Heisann, gikk til innkjøp av ny offroader før jul 2012 da savnet etter den gamle pajeroen ble for stort
Kjapp info:
Fant meg da en billig 2.5TD GLS lang utgave i nærområdet med 7 seter (2 bakerste setene har aldri vært montert) forsåvidt så ser egentlig alt av interiør i bilen veldig pent ut
Bilen har blitt tatt godt vare på av tidligere eiere, første eier har byttet alt av slitedeler, samt div. andre ting, ramma har også vært tectylbehandlet flere ganger av første eier så er svært lite rust å finne
Bilen har rullet 250000km. ca. motren er byttet til en som har stådd i en L300, som har rullet 200000km ca.
Det eneste som var å trekke ned på bilen når jeg kjøpte den var at turtelleren ikke funke, da det er byttet til en annen dynamo og synkroniseringa på 2giret er utslitt.
Etter at bilen kom i mitt eie:
Jeg er 3 eier på bilen og storfornøyd med det, hadde vært hjemme hos foreldrene mine på juleferie drøyt en måned etter at jeg hadde kjøpt bilen, alt funket som det skulle og jeg var på tur tilbake til Tromsø.
Ca.6mil fra Tromsø merket jeg at det kom kjøligere luft fra varmeapparatet og det første som slo meg var kjølevannlekkasje, i samme farta ser jeg at motortemperaturen har begynt så smått å stige, så jeg bryter bilen halvveis ned i grøfta å får stoppa motoren i håp om å berge toppen og slår på nødblinken.
Går ut av bilen, får opp pansret, under der var alt søkkvått, ingen tvil om at det er en slange som har tatt kveld her...
Ikke hadde man noen bekjente som kunne komme til unnsetning og av de 15-20bilen som kjørte forbi den kvelden så var det ikke en eneste bil som stoppa
Viking ble ringt og jeg fikk en dyr (hadde bare ansvar) transport til Tromsø.
Dagen etter rullet jeg bilen inn på verksted på jobb og fant en slange som var defekt. Bytta slangen og fylte på kjølevann, kjøre motoren god å varm å sjekket om det minket noe, alt virket som det skulle.
Rett før jeg tok påskeferie så dukket et nytt problem opp, plutselig var tenninga død... Jeg hadde vel ikke tid til dette nå, bilen var pakket å jeg var på vei til fjells med scooter å hele pakka!
Ringte en kompis av meg som er mekaniker, vi konkluderte med at tenningslåsen var død, her måtte en kjapp fiks til, det endte med at jeg skrudde ut tenningslåsen, klipte ledningene og henta direkte strøm fra batteri med startkabel klemt imellom døra og brukte et skrujern rett på startern, funka hest. skal sies at folk så rart på meg når jeg starta bilen på en bensinstasjon
Var så smart at jeg kutta like kjapt ledninga til temperaturmåleren inni bilen også...
For 2 uker siden dukket kjølevannproblemet opp igjen, endte opp med å prøve noe som ser ut som en hermetikkboks med bønner, Bars Leaks, skrudde av den øverste slangen på radiatoren og fylte "sausen og bønnern" i slangen. Skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde noe tro på dette, men fikk boksen gratis så hvorfor ikke?
Kan meddele at jeg ennå ikke har hatt noe kjølevannlekkasje etter dette
Men toppen har nok slått seg, så blir å bestille ny topp evt. få denne planfrest.
Planer og innkjøpsliste:
Planen for bilen er ikke noe voldsomt egentlig, tenkt å montere trailmaster hevesett, 33" dekk og litt annet småtteri
Det som skal kjøpes inn er:
4stk pro comp Rockcrawler felger, usikker på om det blir 8" / 10" Det ble 4stk 10" pro comp rockcrawler med fakelocker4stk 33x12.50 R15 dekk, har ikke bestemt meg for om det blir Hankook dynapro MT RT03 / BF Goodrich Mud-Terrain T/A KM 2 / General GRABBER MT Det ble 4stk 33x12.50 BF mud, gamle typen
1stk Gangstercaps med 5 lys
1stk trailmaster hevesett
1stk CB radio
1stk rattkule
1stk bytte av spiller samt høytalere framme i første omgang
1stk topp
Tror det var alt, kommer sikkert noe mer etterhvert
Ting som jeg har gjort:
Sotet de bakerste rutene, kommer på de framme også etterhvert, helt lyst bare
Lagt eksosen ut påsiden, bak høyrehjul
Flyttet lysene opp fra fangeren og inn i de originale lysene
Ris og ros?
Edited by MaSo, 02 June 2013 - 12:29.