Gå til innhold



Foto

fikk Check Gauges lampe i dashen i dag


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 March 2013 - 16:06

Typisk selvfølgelig siden vi skal på påskeferie i morgen...

 

Sjekket feilkoder med en slik wifi sak jeg kobler til og bruker en app på Iphonen for å lese av. Der fikk jeg kun opp p0341 som da er camshaft position sensor mest sannsynlig.

 

Når jeg bruker på og av med tenning 3 ganger-trikset så kommer det opp 3 koder. p1682, p1693 og p0500. p0341 som kommer opp med avlesningsutstyret kommer ikke opp her. Men de 16xx kodene er vel en bekreftelse på at noe er galt og at det ligger flere koder der. 

 

Har googlet litt og kan vel konkludere med at det er camshaft position sensoren som kødder. Mente jeg hadde en slik på "delelageret" og det var jo noe som lignet der, men det var nok en crankshaft position sensor og etter det jeg har lest meg fram til så skal den ligge bakom starteren på de første 24v motorene, men ikke min. Der ligger camshaft sensorn mellom vp'n og servoen en eller annen plass. Har ikke kikket så mye nedi motorrommet enda, men skal ut å gjøre det nå. Den sensoren jeg har får jeg mest sannsynlig ikke brukt. Mulig det er noen modeller som har begge disse sensorene?

 

Problemet er jo at jeg ikke har en slik sensor liggende da den jeg har sikkert er feilbestilt. Er det mulig å rengjøre en slik sensor? Eller er det volten som kødder og ingenting hjelper annet en ny sensor? Kan jeg kjøre med bilen selv om det lyser rødt Check Gauges i dashen? Kan det skje noe? Kan bilen stoppe? Om det er noe jeg kan gjøre før morgendagen så har jeg jo litt tid enda, men om ikke så er vel spørsmålet om jeg kan satse på en langtur på 100 mil pluss, minus i helgen?


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#2 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 March 2013 - 18:15

Kikket litt nå og det ser ut til at det kun er camshaft sensor på min. Der crankshaft sensoren skulle sitte, ved siden av starteren, så det ut som det bare var fastskrudd en blendeplate.

 

Får vel bare bestille en ny sensor. Mener det er denne: http://www.ebay.com/...=item3a7b91a109


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#3 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 March 2013 - 23:03

Ser etter litt research at det med at turtelleren min droppet ned til null for en stund siden som jeg skrev i min forrige tråd faktisk er et symptom på at camshaft sensoren er på tur ut... 

 

Har uansett bestil ny nå og bruker ikke bilen på langtur i helgen. Tar ikke sjangsen. Er jo NAF medlem, men :innocent:  

 

Hvordan jeg skal komme til å bytte den blir mer spennende... Hadde jeg vært utdannet gynekolog så hadde jeg muligens hatt en sjangs, men.... 


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#4 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 May 2013 - 20:43

Har vært lite framgang her, men har fått bytta cam aksel sensoren. Den satt særdeles trangt plassert, men verkstedet fikk byttet den. Til min store frustrasjon så hjalp det jo ikke!....

 

Fikk check gauges lampe på en 500 meter lang kjøretur hjem etter at jeg måtte ha starthjelp for å komme meg fra verkstedet... Nesten så jeg mistenker at det kan være dårlige batterier også selv om de ikke er mange årene gamle. Det rare er at jeg kun får feilkode P0341 når jeg leser av og den sier at det er cam sensor etter det jeg har funnet ut. Kan denne komme om det er andre feil? Amerikanske forum sier også at det er camsensor som må byttes når denne koden kommer, men... 

 

Tar gjerne imot tips for å få bukt med problemet!


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#5 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 July 2013 - 19:32

Da har bilen stått i nøyaktig to mnd siden jeg kjørte den hjem fra verksted, uten å ha rørt den siden (forutenom å lade batteriene rett etter jeg kom hjem)...

 

Startet uten problemer i dag så tok meg likegodt en kjørerunde. Kjørte ikke lenge, men fikk ikke opp rødlampa. Koden (p0341) ligger imidlertid lagret og jeg klarer heller ikke å slette den med wifi-saken og iphone. Må jeg ha skikkelig diagnose apperat, eventuelt en smarty for å kunne slette koder, eller er problemet at feilkoden ikke kan slettes fordi at feilen fremdeles er der? Har ikke hatt problemer med å slette koder med denne wifisaken på andre biler.

 

Skal til å sjekke jordingspunkter og kontakter etc. når jeg får ånden over meg snart, men bortsett fra det så er jeg litt rådvill... Ikke noe fornuftig å finne på amerikanske fora heller når jeg allerede har byttet camsensor.

 

Ikke vært mye respons her.. Ingen som har vært borti dette problemet? Kan det være noe med selve kjedet/register/kam som camsensoren leser av? Da skulle jeg vel ha merket problemer med andre ting også? Og hvorfor starter den uansett når jeg bare setter den på lading en stund? 


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#6 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 August 2013 - 23:49

Driver jo å forsker litt på problemet mitt med bilen enda.. Har ikke fått Check Gages lampe igjen etter jeg slettet feilkoder sist. Har brukt bilen en del. Byttet dieselfilter og skiftet olje + filter i går da jeg merker at den kutter ved hardt pådrag. Mister helt kraften for så å dra på igjen. Akkurat som den ikke får diesel. Ligger på 12-19 psi på dieseltrykk så det skal være iorden. Er vel eventuelt injection pumpen som begynner å fjuske?  :blink: Ingen erfaring med "dead pedal" men ser for meg at dette kan være nettopp det. Har ny APPS liggende så jeg skal bytte bare for å utelukke den.

 

Med tanke på startproblemene jeg har hatt så tror jeg at cam sensoren kan utelukkes nå, da det ikke dukker opp flere feilkoder på den. Har en følelse på at det har noe med batterier og/eller dynamo å gjøre da jeg har fått litt rare målinger i det siste. Mulig det er dette som har utløst feilkoden på camsensor tidliger også. Så vidt meg bekjent så er det ikke noe spenningsregulator på disse bilene? Der er ECM som styrer det? Rett meg om jeg tar feil... Har satt Edge monitoren til å vise ECM Volt når jeg er ute å kjører for å se hva det ligger på. Den varierer fra ca 10V og opp til 13,et eller annet.. Sier meg ikke så mye egentlig, men virker som volten kryper oppover etterhvert som jeg kjører og bilen blir varm og ved stigende turtall. 

 

Første gangen jeg målte Volt på batteriene så lå de på 13,2V med motoren på tomgang. Stoppet bilen og målte igjen etter en havltime ca. Da var det 13.8V. Dette var jo ikke gæærnt tenkte jeg og så målte jeg igjen i går, først mens den gikk på tomgang og så etter jeg hadde stoppet. Da var volten helt oppe i 17,8V og det er vel i meste laget? Noen kloke hoder med erfaring som kan tipse meg om hva neste steg er, for å utelukke enten batteri eller dynamo? Eller om dette er indikasjoner på at noe annet er galt?

 

Bilen gikk forøvrig igjennom PKK på første forsøk i år helt uten mangler for første gang i mitt eie, så det er ikke bare motgang  :thumbsup: Har jo som regel byttet halve forstillinga før etterkontroll hvert år...


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#7 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 18 August 2013 - 16:39

Tror du har noen alvorlig på gang med batteriene dine, eller så er det noe feil med voltmeteret du bruker. Når bilen går på tomgang så bør spenningen ligge et sted mellom 13,8 til 14,3 målt rett over polene. Helst i overkant på disse tallene for å holde maks ampere på batteriet om vinteren. Lader det mere så risikerer du at batteriene lades tørre. Men, når du stanser motoren så skal spenningen synke ned rundt 12v, er det maks ladet så ligger kanskje spenningen rundt 12,5-12,7, og er det nesten utladet så ligger det under 12v.

 

Det er riktig som du sier at ladingen styres av PCM. Det sitter også en tempsensor under batteriet som gir PCM signaler om hvordan batteriet trives.

 

Du bør forske litt på den volten på ECM'n din, den bør for det første være stabil, og skal den ikke ligge på rundt 5v?? Her er jeg på veeeldig tynn is :)

 

Hadde det vært meg så ville jeg først forsøkt med nye batterier. På moderne biler med mye elektronikk så er de ofte en stor feilkilde, i dag holder det ikke med å gi nok strøm til starteren som tidligere.


--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#8 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 August 2013 - 18:35

Hmm, ja jeg heller vel mot nye batterier, selv om det ikke er mange årene siden jeg byttet. Er et slikt "titte hull" på disse batteriene. De skal lyse grønt når det er iorden og svart når det ikke er oppladet antar jeg. Det ene "lyser" ikke grønt. Fikk forresten Check Gages lampe igjen i stad. Flere ganger og så forsvant den. Ante meg at den kunne komme for starteren dro tungt når jeg starte. Turte ikke stoppe mens jeg var ute å fartet for regnet med jeg ikke fikk start igjen. Og som sagt, når jeg stoppet hjemme så var det ikke nok power til å dra starteren rundt og få startet motoren. Målte forøvrig over 16 V på batteriene etter jeg fikk Check Gages lampe og på tomgang. Sjekket feilmeldinger og det eneste som er kommet tilbake er P1693 og den har vært der hele tiden.

 

Skal få handlet to nye batterier og se hvordan det utvikler seg. Noe spesielt batteri å anbefale? 


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries