Gå til innhold



Foto
- - - - -

Nissan Patrol K160 3,3TD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 18:27

Handlet inn drømmebilen i går! En Kort Patrol 160, levert fra fabrikk med 3,3TD :)  Som patroler skal være så er det litt rust her og der. Men alle karroserifestene er strøkne, kanalene og fotbrønnene er fine. Ingen hull i skjermbuene heller. :D  Kommer sikkert frem litt morro når lakken skal slipes ned, men det er ikke førstepri ;) 

 

DSC_2900.JPG

 

DSC_2901.JPG

 

DSC_2902.JPG

 

Parkert trygt og godt innerst i garasjen. ;)

DSC_2906.JPG

 

Planen er å fikse vindusviskerne (gåen foring), sveise ramma på høyre side bakerst (dieseltanken må ned da, så da kan resten behandles skikkelig), feste høyre hovedlampe og skru på igjen bakfangeren.  Skal få tak i noen 31" hjul til den så kan den brukes litt utenfor veien også :)

 

Starter nok på prosjektet til sommeren, kaldt å sveise nå.. ;)



#2 VPettersen

VPettersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 15 October 2013 - 18:24

Gjorde seg godt med en vask ja... Var tett rundt hardtopen eller? 



#3 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 October 2013 - 18:45

Gjorde seg godt med en vask ja... Var tett rundt hardtopen eller? 

 

Utrolig nok så var den potte tett! Den forrige jeg hadde (super r(ust)oof) lakk som ei sil da den ble vasket :P   Var litt dårlig kontakt på tilførslen til glødepluggene. Nå starta den med en gang, men står og hoster en stund før den går som ei symaskin :)  Både hovedgløding og ettergløding fungerer som det skal nå ihvertfall. Noen som vet om det er noen form for "kaldstart"-funksjon på injectorpumpa? Står og hoster og spyr blårøyk (dårlig brent diesel) en god del lengre enn det jeg er vandt med på andre 3,3-patroler.



#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 October 2013 - 21:18

Hvilken årsmodell er dette? Det var et skille i 85/86, hvor de etter 86 hadde en form for kaldtstartfunksjon på pumpa. Dette ble styrt av den samme servoen som drar av dieselpumpa når du vrir av tenninga. Savner min gamle patrol :D


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 October 2013 - 21:29

Det er en -86 modell. :)  Stoppfunksjonen er fjernet (motoren som drar in wiren) da den var defekt. Tenkte å koble en stoppwire innpå pumpa så blir det en god gammel mekanisk styrt motor :D   Skjønner at du savner den du hadde, leste igjennom garasjen din i helgen ;)



#6 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 16 October 2013 - 19:33

Da fikk jeg oppklart litt i dag.. Kikket litt rundt på pumpa, men fant ingen kaldstartfunksjon på den. Siden jeg så motoren første gangen skjønte jeg at den ikke var helt lik de andre jeg har sett (alle jeg har sett/eid/lånt har vært fra -86 og nyere).   Kikket rundt på motoren, før det plutselig falt meg inn at dieselfilteret sitter på motoren (og ikke i innerskjermen som det gjør på -86 og nyere). Kikket så på innsuget, og der var det ingen gløding, som også kom i -86 om jeg husker rett? :)    Lurte jo da litt på om motoren kanskje har vært bytta en gang i løpet av livet.. :huh:  Men så kikket jeg på plata med chassisnummer ;)

DSC_2936.JPG

 

Kikket deretter på vegvesnet sine sider. Den ble registert ny i januar -86. kanskje dette er en av de siste -85 modellene som ble laget da.. :P

Har fått høre at den glødepluggen i innsuget hadde mye og si for kaldstarten, men trodde ikke det var så stor forskjell :)

 

Her står den og koser seg på tomgang i sin egen røykbombe, rett etter oppstart :D

DSC_2937.JPG

 

Fikk kasta ut en "leieboer" også ;)

DSC_2931.JPG

 

 

 

 



#7 VPettersen

VPettersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 16 October 2013 - 21:54

Flott at du tok deg av museproblematikken i garasjen min :P

 

Så den er altså en sein 85 modell... Det var jeg ikke klar over. Håper ikke det har så mye å si :P

 

Glemte forresten å fortelle deg at det sitter KN replacement filter i den, så luftfilteret er bare å vaske^^



#8 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 17 October 2013 - 05:06

Den er jo offesielt en -86 modell. Men den ble laget i -85. Har ikke mye og si for min del. men hadde ikke gjort noe om den hadde vært laget i -86 heller :P



#9 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 26 October 2013 - 19:33

Justerte litt på tenninga og mengden i går kveld. jaggu fyra den mye lettere og gikk klokkereint uten røyk etter få sekunder :D   Bare å få lagt opp en bryter til glødinga så den kan glødes litt lengre når det er kaldt, nå gløder den i 4 sekunder, virker ikke som at det holder helt.. ;)   Skal skru ut dysene og få dem sjekket også, går ikke helt reint på alle sylindrene høres det ut som :)



#10 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 22 November 2013 - 19:03

La opp en bryter til glødinga, så har den bare stått i dvale etter det. Har vært 10 minusgrader her noen dager nå så tenkte at det var dags for en kaldstart-test av pottebrenner`n

Glødet i 6 sekunder, og den startet som ingenting uten røyk og gikk klokkereint på tomgang :D Utrolig mye mer vilje i motoren med tidligere tenning. kakler litt mer men er verdt det så den ikke står i 5 minutter og fyller hele Jevnaker med blårøyk :D



#11 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 26 November 2013 - 20:36

Bytta foringene til vindusviskerne i dag. Så nå fungerer de som bare det :D  Spørs nok om det blir en dag med prøveskilter etterhvert da, er "bare" rustsveis som står igjen ellers er den jo bra :)

gallery_3835_609_391294.jpg


Edited by jermundpr, 26 November 2013 - 20:36.


#12 VPettersen

VPettersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 28 November 2013 - 21:45

Ser ut til at det blir bil igjen her ja^^ Mye kødd for å skifte de foringene eller?



#13 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 29 November 2013 - 06:21

Ser ut til at det blir bil igjen her ja^^ Mye kødd for å skifte de foringene eller?

 

Var ikke så ille som jeg trodde. Litt trangt men tok ikke lang tid :)  Demonterte foringene fra en delebil til en kamerat, så dette var en veldig billig reperasjon. Blir nok å bytte den høyre bakre hjulbua, Lakken hang bare i luft fra bunnen og opp til tanklokket :D



#14 VPettersen

VPettersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 30 November 2013 - 00:17

Må ikke skifte den! Det er gjort for å spare vekt! Tunge biler detta vettu ;) Luftlakkering er det store nye nå. Hvis det blir gjort riktig trengs det ikke stål i karosseriet i det hele tatt :P



#15 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 30 November 2013 - 09:31

Må ikke skifte den! Det er gjort for å spare vekt! Tunge biler detta vettu ;) Luftlakkering er det store nye nå. Hvis det blir gjort riktig trengs det ikke stål i karosseriet i det hele tatt :P

 

:lol:   Var litt luftlakk i bunnen av dørene også, men ser ut til at det ordner seg med et par bedre dører ;)



#16 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 December 2013 - 19:16

Hadde det litt morro på nysnøen i helgen B)

DSC_3202.JPG

 

DSC_3203.JPG



#17 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 December 2013 - 19:19

Fikk sandblåst og lakkert noen felger jeg skal ha på sommerdekka til patrolen for en stund siden (felgene til høyre) ;)

DSC_3087.JPG



#18 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 11 January 2014 - 18:04

Starter tvert hver gang uten å nøle :D

DSC_3393.JPG



#19 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 29 June 2014 - 20:38

Såååå... Har gjort en del siden sist :rolleyes:    I hovedsak har det vært rustsveising.. begynnte bakerst på ramma på høyre side, og det var som vanlig mye verre enn først antatt.. :D

DSC_0010.JPG

 

DSC_0281.JPG

 

Så ble det sveist hjulbuer bak, og litt i bunnen av dørene... Fronten fikk juling i vinter, slik var den før oppretting..

DSC_0467.JPG

 

Slik har den blitt nå

DSC_0526.JPG

 

Lagd stoppfunksjon, akuratt som i traktoren ;)

DSC_0536.JPG

 

Så reiste jeg på eu-kontroll, forholdsvis optimistisk.. :)   Fikk den tilbake med ikke mindre enn 9stk 2-erfeil.. :o   Så nå har jeg festet et setebelte, sveist et karroserifeste, fikset tåkebaklysa, montert støtfangerhjørne bak, justert ned dieselpumpe, strammet begge hjullagrene foran, tettet radiatoren (og bestillt ny), fikset speedometer (gikk tregt og hang seg fast..), og strammet håndbrekket (finnes det noen stramming på trommelen? har strammet bare wiren nå, burde sikkert strammet litt til).. Har igjen å bytte foringene framme i begge framfjørene, så blir det skilter B)

Attached Thumbnails

  • DSC_0526.JPG


#20 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 03 July 2014 - 07:13

Ang håndbrekk så strammer du wieren i cupeen slik at du får 4-5 klikk før det er stopp, for å stramme selve bremsen så er det 2 gummi propper på trommelen, sørg for at disse står loddrett og ta ut den nederste proppen. Da vil du se i strammeren, og om denne ikke har vært tatt av og satt på feil vei(slik som hos meg) så er det bare å bruke et stort flatskrujern og presse justerings hjulet ned, så strammer du håndbrekket.