Gå til innhold



Foto

Vurderer Geländewagen

mercedes-benz g-wagon

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
68 replies to this topic

#21 nwerr

nwerr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 16:30

Mercedes laget en jubileums utgave i 2009, for å feire 30 år med G. Den ene modellen ble kalt Edition PUR.30
Blir litt "Back to basic", beregnet på litt røffere image/bruk. Lite "myke" detaljer for å si det sånn..

Ref denne YouTube linken:

http://m.youtube.com...ZJbf_6x7s&gl=NO

De ligger på mellom 40-50.000.- Euro i Tyskland. Nyere utgaver heter G 300 CDI Professional og er stort sett like.
NB. Det kommer nye varebil regler fra April 2013. Etter det blir det ikke mulig å registrere den som varebil for så å sette inn seter senere...

Edited by nwerr, 29 December 2012 - 16:31.


#22 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 19:51

Høres awesome ut! Men ligger nok et stykke utenfor mitt budsjett ift. Å være nybegynner på G. Tipper det blir en 320 bensin fra 90-tallet! Helst i sort.

#23 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 18:06

En kompis mener bestemt at å eie en G320 vil ruinere meg i forbruk og deler. Hva er deres erfaring?

#24 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 19:01

Edition Pur er vel en moderne tolkning av god gammel G, hvor man har tatt et skritt tilbake fra 463 og sett mer mot 460/461, og laget en moderne variant av den. Man har moderne CDI-motor og girkasse, men likevel trykknapper for difflåsing, high/low og sånne ting. Man har elektriske speil, men må sveive dørene. Her er en liten video:

http://www.youtube.com/watch?v=D9E0LOLOLVw

Alle G'er er pålitelig. Min har stoppet 2 ganger i løpet av de siste 14 år, der det ene skyldtes gåen dynamo, og det andre en gåen termostat. Det er det : ) Hadde jeg kjørt diesel, hadde jeg kommet meg hjem med gåen dynamo ;) Pålitelighet har aldri vært G-wagens problem, men de nye kan ha elektriske bugs, som at en ABS-sensor bugger og slike ting. Det vil sjeldent være fatale ting, så Alfa Romeo tilhører en annen planet. Alle G'er er komfortable. Jeg har kjørt tur-retur Tromsø med min 2 ganger, og kunne aldri hatt det bedre. Kunsten er å ha gode seter, noe lyddempning og noenlunde behagelig understell :)

Når det kommer til din kompis:

En 320 vil ikke ruinere deg i forbruk. Har man problemer med 1.5 liter mila, bør man styre unna G og heller kjøpe en mindre bil. En G er i det minste en pålitelig bil, og delene kan være dyre, men så er de ofte dobbelt så heftig dimensjonert som i en vanlig bil. Jeg synes delene er fornuftig priset. Man bør se til at bilen man handler er godt vedlikeholdt.

Edited by maelling, 30 December 2012 - 19:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#25 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 19:22

1,5 går fint det. Men han mente den lå mye høyere enn det. Jeg tror han tar feil, men dere vet hvordan det er. må sjekke :P

På BMW`en er ikke akkurat delene billige, men det finnes butikker som GS Bildeler og Koed, som selger deler billigere enn Bavaria gjør. Er det noen som spesialiserer seg på MB deler? Eller må alt kjøpes av BOS hver gang?

#26 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 19:30

Jeg har brukt VTP i alle år:

http://vtp.no/

Disse har stålkontroll på G, så det Øystein ikke vet, er ikke verdt å vite :) Melder du deg inn i G-klubben, får du i tillegg en liten rabatt :) Vi lider av en slags forbruksparanoia her i landet, så folk overdriver forbruket på biler langt over det som er tilfellet ut i fra ting de hører og tror. 1.5 liter mila blir til 3 liter mila, og alt som ikke har strikkmotor er "bensinslukere". De vil heller tape 100 000 kr i verdifall på en ny bil årlig enn å betale 5000 kr mer i forbruk i året på sin gamle bil kontra en ny en. En G-wagen er slett ikke tørst om du tenker på hvor tung den er. Jeg kan jo sammenligne med scooteren min på 130 kg, som med sin 125 cc motor bruker 0.3 liter mila. Når min G på 2.2 tonn med 2746 cc og automat bruker 1.43 liter mila på sitt beste med 2.9 tonn totalvekt (fullastet) på langtur tur/retur Tromsø, og bruker 1.5 liter på vanlig kjøring, er dette nesten en sparebøsse i forhold ;) 1.5 liter mila er ikke mye. Alle seriøse biler bruker fra 1 liter mila og oppover, og veier over 2 tonn. Alt som bruker mindre er for kjerringer, og grønne folk som vier livet sitt til å resirkulere sandaler og bygging av vindmøller :P

Edited by maelling, 30 December 2012 - 19:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#27 Snow-Trac ST4

Snow-Trac ST4

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 19:45

Jeg vet ingenting om forbruk på G320, men kan fortelle om forbruk på dieselversjonen G350 1995. På langkjøring på vinterføre med noe bruk av Webasto brukte den 1,16 liter pr mil når jeg hentet den forrige måned. Derfor gjetter jeg at den kan komme ned mot en liter under mere gunstige forhold. (Drev også å testet den litt siden det var første turen.)
I ettertid har den vært brukt til småkjøring delvis i sprengkulde med mye Webastokjøring. Da har forbruket gått opp til 1,47 på siste tanken. Dette er vel som forventet, men tror jeg vil senke turtallet ved hjelp av dekk med større rulleomkrets, når de jeg har er utslitt.
Antar dette da er en seriøs bil som ikke er for kjerringer, siden den såvidt bruker over en liter på mila :-)

#28 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 21:13

Mer bekymret for deleprisene enn forbruket. Har to andre biler jeg kan variere bruken på.

Hvordan er pris på slitedeler, hvem selger ok OEM-deler, hvor mye kan man gjøre selv på en w463 ift andre biler fra 95-2000?

#29 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 22:16

Autotrio i oslo har deler, Bos er ikke egentlig så gærne de heller, men de selger lite til G så det må ofte bestilles. Autocenteret fjellstad får alltid tak i det du trenger og de har ved flere anledninger vært billigste alternativ når jeg har handlet. Øystein hos vtphjelper mer en gjerne og vi som sitter her på forumene har gjerne litt forskjellig liggende :)

#30 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 23:49

Hvordan er erfaringen med faceliftede lykter foran, bak etc på G?

Hva er grei dimensjon på en G? På ML'en hadde 275/55-20 tror jeg

#31 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 00:01

ImageUploadedByTapatalk1356908462.576607.jpg

Sånn så den ut. Ikke at det spiller noen rolle, men fant et bilde

#32 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 00:02

ImageUploadedByTapatalk1356908462.576607.jpg

Sånn så den ut. Ikke at det spiller noen rolle, men fant et bilde

#33 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 00:57

Har kjørt G320 96-modell (rekkesekser) i 4 år og er ikke personlig konkurs på verken slitedeler eller bensinforbruk. Min har gått 350 000 så jeg har byttet noen deler (ingen motordeler mind you!) men sammenlignet med broderens Subaru og Audi (HAH!) så har jeg svært billige verkstedbesøk. Det er ingenting på 320'en som avviker fra andre G'er og motoren er vanlig på en haug andre Mercedeser, alt er kurant (ok, et unntak er eksosmanifoldene).
Har holdt et ganske hardt øye på forbruket på bilen og fikk testet det grundig på ferietur tur - retur Nøtterøy - Alicante - Milano - München - Nøtterøy for 2 år siden. Forbruket med 5 personer i bilen og bagasjerommet fullt lå på 1,5 liter på mila over 6000km. Mesteparten på motorvei, Alpepass og storbytraffikk. Jeg har hatt diesel-G før og jeg hadde ALDRI kjørt samme rute med en OM617 ... Men igjen, jeg hadde heller kjørt ruta med en G500 ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#34 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:02

OK, en ting som bør sjekkes på 95 - 97-modeller er at ledningsnettet er greit. Noen 320'er (og andre mercer i samme tidsrom) sliter med overledning og kortslutning på grunn av dårlig isolasjon på strømkabler. Min har et probem med gasspedalsensoren som skyldes råtne kabler. Ikke noe som skaper driftstans men det er irriterende og skal fikses når det blir varmt i været igjen.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#35 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:08

Takker!

Jeg er ikke redd for å skru å fikse selv. Men det må være overkommelig pris på deler etc. ML'en hadde jeg før jeg ordentlig begynte å skru selv så husker litt med gru regningene fra BOS. Skrur det meste på BMW og jaggen Nå. Førstnevnte er laget for å fikses. Jaguaren har jeg inntrykk av at ikke ble laget for å fikses. Når den gikk kjøpte man ny bil! Det gjør en del av skruingen litt kronglete, men greit. Delene til den kommer stort sett fra UK.

#36 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:08

Liker du 320-motoren? Er den sterk nok etc?

#37 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:20

320'en er en turtallsjager av dimensjoner. Jeg er først ut av lyskrysset hvis jeg vil og den kan kjøre fra en G500 hvis du lar den dra til 6000rpm. Fra 3000rpm og oppover overrasker den med et brutalt skyv i forhold til vekta.. Skal du dra tung henger ofte så er den et dårlig valg da den har mer hester enn moment.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#38 Mariuse34

Mariuse34

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:23

Jeg kjørte sist med henger i 2010, så ingen fare! Da gleder jeg meg til 2012er ferdig så jeg kan ta fatt på 2013 med prøvekjøring!

#39 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:31

Lurt å prøve litt ja. Sjekk at gassoverføring og kickdown funker som det skal. I land hvor slikt er lov så klarer G320'en 150km/t på flatmark før den girer opp til 4 gir. Toppfart målt på GPS i nedoverbakke er 175km/t rett sør for Kassel. Siden du bor nær Oslo så er jo Lierbakkene en fin test i litt mindre målestokk ;-) Husk at en G kun bruker det drivstoff den skal, du bestemmer ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#40 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:39

Ble mye hestekrefter og motorvei her. Jeg har mange ganger dratt biler opp av grøfta og dratt eikerøtter opp av bakken og sånt. Og lagd spor opp til Norefjell. 320'en er ikke håpløs på moment lissom, den drar i massevis med lavserie og sperrer.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold