Gå til innhold



Foto
- - - - -

Lars's Pajero V6 3000

v6 3000 pajero gen 1

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 21:56

Heisann!
 
Handlet meg en ny offroad bil denne helgen, en pajero fra 1990 med v6 3.0l.
Første inntrykket er som alle andre gamle pajero'er, nok rust!!
Under baklyktene, hjulbuer og forskjermer samt overflate på rammen men er forberedt på ett par overraskelser!
Men har vært sugen på en V6 lenge nå så tar det med godt mot!
 
Har en 2.6 87 modell fra før så har blitt ganske kjent med pajeroer de siste årene og derfor blitt veldig glad i dem.
Denne 87 modell har jeg ikke hatt på veien så ikke brydd meg så veldig om alt er tipp topp.
Planen med den nye er da og ha denne registrert noe den ikke har vært på noen år. Ble vist avskiltet i 2008, så første ting er å få den eu godkjent og regga før modifikasjonene begynner ;)
 
Kommer snart en pakke fra Milner med alt nytt av forringer og andre service deler:
 
Planen fremover er da:
 
- bytte alle forringer
 
- Service på motor
 
- Flushe kjølesystemet
 
- Rustbehandling
 
- 33" dekk
 
- 2" bodylift og fjærløft (spiral fjærer bak på denne modellen:) )
 
- Warn vinsj.
 
 
Litt bilder, men glemte og ta bilder av hele bilen før jeg kjørte den inn i garasjen.
 
http://inderoey.net/...ero90/front.jpg
http://inderoey.net/...ro90/panser.jpg
http://inderoey.net/...ajero90/bak.jpg

 

Fant ikke ut hvordan man la inn bilde uten at det ble full size så la bare ut linkene.

 



#2 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 22:02

Demontere radiator idag og vasket expansjons holderen, vannet var helt brunt og har lagt seg mye dritt slangene.

Har tydeligvis kun vært fyllt på vann som har rustet og dratt med seg dette rundt.

 

motorrom.jpg

Fjernet den øverste slangen her og ser tydelig det brune belegget på innsiden :S

exptank.jpg

Full av den brune guffa

radpaa.jpg

rad2.jpg

Snadder :)



#3 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 22:12

Radiatoren er også rimelig sliten! den er tett men de små kjøle rillene ramler rett og slett ut. 

Litt usikker på om det lønner seg og kjøpe ny eller om noen kan ta service på den slik at det blir som ny. tør ikke tenke på alt driiten som kan ligge inni radiatoren.

radfront.jpg

radfront.jpg



#4 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 21:19

Ordna med litt småplukk idag, fått pensla inn de skjermen rundt radiator vifte med rustmelk,

De var ganske flimsete men gjør jobben noen år til vil jeg tro,

Bestillte også en ny radiator tidligere i uka så får den i midten av neste uke tenker jeg,

 

Skrudde av venstre forskjerm også, den er ganske råtten bak bredderne, skal bsetille nye skjermer til uka da å prøve å reparere disse er ganske håpløst.

positivt overrasket over tilstanden bak forskjermen, mye bedre en hva jeg så for meg, litt rust som jeg skal pusse vekk de nærmeste dagene.

 

Legger ved litt bilder :)

rustbhd.jpg

forskjerm.jpg

bakforskjerm.jpg



#5 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 14 January 2013 - 22:42

Idag ringte DHL mannen og sa at det lå en pakke til meg på sentralen, rusha dit etter jobb og fikk med meg en pakke fra milner, var kun 1 av 3 som hadde ankommet idag, får håpe de siste kommer imorra.

 

penslet på litt mere rust melk der jeg slapp igår, blåste også ut kjølevannet ifra blokka og skrudde av det jeg kunne for å få rensa ut litt av den rust guffa som har lagt seg i kjøle systemet. bestemte meg også for å bestille nye radiator slanger idag også. Kostet 821,- for 2 radiator slanger til radiatoren og 1 liten bypass sak, ville priser på deler i norge! måtte attpåtil bestilles fra japan så var 2 uker leveringstid :S.

 

Plukket ut pluggene og hadde en inspeksjon av disse, kan se ut som at noen av pluggene har gått litt varme og var en del olje på den. Var også 1 plugg som ikke var lik som resten, kanskje denne er synderen som gjorde at motoren ikke gikk helt jamt?

Lufter filteret ble også tatt ut, så ikke altfor gærent ut, men blir nok bedre med ett nytt ;)

 

Før jeg tok kvelden kikket jeg litt på den ene vindus viskeren da denne er helt løs og det har rustet rundt festet til denne. Klarte riktig nok ikke å få denne av, virker som om noe har knekt men orket ikke styre noe mere med det idag.

 

Legger ved litt bilder av dagen :)

pakke.jpg

Bedre enn juleaften ;)

 

skiver.jpg

 

rustmelk.jpg

 

plugger.jpg

 

plugger2.jpg

gmltfilter.jpg

viskerpass.jpg

 

forskjplugger.jpg

Pluggen til venstre har da sniki seg inn her blant 5 av typen til høyre

 

randomledning.jpg

Røsket også ut en random ledning som lå løs i motorrommet. virket som en antenne av noe slag!



#6 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 15 January 2013 - 22:10

God kveld! 

Fikk hentet de siste 2 pakkene min idag med alle godsakene.

 

Startet med det som er gøy og enkelt, byttet luftfilteret og satte inn 6 nye plugger.

Fyrte opp bilen opp og den malte fint  :mellow: 

Begynte så å demontere front fanger og beskyttelses platene under for å komme til Anti Roll Bar, slik at jeg kan få byttet forringene for denne.

Da begynte det å butte litt, det kittet jeg har fått av Milner passer ikke på min bil kan det virke som. Poly forringene på midten har ett mindre senterhull på de nye(23mm) enn de gamle(26mm).

Sykt irriterende egentlig så litt usikker på om jeg skal skaffe nye eller prøve og borre opp de forringene litt, men veit at det kommer til å bli noe skikkerlig rallamikk.

 

Slenger ved litt bilder :)

 

deler.jpg

 

nyttfilter.jpg

 

nyeplugger.jpg

 

lakkvhf.jpg

 

susprollforr.jpg

 

najsmedrust.jpg

Liten jobb her ja :)



#7 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 16 January 2013 - 21:25

Kan det vere foringer for stabstaget bak? Det er ein del tynnare



#8 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 16 January 2013 - 22:59

Sjekket det igår faktisk og stemmer at den er tynnere, men har fortsatt en pakke til bak som er til dem.

Snakket med milner idag, men har ikke fått noe endelig svar enda. Antar det kanskje er noe større dim på V6 understellet som de ikke har fått med seg. 

Klemte alt sammen idag, trengte bare litt lengre bolter så jeg fikk på mutteren  ;) 



#9 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 16 January 2013 - 23:38

er kraftigere stabstag på paj gen2 bensin enn diesel i hvertfall



#10 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 17 January 2013 - 10:12

Kan og ver det som er grunnen,ja 



#11 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 17 January 2013 - 22:39

Idag fikk jeg gjort ferdig front stabstaget som jeg har knota med i noen dager nå, deilig og få det ferdig! de gamle forringene var ganske gåene så hadde nok fått feil på den ved pkk.

Lakkerte opp delene som hører til radiatoren, håper den kommer imorra slik at jeg kan få kjørt motoren igjen. Trenger å få den litt varm før olje bytte.

 

Begynte å skru av den ene bremseskiva forran for å bytte, men butta litt siden jeg ikke fikk av den auto free hub saken. Noen spesielle triks for å få av det lokket?

trodde det bare var å skru av men satt som faen!

 

Noen bilder av dagen;

forrfrontstab.jpg

 

lakkert.jpg

gjorerentvf.jpg



#12 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 18 January 2013 - 17:30

har du prøvd med oljefilter tang eller ei stor rør tang? Eg måtte til med rør tang sørste gongen eg hadde det oppe, men det var bare å få løysne det så var det lett å skrue



#13 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 18 January 2013 - 21:53

Okej, så det skal skrus av? prøvde litt idag men måte gi opp igjen.

 

Hentet den nye radiatoren idag og fått den installert, den var ikke helt "bolt on" måtte tilpasses litt.

Fikk fyllt opp systemet med kjøleveske hadde litt problemer med å få det igjennom hele systemet, men fikk fyllt på ihvertfall 9 liter væske så burde gå bra!

 

Imorra blir det litt rydding  i garasjen det trengs! samt bytte av olje og ett nytt forsøk på bremsene forran. 

 

nyrad.jpg

Litt forskjell fra den gamle ;D



#14 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 18 January 2013 - 22:29

Ja, den skrues av. 

Ser fint ut med heil og fin radiator.



#15 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 23 January 2013 - 22:12

God kveld!

 

Fikk endelig av det forbanna lokket som man må skru av for å få pelt fra hverandre navet!

Ble sent idag så begynner på'n igjen imorra med ny bremseskive og klosser!

Eller så har det ikke blitt gjort så mye i helga som jeg håpet, fryktelig kaldt i garasjen om dagen, håper jaggu det gir seg snart den værste kulda!

 

Fikk ny vare levering idag, nye brytere til dashen som skal være til ekstra lys og litt forskjellige :)

 

knapper.jpg



#16 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 24 January 2013 - 22:45

Idag fikk jeg montert ny bremseskive og klosser!

Gjorde navet rent og fettet alt opp på nytt, den var nok påtide da det gamle fettet var rimelig svart!

Handlet også en kembo svær rørtang fra biltema så neste gang blir det enklere å få av det første lokket.

 

Merket også at de umbrako boltene som holder fast auto huben gav litt etter i selve hode. Har en gammel aksel på gården til mor så blir å bytte noen av de så jeg ikke runder av hode på boltene ved en senere anledning!

Fikk også en pakke ifra Milner igjen, de har sendt meg nye poly forringer til stabstaget foran disse ser mer riktig ut en de forrige jeg fikk. Nå er de andre montert så beholder bare de nye som reserve.

 

nyebremser.jpg

Flott med nye bremser :)

 

nyeradpaaplass.jpg

Slenger ved et bilde av den nye radiatoren med alt på plass.

 

frontstabbforrnye.jpg

 

Milner rydder opp! :)



#17 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 27 January 2013 - 23:35

Liten update idag:

 

Penslet opp venstre hjulbue forran og understell med owatrol, litt usikker på hva jeg skal behandle med oppå owatrolen er så mange meninger om det!

Tar gjerne imot tips på det :)

 

Startet med den bakre hjulbuen på samme side, tok at hjulet og tok en status.

Mangler stor avtrekksverktøy for å ta av trommel bremsen, litt usikker på om jeg har en større på gården til mor eller om jeg må handle en ny.

Konkluderte også med at rusten var kun 90% kun overflate rust.

 

Har ett mål om å få gjort ferdig dette hjørne denne uken, men skjer mye på jobb denne uken og drar til Singapore på fredag for jobb i noen uker, samtidig er ett nytt kjøkken på agendaen!

 

trommelbakven.jpg

Rimelig slitne de bremseskioldene eller hva det er!

 

hjulbuebakvenstre.jpg



#18 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 January 2013 - 12:42

Prøv å se på trommelen, på min Gen1 så var det 2 små bolthull mellom to av hjulboltene, 180* overfor hverandre. I disse hullene kunne jeg skru inn en 6mm bolt, som presset trommelen ut. Husk bare å stramme jevnt og lite om gangen, så du ikke herper gjengene i trommelen. Og selvsagt, sjekk at ikke brekket står på... ;) 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#19 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 31 January 2013 - 23:15

Ser ut om at du har helt rett :) har dessverre ingen tid til nå prøve før jeg kommer hjem igjen om noen uker.