Gå til innhold



Foto

Hva må jeg passe på ved kjøp av Pajero gen4?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 01 March 2013 - 11:57

lurer sterkt på å handle meg en pajero å tenkte å høre her først hva som er viktig å sjekke får jeg bestemmer meg,

 

2007modell

automat

3.2 diesel

kmstand  er litt under 150000. hvordan ligger det an ang service å er det mye som evt må gjøres på denne servicen?



#2 hit

hit

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 12:18

Sjekk rustbehandling av bil. sjekk hjulbuer bak.

Når du åpner bakdørene så ser du at døren går inn i halve hjulbuen, under døren er det en plastkant dom skal beskytte hjulbuen, oppå den samler det seg mye sand og skitt

som hvis ikke det blir gjort rent der ligger å skraper og soyer og rust blir resultatet.

 

Neste store service som jeg vet om er 180.000 som jeg nettop fikk utført på min hos Motorforum Bergen.

 

Da skiftes det olje og filter på motor, olje på automatkasse og midt og bakre transfer, all bremseveske,dieselfilter, luftfiltre, kjedestrammer på registerkjede og ellers mye mer, de bruker en dag på den servicen.

 

Du bør avtale pris med versted.

 

Jeg betalte 11.000 for den servicen men da hadde jeg skiftet olje og filter på motor selv.

 

Er ellers veldig fornøyd med min egen bil.  :phone:



#3 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 13:02

Ok, er dette enkelt å se? Er vel registerkjede så slipper vel å bytte der, noen andre problemer, bremser, elektrisk, motor, gir?

#4 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 13:21

Er vel snakk om, i alle fall på gen 3, at registerkjede strammeren bør skiftes rundt 90000 km. veit ikkje om dette er forbedra på gen 4



#5 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 04 March 2013 - 12:21

Noen måte jeg kan se eller teste om girkassa og motoren er bra? Er vel noen som har havarert girkassene på disse bilene? Sent from my iPad using Tapatalk

#6 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 07:37

Ingen her som vet noe om disse bilene? Hva er holdbarhetennpå turbo osv??

#7 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 10:47

Er vel kanskje litt ny bil til at de har vært herja så mye med enda.

Generelt ved kjøp av bruktbil så er vel det viktigste dokumentasjon på servicer, reperasjoner etc. Stol aldri på hva selger sier! Får du ikke med kvittering på jobben, så regn med at det ikke er gjort. Holbarheten på turbo for eksempel er vel som alle andre biler, kommer helt ann på om servicer er fulgt riktig.

Er du usikker på hva du skal se etter kan du jo for eksempel få utført en NAF test på bilen før eventuelt kjøp. Da får du jo en god indikasjon på bilens tilstand.

#8 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 12:07

Takker for svar, sant det du sier, men det jeg tenkte på om noen har erfaringer med denne bilen, om noen her har hatt problemer med den:)

#9 xnett

xnett

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 09:37

Hei..

Tenker å kjøpe meg en Pajero 2007mod og opp. har satt makspris til 330-350K.

Er det noe jeg spesielt bør sjekke på disse bilene?

Er dette biler av god kvalitet, tenker da på dyre og kjente feil osv?

eller kanskje jeg rett og slett bør styre unna Pajero??

 

Tips mottas med takk :)



#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 10:12

Hvis du går inn på Mitsubishi-delen og søker litt vil du få at dette er gode biler. Sikt på 3,2DiD, 2,5TDi blir svak i en så stor bil. Eneste kjente gjenganger er ledeskinna på registerkjedet, som må byttes med ujevne mellomrom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by HardKåre, 07 April 2013 - 10:13.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 20:22

Lite problemer med disse. Gen 4 har regreim, ikke kjede, så vidt jeg vet. Automatkassen er veldig solid, men det har vært problemer med oljetrykket på denne på noen gen 3.

Du har neppe mye å frykte, om bilen er godt tatt vare på.
edan

#12 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 08 April 2013 - 06:27

Er vel kjede på disse også. Ihvertfall 3.2ligern:)

#13 Glenn1984

Glenn1984

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 11 April 2013 - 17:32

Sjekk opp når den var tectylert sist og gi den en skikkelig tectylbehandling med ekstra beskyttelseslag i hjulhusene.

Ellers en kjempe bil og sats på 3,2DID.



#14 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 19 June 2013 - 22:14

Hadde bilen inne på tectylering forrige uke, ble mye sandblåsing på den. Men er ihvertfall bra nå da,

Av feil jeg har funnet mens jeg har hatt bilen er:

-hadde motorfeil p0089. (Fikset)
-rustete understell. (Fikset)
-begge sensorene på høydejustering av lys var knekt. (Fikset)
- fastrustede stempel i bremsecalipere framma. (Fikset)
- skjeve bremseskiver framma (fikset)

Tok å sjekka glide-skinna på toppen av reg-kjede, å den var gulle-god

Tok av det første røret på innsuget, her var det mye driiit, rengjorde dette, men skulle absolutt ha rensa hele veien inn til sylindrene, noen her inne som snakka om at noen verksteder rensa innsuget, noen her som kan sjekke dette?

Nå er 150000km rett rundt hjørnet

#15 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 08 July 2013 - 18:59

Vet ikke hvordan je skal ordlegge meg, men har i dag oppdaget sprekk på begge a-stolpene helt nederst, ca 3cm langt på akkurar samme plassen på begge sider:(. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre:( kan dette repareres?

#16 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 08 July 2013 - 21:13

Er det hull igjennom stålet eller er det bare sprekk i lakken? Er det i en plateskjøt (der hvor a-stolpen treffer kanalen)?

Det meste (alt) kan jo repareres. :)

#17 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 05:44

Stålet et sprekt rett av, ser ut som tretthetsbrudd, kan ta et bilde senere i dag

#18 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 19:32

ImageUploadedByTapatalk1373394712.607850.jpg ImageUploadedByTapatalk1373394733.119134.jpg ImageUploadedByTapatalk1373394748.639304.jpg

#19 ayapaya

ayapaya

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 20:51

ImageUploadedByTapatalk1373394712.607850.jpg ImageUploadedByTapatalk1373394733.119134.jpg ImageUploadedByTapatalk1373394748.639304.jpg

#20 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 08:44

Ser jo ikke helt bra ut det der... Går jo ann å få det sveiset. Tror uansett det er lurt å få tettet det, da det helt sikkert kommer til å ruste og bli enda værre. Vann kan jo lett komme inn også og lage noe deilig rust andre steder inni der også.

Spørsmålet er vel hvorfor dette har skjedd. Har bilen kanskje vært kræsjet tidligere i livet? Det er ikke så lenge siden du kjøpte bilen? Ta den med tilbake der du kjøpte den å se hva de syntes kanskje.

Et dyktig karroseriverksted vil nok kunne fikse det. Er de gode, sveiser de sprekken og lakker bare der skaden var uten at det syntes, og ikke hele panelet.