Gå til innhold



Foto

Kjøpe Cherokee, yes or no?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 ErlendT

ErlendT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 17 January 2014 - 21:43

Hallo godtfolk!!

 

Som topic sier så vurderer jeg å kjøpe en cherokee. Skal sponse hjelpekorpset (røde kors) som jeg er med i med en 4x4 og i den forbindelse så sitter jeg å vurderer en et par 96-2000 2,5TD i ikke alt for høy prisklasse (20-35000kr). 

Bilen kommer mest til å bli brukt som transport på traktorveier og i lett terreng ifm. søksoppdrag i tillegg til utsetting av lettbåt.

 

Så. Jeg er avhengig av at det er en pålitelig bil som ikke stopper "når-som-helst-den-passer-seg" og ikke alt for dyre deler (røde kors lever som kjent av frivillige, dugnad og en mer eller mindre symbolsk statsstøtte).

 

Skrur litt bil selv (LES: ivrig hobbymekaniker) men har liten og ingen erfaring med jeep. Har dog kjørt et par stykker som jeg har vært meeeget fornøyd med :)

 

Er dette en type bil som dere vil anbefale eller ikke anbefale meg til å kjøpe til hjelpekorpset med tanke på bruksområdet, og hvis jeg skulle komme til det punktet å dra å se på et par av de, hva bør jeg se og hva bør jeg spørre etter?

 

Takker for alle svar :)


-- I Love The Smell Of Diesel In The Morning --


#2 gon

gon

    Offroad-wannabe

  • Validating
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 17 January 2014 - 22:25

Jeg har kjørt bensinutgaven (-93 mod. med 4l rekkesekser) med full-time fordelingskasse i seks år, og er svært fornøyd. Dette er en sterk og svært holdbar bil. Jeg bruker bilen til alt og har bare skiftet slitedeler på den. Disse skaffes også billig fra USA. Bilen har høyt bensinforbruk, vil noen mene, men når totalregnskapet for bilhold skal gjøres opp, har jeg knapt hatt billigere bil i drift. Sjekk for øvrig Jeep-klubbens kjøpsråd når det gjelder Cherokee.



#3 MFChevy

MFChevy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 18 January 2014 - 15:43

Du spør nå på rette plassen :-) Mine tanker rundt dette:

 

• Amerikanske 4x4 (herunder Jeep) har et enormt utvalg av deler og utstyr (stort hjemmemarked) til (stort sett) veldig, veldig lav pris - også i Norge

• Mye av teknologien i disse er velprøvd og noe forenklet sagt: "Grøvt og enkelt" - i positiv forstand. Sett med europeiske (les top gear) øyne er det nok "primitivt"

   - men det funker i alle fall som tiltenkt (mer en man ofte kan si om diverse "europeiske" smarte/überkompliserte løsninger)

•Finnes stort miljø rundt Jeep, Chevy osv. i inn- og utland. Uvurderlig når man trenger tips, hjelp eller lyst til å lære mer. Bare å se på dette forumet,

    Chevy/GMC-tråden har 11095 emner og 125731 svar….

 

For min egen del har det blitt mer og mer sånn, at jo færre sensorer og moderne dilldall - jo bedre bil. Bilhold på moderne biler er blitt så teknisk komplisert

at det er nærmest ruin når noe tar kvelden. Jeg har en moderne Peugeot stv til nummer 1 (kone) bil - turboen begynte å hyle. Kostnad? 18.000….

Krasjet med en elgkalv i jula med den. Lykta rev seg løs fra innerskjerm og 25 kg plastikk lå igjen på veien. Siden hele fremdelen er laget i ett stykke (genialt, Egon…), måtte hele fronten byttes. Kostnad? 40k (forsikring heldigvis…)

 

EU-kontrollen blir jo også værre og værre - om få år står der to-tre mann og finsiler bilens sensorer og datasystem for alt i fra sensorfeil til

utslipp på milligrammet og så videre. Moralen er: Jo mindre som kan lyse opp ei lampe/utløse ei feilkode, jo billigere bilhold blir det :-)

 

Så - skal du kjøpe/stole på Cherokee til Røde kors? Tja - om noen av de ovennevnte årsakene vil være av betydning - Check.

Billige deler, masse hjelp å få - Check.

 

Pålitelig? Kommer vel an mye an på vedlikeholdet dere gjør FØR dere starter med henger bortover skogsveien.

Hvis det er en sånn som blir stående uten at noen tar noen form for ansvar for forebyggende vedlikehold/sjekk, ville jeg personlig kanskje satset

på en Hilux diesel eller noe til dette :-)

 

Men de trenger jo gjerne tilsyn de også, som alle biler. Finn deg en Cherokee du i god stand, med lite rust og holdt av noen som har

tatt vare på den så tror jeg gruppa har en kjempebil i år fremover - særlig hvis dere tar litt vare på den fremover også.

 

Lykke til!


Edited by MFChevy, 18 January 2014 - 15:44.


#4 ErlendT

ErlendT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 18 January 2014 - 15:51

Takk for det :) er dessverre ikke mange 4l ho som ligger ute til den prisen jeg tenker, men 242 kassen, går den rett på 2,5td, og evt pris på noe sånt? Er nesten avhengig av full time 4x4.

-- I Love The Smell Of Diesel In The Morning --


#5 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 18 January 2014 - 19:25

Hvis du kommer over en 4.0L 99-01 så vær klar over at mange av de har/får problemer med sprekk i toppen. Ellers er jo 4.0L med AW4 kasse (det er kanskje det i alle 4.0L Cherokee?) dønn solid og nesten umulig å ødelegge så lenge man passer på å bruke riktig olje.
Fant denne på finn http://www.finn.no/f...nnkode=46067786



#6 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 19 January 2014 - 16:54

Hvis dere skal bruke den som en redningsbil, så ville jeg valgt en Bensinbil.

 

- Bensin holder seg varm nesten uansett temperatur, fornuftig for frossene redningsmannskaper og pasienter?

- Bensin starter nesten uansett temperatur (sålenge du ikke har ett 20 år gammelt tenningsanlegg).

- Bensin har de billigste delene,og alt du bestiller fra USA går stort sett rett på uten problemer.

 

At den bruker en del bensin tror jeg ikke er såååå viktig når det er snakk om liv.

2,5TD krever en del oppmerksomhet, motor-relaterte deler finnes ikke i USA, og det ryker oftere topper på 2,5TD (Ja, det er 1stk pr sylinder på 2,5TD) enn 4L bensin.

 

 

Av ting som er vitkig å sjekke på Cherokee er:

- Rust og små elfeil. Ikke la deg lure av en pen og rustfri bakluke, da den er av glassfiber ;)


Edited by JGC_tech, 19 January 2014 - 16:58.


#7 ErlendT

ErlendT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 20 January 2014 - 09:18

hehe, okei :) høres ut som jeg bør får tak i en bensiner til en grei pris :) er det noen som vet om noen som skal selges?


-- I Love The Smell Of Diesel In The Morning --