Har lest endel på dette forumet de siste åra og tenkte nå det var på tide å lage en garasje.
Denne bilen ble anskaffet før jul nærmere bestemt i september og var vel egentlig litt impulskjøp, men sånn er det av og til.
Det er en 2002 Tahoe, gått 160 k, den er klasse B, har gassdrift og var grisemøkkete når jeg overtok den.
Gassanlegget fra BRC fikk jeg tatt service på umiddelbart og så virket det igjen.
Tåkelys virket ikke, det ene manglet glass, setetrekket på førersetet var helt ødelagt, ene vindusheisen virket ikke, lys i bryterne manglet, så det ble en stor bestilling fra USA umiddelbart.
Hadde lyst på kufanger, men jeg skjønte at det kom til å være vanskelig å få godkjent så det droppet jeg.
Ettersom det var en stund siden den hadde blitt antirustbehandlet så tok jeg den like godt til Funderud antirust og fikk den behandlet der.
Det virket lurt, men det luktet gammel sau i månedsvis etterpå.
Bilen hadde dessverre ikke stigtrinn det kjøpte jeg fra Westin i USA. Det var veldig mye jobb å få brakettene på plass fordi du må flytte på rør til gass, ac og varmeapparat bak, men her er nå noen bilder av dem.
Har tatt strøm til stigtrinnene fra courtesy lights inni bilen.
Så var det installasjon av nye tåkelys....
Syns ikke ryggelysene var så mye å skryte av så jeg satte på et ekstra på hengerfestet bak.
Lys manglet som sagt nesten alle steder så varmeapparatmodulen var et av stedene jeg satte lysdioder :
Har koblet opp releer til hovedlysene samt koblet tilbake DRL vha eksterne releer så jeg slipper å kjøre med hovedlys på dagtid.
Virker som den delen av BCM som skal skru på tåkelysene foran ikke virker og jeg gidder ikke koste på meg ny BCM pga at tåkelysene ikke virker så jeg isolerte de to ledningene som går inn og ut av BCM for tåkelysene.
Så lagde jeg en relekobling av flere små releer som får en latche funksjon slik at jeg kan bruke den originale trykkbryteren for å få på tåkelysene. Det fungerer bra.
Nettopp fått DEPO lykter fra USA, ny motstandsmodul til varmeapparat, pluggledninger samt et lite ryggekamera så det blir det neste som skal på plass i tillegg til nye plugger og ekstralys foran.
Sånn så den gamle motstandsmodulen ut som jeg byttet i går.
Etter dette hadde jeg vifte på alle trinn :-)
Sånn ser de nye DEPO lyktene ut sammen med de gamle lyktene mine.
Det var egentlig litt nedtur fordi den elektriske høydejusteringen av lyktene passer ikke så hvordan jeg får tatt denne med meg over på depo lyktene blir en utfordring for å si det mildt :-(
Andre som har fått dette til må gjerne komme med innspill....
Så kom DEPO lyktene på etter mye om og men, droppet helt enkelt den elektriske høydejusteringa på lykta, de er ikke beregnet for dette.
Når jeg kjenner på innfestingen til lyktene skjønner jeg hva de mener på endel amerikanske forum hvor de snakker om "the foosball trick" for det er helt klart at en tennisball bak lyktene vil nok støtte dem bedre opp fordi den originale innfestingen til DEPO er så som så.
Lyktene ble justert inn på 25 fot avstand og de lyser godt må jeg si, fjernlyset er også bedre enn det originale på Tahoen.
Noen som vet hvorfor det står HB4 pærer i både fjern og nærlys originalt på de norske Tahoene, lykta for fjernlys er jo merket med HB3 ? Connectorene for pærene er også for HB4.
Fikk byttet plugger og nye pluggledninger også ettersom bilen har passert 160 k...
gamle plugger...
vs nye plugger og pluggledninger
Edited by perg1, 13 January 2014 - 10:53.