Har lest endel pÄ dette forumet de siste Ära og tenkte nÄ det var pÄ tide Ä lage en garasje.
Denne bilen ble anskaffet fÞr jul nÊrmere bestemt i september og var vel egentlig litt impulskjÞp, men sÄnn er det av og til.
Det er en 2002 Tahoe, gÄtt 160 k, den er klasse B, har gassdrift og var grisemÞkkete nÄr jeg overtok den.
Gassanlegget fra BRC fikk jeg tatt service pÄ umiddelbart og sÄ virket det igjen.
TÄkelys virket ikke, det ene manglet glass, setetrekket pÄ fÞrersetet var helt Þdelagt, ene vindusheisen virket ikke, lys i bryterne manglet, sÄ det ble en stor bestilling fra USA umiddelbart.
Hadde lyst pÄ kufanger, men jeg skjÞnte at det kom til Ä vÊre vanskelig Ä fÄ godkjent sÄ det droppet jeg.
Ettersom det var en stund siden den hadde blitt antirustbehandlet sÄ tok jeg den like godt til Funderud antirust og fikk den behandlet der.
Det virket lurt, men det luktet gammel sau i mÄnedsvis etterpÄ.
Bilen hadde dessverre ikke stigtrinn det kjÞpte jeg fra Westin i USA. Det var veldig mye jobb Ä fÄ brakettene pÄ plass fordi du mÄ flytte pÄ rÞr til gass, ac og varmeapparat bak, men her er nÄ noen bilder av dem.
Har tatt strĂžm til stigtrinnene fra courtesy lights inni bilen.
SÄ var det installasjon av nye tÄkelys....
Syns ikke ryggelysene var sÄ mye Ä skryte av sÄ jeg satte pÄ et ekstra pÄ hengerfestet bak.
Lys manglet som sagt nesten alle steder sÄ varmeapparatmodulen var et av stedene jeg satte lysdioder :
Har koblet opp releer til hovedlysene samt koblet tilbake DRL vha eksterne releer sÄ jeg slipper Ä kjÞre med hovedlys pÄ dagtid.
Virker som den delen av BCM som skal skru pÄ tÄkelysene foran ikke virker og jeg gidder ikke koste pÄ meg ny BCM pga at tÄkelysene ikke virker sÄ jeg isolerte de to ledningene som gÄr inn og ut av BCM for tÄkelysene.
SÄ lagde jeg en relekobling av flere smÄ releer som fÄr en latche funksjon slik at jeg kan bruke den originale trykkbryteren for Ä fÄ pÄ tÄkelysene. Det fungerer bra.
Nettopp fÄtt DEPO lykter fra USA, ny motstandsmodul til varmeapparat, pluggledninger samt et lite ryggekamera sÄ det blir det neste som skal pÄ plass i tillegg til nye plugger og ekstralys foran.
SÄnn sÄ den gamle motstandsmodulen ut som jeg byttet i gÄr.
Etter dette hadde jeg vifte pÄ alle trinn :-)
SÄnn ser de nye DEPO lyktene ut sammen med de gamle lyktene mine.
Det var egentlig litt nedtur fordi den elektriske hÞydejusteringen av lyktene passer ikke sÄ hvordan jeg fÄr tatt denne med meg over pÄ depo lyktene blir en utfordring for Ä si det mildt :-(
Andre som har fÄtt dette til mÄ gjerne komme med innspill....
SÄ kom DEPO lyktene pÄ etter mye om og men, droppet helt enkelt den elektriske hÞydejusteringa pÄ lykta, de er ikke beregnet for dette.
NÄr jeg kjenner pÄ innfestingen til lyktene skjÞnner jeg hva de mener pÄ endel amerikanske forum hvor de snakker om "the foosball trick" for det er helt klart at en tennisball bak lyktene vil nok stÞtte dem bedre opp fordi den originale innfestingen til DEPO er sÄ som sÄ.
Lyktene ble justert inn pÄ 25 fot avstand og de lyser godt mÄ jeg si, fjernlyset er ogsÄ bedre enn det originale pÄ Tahoen.
Noen som vet hvorfor det stÄr HB4 pÊrer i bÄde fjern og nÊrlys originalt pÄ de norske Tahoene, lykta for fjernlys er jo merket med HB3 ? Connectorene for pÊrene er ogsÄ for HB4.
Fikk byttet plugger og nye pluggledninger ogsÄ ettersom bilen har passert 160 k...
gamle plugger...
vs nye plugger og pluggledninger
Edited by perg1, 13 January 2014 - 10:53.