från en diesel silverado eller en bensin? Det kan ju vara så att convertern har en annan stall-speed på din nya låda.

#7 JGB

JGB

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 28 December 2012 - 12:15

Kassen kommer fra en Suburban 6.5D, ok, mulig jeg må bytte PCS for at det skal bli bra, jeg har ohmet alle spoler og de har den motstanden som står oppgitt i verksted manualen, men det kan være som du sier at det er annen frekvens. Hadde jeg visst at dette ble et stort prosjekt så hadde jeg vel antagelig kjøpt en 92 mod boks men jeg stolte på Bergheim som sa det var samme kasse som 95.

Edited by JGB, 28 December 2012 - 12:17.

#8 JGB

JGB

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 09:23

Har nå byttet PCS som jeg tok fra den gamle kassen, kjørte noen meter og ingenforskjell. Rygget og snudde og tilbaketuren var den plutslig i 3 gir tror jeg, skulle prøve en gang til og måtte snu, da var det ingen reverse og fortsatt bare 2 gir forover, får code 22, tps sensor, men har målt den og den virker greit mener jeg.
Hva kan det nå være, har PCS noe med reversen og gjøre? eller hva kan det være denne gangen?
Noen som har nå gode tips?