Gå til innhold



Foto

6.5 td ruser seg opp og null pedal


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 09 February 2013 - 16:42

kjørte unga til bestemor i dag. nesten hjemme begynte den plutselig og ruse seg opp.  så sluttet den og ta gass pedalen. får ikke gidd gass med pedal i det hele tatt. og motoren går og ruser seg opp alt ifra 800 til max rpm.varierende. ingen ulyder. fødepumpa går . ryker svart. motorlampa lyser ikke. og ikke trothle lampa. ingen varsel lamper i det hele tatt.

 

noen som har vært borti dette?



#2 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 09 February 2013 - 17:05

Typisk symptom på defekt PMD (D-tech/Flightsystems). Sitter den fortsatt på pumpa eller er den flyttet?



#3 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 09 February 2013 - 17:07

den er flyttet...  er dette fsd du snakker om?



#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 09 February 2013 - 19:42

regner med motstanden er defekt jeg,, for min hadde akkurat samme symtom da motstanden var kaputt

den bør ligge mellom 17,5KOhm og 18KOhm hvis du har standard type #5 resitor

ta den ut av fsd og mål den med mulitmeter

 

ellers så kan selve problemet være steppermotoren som er plassert på høyre side av pumpa


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 03:09

er dette noe som følger med om jeg kjøper en ny fsd? er jo ikke store kostnaden og kjøpe en ny.. f-eks igjennom amerikanske bildeler. er den da komplett? stepp motor.. får en kjøpt den som en enkelt del? kjett og koste på flere tusen. også er problemet der fordi. har mistekt fsd fra starten av.  om ikke alt henger på greip nå.. så er det fordi ei hel ei med morgan gjør det med folk...  skål.. takk for tips så langt. skal kikke litt når jeg våkner. 



#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 05:36

motstanden følger som regel ikke med.. den må du flytte over fra gammel..

 

steppermotoren er å få kjøpt løst..


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 13:09

okey. bare og ta av kjøle ribbene også sitter det under der eller?



#8 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 13:38

Sitter ei lita printplate inne i der du plugger inn pluggen. Motstanden sitter på denne lille printplata. Bytter plata.


Edited by CHEVTOY, 10 February 2013 - 13:39.

Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#9 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 15:25

ah.. okey.  takk igjen



#10 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 16:38

da har jeg tatt av fsd.. og åpna lokket bak. ser ei grønn printplate som ligger i silikon masse... hvordan går jeg videre?? ingen som har bilder eller en link til hvordan man måler osv og bytter?



#11 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 17:41

post-17633-1247940743_thumb.jpg
 

Neppe motstanden som er defekt, men der ser du den.



#12 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 19:07

Sitter ikke ei slik lita print plate inne i min... hmmmm. men jeg har D på slutten av serienr på boksen. og ikke C


Edited by Mekketom, 10 February 2013 - 19:10.


#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 19:30

Motstanden siter på printplaten.. og er av SMD typen

ta ut plata og mål motstanden..... en motstand kan faktisk ryke og gi brudd i kretsen

 

du kan ikke se om den er defekt eller ikke før den måles

 

Verkstedet på Gjøvik som jeg bruker brukte bare å flytte over motstanden uten å måle denne

men etter samme skjedde meg, og verkstedet hadde prøvd ny FSD men brukte samme motstand som den gamle, uten hell og kunne ikke skjønne hva som var feil

jeg fant ut senere etter litt å ha mailet frem og tilbake JK på Kennedydiesel i usa, og jeg forklarte verkstedet hva feilen var etter jeg hadde fiksa feilen selv.

så har de nå endret rutinene ved FSD bytte og kontroller nå motstanden hver gang den blir tatt ut


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 19:32

Sitter ikke ei slik lita print plate inne i min... hmmmm. men jeg har D på slutten av serienr på boksen. og ikke C

resistorplata må på plass...

den leses av hver 50`ende start


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 19:51

Motstanden siter på printplaten.. og er av SMD typen

ta ut plata og mål motstanden..... en motstand kan faktisk ryke og gi brudd i kretsen

 

du kan ikke se om den er defekt eller ikke før den måles

 

Verkstedet på Gjøvik som jeg bruker brukte bare å flytte over motstanden uten å måle denne

men etter samme skjedde meg, og verkstedet hadde prøvd ny FSD men brukte samme motstand som den gamle, uten hell og kunne ikke skjønne hva som var feil

jeg fant ut senere etter litt å ha mailet frem og tilbake JK på Kennedydiesel i usa, og jeg forklarte verkstedet hva feilen var etter jeg hadde fiksa feilen selv.

så har de nå endret rutinene ved FSD bytte og kontroller nå motstanden hver gang den blir tatt ut

Mener du da den store printplata som sitter inne i boksen? under det store lokket bak? har igrunn null peiling på slik små elektronik. for i hullet inn på boksen der du setter inn ledningen.. der er det ikke sånn resistor plate som vist på bildet over..... har tatt bilde av boksen. men får nå ikke lagt inn det heller.. hehe


Edited by Mekketom, 10 February 2013 - 20:01.


#16 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 977 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 21:02

Mener du da den store printplata som sitter inne i boksen? under det store lokket bak? har igrunn null peiling på slik små elektronik. for i hullet inn på boksen der du setter inn ledningen.. der er det ikke sånn resistor plate som vist på bildet over..... har tatt bilde av boksen. men får nå ikke lagt inn det heller.. hehe

 

Er den printplatå inni kontakten....den som er på bilde som Audiot la ut.



#17 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 21:19

Mener du da den store printplata som sitter inne i boksen? under det store lokket bak? har igrunn null peiling på slik små elektronik. for i hullet inn på boksen der du setter inn ledningen.. der er det ikke sånn resistor plate som vist på bildet over..... har tatt bilde av boksen. men får nå ikke lagt inn det heller.. hehe

den sitter inni kontakten

Hvor på brøttum holder du til kansje jeg kan ta en svipptur etter jobben


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 10 February 2013 - 21:35

Like nedenfor gamlehjemmet.... kjører opp mot kirka. tar til høyre i krysset. følger vegen helt ned i dumpa. opp bakke til venstre. da ser du bilen står utafor et grått hus. der bor jeg. hadde vært supert om du kunne det. kjett og bestille ny også er feilen der læll.  men mobil nr er 404 99 432. kan sende meg ei melding evt. er litt usikker på når jeg slutter på jobb. kjører distrubusjon i lillehammer. så ingen dager er like.


Edited by Mekketom, 10 February 2013 - 22:11.


#19 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 11 February 2013 - 19:36

kan sende på ei melding i morgen jeg...

bor omtrent i krysset opp mot kløvstahøgda du da skjønner jeg...


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#20 Mekketom

Mekketom

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 202 Innlegg:

Posted 11 February 2013 - 19:51

ja ikke så langt unna der. om du kommer ifra moelv. svinger du av mot bekkevold. tar til venstre i neste kryss. og andre til høyre. da ser du bilen.