Gå til innhold



Foto
- - - - -

Tonjes Suburban

1990 suburban 6.2 diesel

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 20:25

Da har jeg fått handla meg firehjulstrekker også. Kjøpt og hentet i går. :)

Ble en 1990-mod Chevrolet Suburban med 6,2 diesel og th400. Originalt th700, men girkasse er byttet en gang. Selger hadde kvitteringer på deler for nesten 40k bare de siste to årene, så det aller meste er faktisk nytt på den. Hadde forstillingskontroll på NAF i høst, og NAF-test for et år siden, med bare puslefeil på ting som nå er byttet. Eu-godkjent for 2,5 måned siden. Selger virket som en veldig ordentlig og ærlig dame. Hun fortalte at hun og mannen dro til Tyskland hver tredje eller fjerde uke, og at de brukte denne, så det var viktig for dem at alt var i orden.

Veldig hel og fin bil uten noe som umiddelbart på fikses, bortsett fra at vifta til varmeapparatet ikke går. Ellers er det bare småplukk som jeg kan pusle med når jeg har tid og lyst. :)

"Ren" og pen.  :P 

DSCN2722_zps28e3286c.jpg

 

DSCN2724_zps5b4e242a.jpg

 

DSCN2726_zpsf45ae328.jpg

 

DSCN2727_zps386c34e0.jpg



#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 22:45

Tøff


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 00:47

Takk :)

Ønsker meg en skikkelig gangstercap, den som sitter på nå er grusom, og enten noe hjemmemekk eller fra en helt annen bil... Tenkte å få lakka den svart matt så den ikke stikker seg ut så veldig. 

Endelig fått ordnet varmeapparatet da, var bare dårlig jording, så nå blåser den varmt og godt. :) Gjenstår bare å bytte venstre nærlys og venstre baklys, så er den tipp-topp og klar til en liten tur til Lørenskog til lørdagen!



#4 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 07:51

Kul bil!! :-)


Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#5 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 22:55

Supertøff, mye råere enn de nyere, svart matt og greier. Syntes denne virkelig kler "smale" hjul.



#6 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 23:21

Tusen takk til dere begge :)

Syntes disse er tøffe i svart matt selv. Men er uenig med deg, den trenger litt høyere og breiere hjul... Ikke overdrevent, men 33 tror jeg kunne vært fint :)

#7 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 03:07

Noen som vet om det sitter høytalere i disse bilene originalt? Og hvor de i så fall sitter? :)



#8 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 08:14

Det sitter to i dashbordet og to helt bak i side panelene, rett bak baksetene.

Om jeg ikke husker helt feil så er det 4" framme og 4"x6" bak



#9 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 13:04

Takk, da skal jeg se om jeg finner dem. Har et lite håp om at de fortsatt er der :)



#10 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 02:39

Ser ut til at noen har tatt ut høytalerene... Får vel kjøpe meg noen nye. Hvilken størrelse er det plass til?


Ellers begynner jeg å bli sprø av den girkassa. Sitter jo en uoriginal th400-kasse i den, men den er mildt sagt slitsom. Den girer andre i 30 km/t. Girer tredje i 62 km/t. Og girer ned igjen på nøyaktig samme hastighet. Den bryr seg absolutt ingenting om turtall eller gasspedalen min. Girer ganske stygt. Andregiret er vel egentlig bare turtallsbrøling. Kickdownen har jeg kun fått frem to eller tre ganger... Ellers føler jeg den slurer litt, men vanskelig å være helt sikker når det er så glatt ute. Har jo mer hjulspinn enn veigrep når jeg kjører igang... :)

Noen som vet hva som kan være galt med kassa? En kamerat av meg delte en tanke om at det kunne være noe med vakuumstyring, muligens? Er det noe jeg kan gjøre for å sjekke, og evt billige/lette tiltak for å gjøre den litt bedre å kjøre med? Skal sjekke olja i morra. Noe spesielt jeg burde se etter på den?

Leker med tanken på å bytte tilbake til en 700-kasse, men det kan ikke bli med det første iallefall, både siden økonomien ikke er helt der, og fordi jeg ikke har noe sted å stå.


Flere bilder av bilen kommer i morra, for nå har jeg endelig fått telefon med fungerende kamera igjen. :)



#11 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 09:43

Ring Bluesmobile på Fauske og snakk med Steinar mtp kassa, han har garantert en løsning på dette problemet (tlf 75 64 44 54) Han hjalp iallefall meg mye med de 4 Burb'ene jeg hadde, og han kan automatkasser inn og ut



#12 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 10:40

Kolla så du har vaccum till modulatorn på växelådan sitter på höger sida ca vid oljestickan på lådan. Denna har ett membran som kan gå sönder. Den får styrning från den svarta vaccumstyrningen som sitter på dieselpumpen (2 anslutningar) en från vaccumpumpen en som går ner till modulatorn. Växlingstidpunkten är mycket styrd av governoren som sitter på samma sida under ett lock med 4 skruvar.

Fin bil föresten en riktig partysläde!!! Ser den väl på skärtorsdagen full i folk o tjo o hej....    

 

Mvh Manfred



#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 18:55

Kan være greit å bytte olje og filter på kassa først som sist. Sjekk olja at den ikke lukter brent eller er svart, og sjekk bunnpanna for metallspon. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 03:37

Takk for svar! :)

Må nesten bytte olje og se etter vakuumstyring og slikt når det blir litt varmere, å stå nedi snødekt gårdsplass i minusgrader er virkelig umulig, hehe. Blir skikkelig grinete og utålmodig bare av å bytte ei pære i minusgrader.

Men fikk peila olja på den i stad. Var litt lav på motorolje, så der fylte jeg på ca. en liter. Men på kassa, derimot, var peilepinnen TØRR! Gikk på TRE liter før den var fornøyd... Men, nå har den iallefall olja si, og hadde ingen innvirkning i det hele tatt på hvordan girkassa oppførte seg. Får sjekke i morra, når jeg starter opp for første gang, om den slutter å slure idet jeg skal kjøre igang når den er kald (for den slurer skikkelig første igangkjøringa).


Ellers har jeg fått bruk for firehjulstrekken hele tre ganger i dag. For da jeg var på vei ned til en kamerat rett nedi veien for meg, støtte vi på en Mercedes som stod godt planta nedi snøen i grøfta. Kameraten min kjørte rett forbi med 4x4 kassebilen sin, men jeg stoppa og tilbød meg å hjelpe jeg, snill som jeg er. :) Ga fyren slepetauet mitt, og snudde borti gata. Fikk rygga nesten bort, men fant ut at jeg skulle sette den i en litt annen vinkel, og putra pent halvveis opp på fortauet for å kunne rygge bedre inntil, og så brått hørte jeg jubling bak meg. De hadde huka på stroppen allerede de, så hadde brått trukket opp Merca uten å merke det jeg, hehe.  :innocent: Fiiine Burbe!

De to andre gangene var opp en seig bakke hos kameraten min. Var litt trøblete siste gangen, for stod bare å spola på høyre side... Hjula på venstre siden stod stille. Surt. Fikk rygga lenger ned etterhvert, så kom meg opp til slutt. :)


IMG_3284_zps8e74df55.jpg



#15 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 10:02

3 Liter atf i automaten de lätt mycket tycker jag. Då kan de gott va att den slirat lite då ja. Då är de inte mycket kvar i bunnpanna när man åker runt.

 

Manfred



#16 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 10:36

Morro med 4-hjulstrekk :)

Svart matt suburban er tøft.

Får du polert bort rusta på fangeren så den blir blank, og få på noen grove hjul, så har du en tøff bil :)

 

Peila du girkassa på rett måte?

Den skal vel være varm, gå på tomgang, og stå i nøytral når dette gjøres..?



#17 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 10:53

Tips: Hvis det ikke allerede er montert, så dra bortom Sarpsborg Motor og kjøp en tappeplugg til automaten. http://www.sarpsborg...ticle&artno=DP1 Hjelper ikke denne gangen, men hvis du skal skifte olje en gang i fremtiden er det veldig mye mindre gris å kunne tappe ut det meste via en plugg i bunn i stedet for å måtte slippe ned hele bunnpanna med 5-6l olje... :/ 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#18 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 24 February 2013 - 05:49

3 liter var mye, ja.. Går nok på en liter til, så den får litt mer i morra...

Skal ta en titt på rusta på fangerene når været blir bedre. Noen som har noen tips for å få vekk disse flekkene best mulig? :)

Har peilet den både i nøytral og park (ingen forskjell på pinnen), men står på peilepinnen at den skal peiles i park, faktisk.

Tror ikke jeg gidder å ordne tappeplugg på denne kassa, for heller vel heller mot å bytte den ut til en th700 etterhvert, hehe. Blir for knapt med 3 gir til min bruk, tror jeg, går så høyt på turtall, og da blir den skremmende tørst. :) Men takk for tipset likevel, for kommer nok til å vurdere det på en evt ny kasse.



Ellers putra den fram og tilbake Fredrikstad - Lørenskog i dag, og bortsett fra høyt turtall og hissig dieselforbruk, gikk det fint. Men har merka et par ganger at det brått begynner å smelle i gulvet under føttene våre foran? Stygg dunking som både kjennes og høres godt, og samtidig slår det litt i kassa fra første til andregir. Holdt på en 10-15 minutters tid, før jeg parkerte den, og da jeg starta opp en time eller to etterpå, var den fin igjen. Dunkinga gjentok seg i natt, men da var det bare noen sekunder, før det var borte. Hva kan dette skyldes? Har prøvd å glo under der, men ser ingenting åpenbart.


Tenkte egentlig å slenge med et par bilder, men photobucket krangler i dag, så kommer i morra. :)



#19 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 24 February 2013 - 09:08

Autosol bør ta de rustflekkene på fangeren.

Det er en slags polish med slipemiddel i. Koster en 50-60kr for en tube.



#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 February 2013 - 09:40

Er det bare overflate brunt så bruker jeg WD 40