Pass på at bilen står i 2x4. Start med å tappe ut olja fra transferkassa.
Der akslingen går inn i forakslingen sitter det 4 skruer med mutter. Siden bilen står i 2x4 kan du dreie akslingen rundt for å komme til alle 4. Så trekker du ut akslingen av transferkassa, rett fremover. Har du glemt å tappe ned olja, eller kanskje tappet ned olja av gearkassa i stedet, vil det komme ut 0,5-1l olje der akslingen gikk inn.
Nå har du akslingen løs, og kan ta den med deg opp på arbeidsbenken. Hvert kryss har 4 låseklips, du ser dem i hvert "øye". (se bilde) Disse MÅ ut. Så kommer sjefstrikset:
Finn den STØRSTE koppnøkkelen som akkurat går inn i "øyet". Så finner du den minste koppen som går utenfor hele "øyet". Når du har kommet så langt tar du hele arrangementet jeg har lagt inn bilde av og legger det slik inn i skrustikka. Så kan du med ro og mak stramme skrustikka, og nyte synet av den minste koppen som rolig og kontrollert presser det gamle krysset ut av akslingen. Så snur du akslingen 90 grader, og tar den siste siden.
Montering er tilsvarende: Men sett først låseklipset fast på DEN ENE SIDEN av krysset. Så kan du presse krysset inn fra motsatt side, med koppnøkler og skrustikke, til krysset stopper mot klipset. IKKE press for langt. Nå skal det være plass til å lure klipset på plass på den andre siden av krysset også. Så snur du akslingen 90 grader, og tar den siste siden. HVIS låseklipset ikke passer på baksida, kan det være at en av koppene på krysset har ramlet av underveis, og et av lagrene inni har ramlet i bunnen av koppen.
Samme jobb i begge ender av akslingen, hvis begge kryssene er slitte. Husk å fylle opp olje i transferkassa igjen, 2,2l. Så er det bare tut og kjør!