Gå til innhold



Foto
- - - - -

Glemas L200


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 20:54

Hei. Har henten meg en 93 mod L200 med 2.5D uten turbo og jeg har et spørmsål.

Når jeg kjører med 4x4 innkoblet og svinger kommer det ganske kraftig dunke/kakkelyd fremme, tips til hva det kan være ?

En kompis mente det var et kryss, men ettersom jeg ikje kan skru eller noe så vet jeg ikke va det er fornoe.

 

Også står det orginal kassettspiller i den, hvordan tar man den ut ? Har en alpine spiller liggende som jeg vil ha i.

 

Blir å bruke denne tråden til å poste bilder av bilen og spørre om diverse ting jeg lurer på. Dette er min første pickup :)

 

 

Attached Thumbnails

  • 20130406_160238.jpg
  • 20130406_160252.jpg
  • 20130414_204453.jpg
  • 20130414_204512.jpg


#2 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 21:22

Velkommen! :)

Når jeg kjører med 4x4 innkoblet og svinger kommer det ganske kraftig dunke/kakkelyd fremme, tips til hva det kan være ?

 
Hvis lyden blir borte i 2wd tipper jeg det er en drivknute eller to som er dårlige. Kan også være et kryss i akselen som går fra fordelingskassa til framakselen som kompisen din nevner.

Edited by Kirneh, 15 April 2013 - 06:30.


#3 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 15 April 2013 - 11:06

Finnes det noen gode nettsider hvor man kan bestille deler fra ?



#4 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 April 2013 - 11:29

Finnes det noen gode nettsider hvor man kan bestille deler fra ?


Jeg har blitt skikkelig Milner-hore og bestiller stort sett alt jeg trenger av deler derfra. Syntes de har fornuftige priser og ettersom jeg har sett har de et godt omdømme. Huske på at frakt og merverdiavgift kommer i tillegg til prisene oppgitt på nettsidene.

Milner Off Road (milneroffroad.com)

#5 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 15 April 2013 - 21:58

Takk for link :) Så ut til å være mye bra der.



#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 April 2013 - 11:35

Legg deg under bilen og kjenn på den akslingen som går fra gearkassen og frem til framakslingen på bilen. Den skal kunne roteres litt, men det skal ikke være slakk i leddet foran eller bak på akslingen. (opp/ned, side/side) Er det det må du bytte krysset. Og som Henrik sier, så lenge det bare er i 4x4 så kan det tyde på slakk i kryss... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 April 2013 - 11:53

Pass på at bilen står i 2x4. Start med å tappe ut olja fra transferkassa. 

Der akslingen går inn i forakslingen sitter det 4 skruer med mutter. Siden bilen står i 2x4 kan du dreie akslingen rundt for å komme til alle 4. Så trekker du ut akslingen av transferkassa, rett fremover. Har du glemt å tappe ned olja, eller kanskje tappet ned olja av gearkassa i stedet, vil det komme ut 0,5-1l olje der akslingen gikk inn. 

 

Nå har du akslingen løs, og kan ta den med deg opp på arbeidsbenken. Hvert kryss har 4 låseklips, du ser dem i hvert "øye". (se bilde) Disse MÅ ut. Så kommer sjefstrikset: 

acb1e71b.jpg

Finn den STØRSTE koppnøkkelen som akkurat går inn i "øyet". Så finner du den minste koppen som går utenfor hele "øyet". Når du har kommet så langt tar du hele arrangementet jeg har lagt inn bilde av og legger det slik inn i skrustikka. Så kan du med ro og mak stramme skrustikka, og nyte synet av den minste koppen som rolig og kontrollert presser det gamle krysset ut av akslingen. Så snur du akslingen 90 grader, og tar den siste siden. 

 

Montering er tilsvarende: Men sett først låseklipset fast på DEN ENE SIDEN av krysset. Så kan du presse krysset inn fra motsatt side, med koppnøkler og skrustikke, til krysset stopper mot klipset. IKKE press for langt. Nå skal det være plass til å lure klipset på plass på den andre siden av krysset også. Så snur du akslingen 90 grader, og tar den siste siden. HVIS låseklipset ikke passer på baksida, kan det være at en av koppene på krysset har ramlet av underveis, og et av lagrene inni har ramlet i bunnen av koppen. 

 

Samme jobb i begge ender av akslingen, hvis begge kryssene er slitte. Husk å fylle opp olje i transferkassa igjen, 2,2l. Så er det bare tut og kjør! 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 20 April 2013 - 12:00

Hjertelig takk for beskrivelsen :)

Skal se va jeg får til når jeg får tid til te.



#9 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 08:00

Noen som vet hvilken boltsirkel og inpress det er på bilen ? Har en som skal selge noen 33" dekk med felg. Vil det blir for stort å ta borti skjermer ?



#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 08:51

Boltsirkel 6x139,7 / 6x5,5". Innpress +22. 33" skal du bare glemme, det krever mye heving OG frisering for å få plass. Mulig du kan få på 30"9,5 på original bil. Og da snakker vi et dekk som er 7,5cm mindre... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 Glema

Glema

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 13:17

Okei, hvor kjøper dere slike dekk da ? På dekksjappe eller på nett ?



#12 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 13:41

Send en mail til http://www.dekk123.no, han leverer mye til en hyggelig pris! :) 

Alternativt kan du sjekke med f.ex www.dekkonline.com, men da må du plusse på montering og balansering. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere