Gå til innhold



Foto

4x4 - best i terrenget av originalbiler?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 19:57

Juhu, min første post på over to år!

 

Har vært en tur på Vålerbanen i helga, på NAF-stevne, og der fikk vi blant annet muligheten til å prøve terrengkjøring med Jeep Wrangler. Gliste bredt i løypa der og fikk umiddelbart lyst på 4x4 igjen! Frøkna på 12, som satt på, var langt fra uenig!

 

Neste år blir det muligens bilbytte. Fra dagens 2011 Golf Bluemotion til en eller annen 4x4 jakt- og morobil. Kan hende jeg er litt mer fornuftig og fjerner litt av moroa og kjøper noe større noe, men dog, drømmen får leve litt til.

 

Men lurer jo litt på hvilken bil som er "verst" i terrenget av de vanlige 4x4'ene, da i original stand. Det jeg kunne tenke meg å gjøre er å ha en hverdagsbil som jeg kanskje kunne prøvd litt i terrengløyper innimellom. Tenker ikke noe med voldsom vanskelighetsgrad, mer "ha-det-moro-vanskelig" uten å være redd for å vrake bilen.

 

Har selv hatt Mitsubishi Pajero II, en lang 1992 og en kort 1999, før den urkjedelige Golfen fant veien hjem. Var utrolig fornøyd med dem, så dette er et høyaktuelt merke om det blir 4x4. Men hvor god er den i "leketerreng"?

 

Det er i grunn tre merker det står mellom:

Mitsubishi Pajero 2,5 td 1998 - 1999 - kort

Mitsubishi Pajero 3,2 did 2000 - 2002 - kort

Jeep Wrangler 2,5 ca 2000

Mercedes GD 1982 - 1992 - kort

 

Føler ikke behov for lang variant av 4x4 pr i dag. Bare jeg får plass til jaktbikkja, ei hagle og en orrhane baki der, er det nok. Tok med nyere Pajero bare fordi den er nyere. Den når vel ikke opp til de andre pga selvbærende karosseri, men SuperSelect 4wd liker jeg. Blir det en slik, spørs det om det blir noe lek i løyper, men!

 

Tanken ellers er å ha på 32" - 33" hjul. Ikke noe voldsomme greier altså. Mye mulig det da blir rene terrenghjul for løype, for det er vel ikke alt som er lov på disse småtassene.

 

Innbiller meg at Mercedesen kanskje er nr 1, Wrangler nr 2, Pajero II nr 3 og Pajero III nr 4.

 

Er det noen andre jeg kunne vurdere her? Vet om den lille Suzuki Vitaraen, men tja? I cab er den jo tøff, men det blir litt "frisørfaktor" over den!

 

Men kjenner jeg fruen rett, sier hun jeg har mer lyst på en fornuftig bil... Hyundai Terracan er vel et greit og rimelig alternativ ellers, mye for penga, men noen morobil er det ikke!



#2 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 20:39

Jeg tillater meg å foreslå at du tar med ytterligere to biler i utvalget:

 

- Mest bil for pengene: Chevrolet Suburban

 

- Best i terrenget (og på landevei med vinterføre): LR Defender

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#3 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 29 June 2013 - 20:40

Suburban er nok biiiittelitt stor! ;-)

 

Men LR Defender kan jeg glane litt på! :-)



#4 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 June 2013 - 16:03

Ta en titt på Toyota Landcruiser LJ70 og LJ73. LJ70 er kort bil med tak, og LJ73 er lang med avtagbart tak. Disse har stive aksler foran og bak og spiralfjærer. Det er også kurrant å få de godkjent med hevesett og 31" hjul. :)

Jeg tror forresten alle Pajeroer har ordentlig 4x4 og separat ramme. Samme hvor nye de er.

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7398 Innlegg:

Posted 30 June 2013 - 17:19

Jeg tror forresten alle Pajeroer har ordentlig 4x4 og separat ramme. Samme hvor nye de er.

Desverre, så ble også Pajero, på lik linje med de fleste andre "skikkelige" 4x4 mer en hytteSUV fra gen3. Da ble rammekonstruksjonen erstattet med en subframeløsning, som gjør at bilen flekser mer i karosseriet enn de "gode gamle" med skikkelig ramme.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 00:04



Jeg tror forresten alle Pajeroer har ordentlig 4x4 og separat ramme. Samme hvor nye de er.

 

Kunne vært artig å høre hva du legger i uttrykket "ordentlig 4x4". xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#7 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 05:59

Desverre, så ble også Pajero, på lik linje med de fleste andre "skikkelige" 4x4 mer en hytteSUV fra gen3. Da ble rammekonstruksjonen erstattet med en subframeløsning, som gjør at bilen flekser mer i karosseriet enn de "gode gamle" med skikkelig ramme.


Ahh, ok
 

Kunne vært artig å høre hva du legger i uttrykket "ordentlig 4x4". xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png
 
Mvh Terje K.


Med "ordentli" 4x4 tenker jeg på biler som har fordelingskasse med høy- og lavserie, som har aksel bakover og forover til akslene.

Altså ikke f.eks. nyere Toyota Hiace og Subaru Impreza som har det jeg liker å kalle 4WD.

 

Edit: trekker tilbake 4WD og sier heller AWD... :P


Edited by Kirneh, 06 August 2013 - 10:39.


#8 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 19:09



Med "ordentli" 4x4 tenker jeg på biler som har fordelingskasse med høy- og lavserie, som har aksel bakover og forover til akslene.

 

 

OK. Da er vi helt på samme jorde. xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen