Tahoe 2000
#1
Posted 27 February 2014 - 09:12
Bilen er en Tahoe LT 1999 mod. 6,5 L, som ble kjøpt høsten 2009.
Den kom ut fra samlebåndet i november 99, og skiltene kom på i mai 2000.
De første 9 årene gikk den i Finnmark, den ble solgt med sprukket motor, da første eier spylet varmeregister og glemte å fylle på glykol vinterstid.
Eier nr. 2 kjøpte den og fikk den ned til Fredrikstad, kjøpte komplett motor og girkasse i USA.
2009mod. 6,5L og 4L80e som var forsterket, da burde det holde en stund.
Nye tepper, matter, stoler og baksete ble så kjøpt, da var bilen ny innvendig også.
Oljebehandlet under og polert og glasset lakken, og nye 22" x 10" felger med 305/45-22" kom på.
Da hadde eier nr.2 kostet på bilen 140K, med tungt hjerte solgte han bilen til meg rett før jul i 2009.
Sommeren 2010 ble baksetet satt inn og bilen regget ned til 6 seters personbil under 3500kg.
#3
Posted 28 February 2014 - 07:08
#4
Posted 28 February 2014 - 11:28
Nå var jo eier nr.2 litt uheldig med valg av dame og postkasse plassering, så den har fått en bulk oppe på bakskjermen og to nede ved fenderlista.
Og jeg er så (U) heldig og har en svoger som er biloppretter, som mente de bulkene er lette å ta, for fire år siden.
Får se om det blir en runde til, den har jo fått endel kjøpesenter bulker med tiden også. :I
#5
Posted 28 February 2014 - 11:50
Nå ble den flyttet ut fra orginalplassen til innerskjermen på kjøleribbe, den nye var Stanadyne og skulle etter alle nettforum være den beste.
Nye lykter ble også prioritert, så det ble en facelift og de gammle parafinlyktene ble lagt på loftet.
Lyktene er Diamond Eagel og ble kjøpt av TR USA , de hadde også led baklykter som også havnet tilfeldig med på innkjøpslista.
#8
Posted 28 February 2014 - 13:50
I 2012 fikk den mangel på EU på: indre enneledd venstreside, slakk i foring hjelpesnekke, sprekk i drivknutemansjett høyreside.
Og 5ener feil på mangel av E merkede lykter og feil farge på markeringslys, enerfeil ikke mye å bry seg med.
Resten ba jeg de utbedre på bergheim, orket ikke å ligge ute i snøslaps og vind i mars 2012.
Vindus viskeren hoppet som en gal på våren 2012 og fikk vasket printplaten med sprit, og siden det har den virket fint.
Høyere vinduspusser røk også i staget den sommeren, da fikk jeg en ny fra Manfred som hadde en donorbil.
Den sommeren fikk jeg hilst på Kaptein Mike i Lillehammer og Dæng som var på tur med fru i Strømstad og det ble en tur innom Manfred.
#11
Posted 28 February 2014 - 15:30
Etter att bilen ble gjennomgått av bergheim, synes jeg bilen har vært litt i ulage med styringen.
Men ikke værre enn att ved veldig sporete veg så går den litt dit den vil selv, funderer på om styresnekka eller om det kan være dekka som har skylda.
Etter 4 oljeskift og ikke så mye mer enn att bilen har blitt brukt på 2 fine turer på fjellet, så har den oppført seg bra det siste året.2012-13
Sett litt på diesel linjen og bremser, det er nok bare å få bestilt en liten pall deler.
Våren 2013 ble det handlet inn en liten campingvogn, så bremser var vel blitt ett litet Must nå.
#12
Posted 28 February 2014 - 16:31
Tok like godt med: framhjulsnav med lager, bremseskiver, calippere, klosser, trommler og band bak.
Nå var de trommlene bak helt fine og de nye ble byttet i en ny tank.
Etter å ha ryddet og vasket Værktøy godt, takket jeg pent for hjelpen og lånet av garasjen til Manfred.
Den helgen der kom også sub 94 diesel til Strømstad og fikk hilst på han også.
Med nye bremser skulle det bli mye campingvogn turer på oss, og planene ble lagt like fort som de ble stoppet.
Vi fikk vist brått travelt med overtakelse av nytt hus og salg av det gammle, sommeren gikk med i flytting og bilen fikk lov til å ta lassene.
Med hestehengeren og bilen full, ble det endel lass kjørt ut til øya.
Campingvogna ble benyttet som midlertidig bosted ved ny huset, og det gammle ble solgt i juli og overtakelsen av det nye i sept.
Dørhandtaket på innsiden av førerdøren ble da revet av og selvsagt på det varmeste måtte jo vifta slutte å virke.
Nytt dørhåndtak ble kjøpt og byttet, vifte panelet ble bestilt, men fikk reparert det gammle midlertidig så ut som kontakten til vifta hadde smeltet.
Innvendig dørlister var harde og på høyre side trakk det godt, så da ble de også byttet.
Høsten 2013 var det vakumpumpa som begynte å skrangle, så den ble overhalt og ble god som ny.
Vinteren ble brukt mest til å få kommet i orden i ny huset og deler ble kjøpt inn til diesel linjen.
15. Februar fikk jeg låne garasjen til Manfred og på tide å få byttet alt fra pumpe til tank.
Selvsagt ville ikke bilen ut av gården på onsdag kveld får turen ned til Manfred.
Første tanke ble jo selvsagt rettet mot FSD, og med litt fundering og ble det hentet en ny og montert i regnet på fredagskvelden.
Lastet bilen med alt som måtte med og kjørte til Sverige og byttet: Tank, Armatur, slanger og pumpe.
Takket selvsakt for lånet av garasjen over medbrakt kake og en kaffe på kjøkkenet, etter det var ryddet og søppla var lagt i bilen.
#13
Posted 01 March 2014 - 11:09
Flott tralle!
De nye lampene du har montert foran, er det bra lys i de? Og hvor mange Watt på pærene bruker du?
Brukte du de originale ledningene, eller har du koblet om med reléer og grøvre ledninger?
S-A
#14
Posted 01 March 2014 - 12:27
Bruker vel 75 watts lyspærer i disse har ikke prøvd med 100watt.
Det er mere lys og bedre spredning på disse, enn på Focusen som er 13 år nyere.
CTR. USA finnes også på EBay, jeg søkte de opp og kjøpte av de direkte og fikk de etter ett par mailer og en uke senere.
Mener jeg betalte 780kr for hoved lyktene, blink og park og markeringlysene på hjørne og hjørnelysene kom både med hvite og orange glass.
Nå har de vært på bilen i 4 år, og holder seg fortsatt tette.
Tok vel ingen sjangser, så jeg brukte en tube silikon i alle sjøter før de ble montert.
Pass på å få med pæreholdere til alle, det var kun hoved lyktene de var med og Bergheim skulle ha gull for disse. :I
Edited by Tahoe 2000, 26 August 2014 - 12:43.
#15
Posted 02 March 2014 - 10:42
Men det er kun vinterdekkene som jeg har i lovlig størrelse, så da blir EU tatt litt tidligere.
Innen den tid blir det bremserør bytte, og en kveil rør og nippler må bli kjøpt inn.
Bakere bremseslange, har jeg liggende her på "delelageret", godt ha litt på boden.
Kjøpte også nye pumper til i trommlene sist, så de må også byttes.
Ellers fant vi ut att foringen til feste til fordelerkassa var frynsete i kantene, får vel se om det er noe som bør byttes.
Godt å ha litt å glede seg til også, eksoskittet med crossover og downpipe fra Sarpsborg motor, blir nok kjøpt inn etter EU kontrollen.
Da er nok sommerjobben planlagt, med ny eksos i 3" på to sider bakover.
#16
Posted 02 March 2014 - 15:52
Se där ja Tahoe2000 garage på nätet!
Bara att handla bromsrör av stor dim så ordnar vi längsgående när jag kommer hem från jobb igen.
Så kan du starx visa bilen EU kontroll.
Har du polerat vinterfälgarna nu.?.?.?.? Tänk på image`n du har "bling bling" vettu!
Mvh
Manfred
#17
Posted 02 March 2014 - 16:56
Så får vi se en dag i Mars, når kommer du hem igjen ???
Garasje på net gir lite tak over hodet, så jeg gleder meg til den dagen da jeg får bygd min.
Ikke fått polert, har faktisk ikke vasket bilen siden jeg var nede.
#18
Posted 17 March 2014 - 17:58
Olja er den samme som før Vavolin 15/40, filteret var ett annet merke og var to cm. kortere.
Kommer nok til å kjøpe nytt filter og bytte tilbake til Framfilter.
#19
Posted 09 May 2014 - 18:16
Det meste av crhomen på baksiden flasker av og rundt ventilene, blir nok en runde med lakk på de i sommer.
Får ta det når de nye dekkene kommer, får kjøre litt med orginalfelgene under lakkeringstiden.
#20
Posted 10 June 2014 - 09:24
Kun bremserør og nye sommertøffler igjen.