Gå til innhold



Foto
- - - - -

Espen og Mari's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 16 April 2014 - 10:06

Heisann!

Tenkte det kanskje var på sin plass å presentere vår lille samling på hittil 2 kjøretøy her, da vi for et par uker siden ble eiere av vår første 4x4 :)

 

Vi har nå en 1975 Dodge Ramcharger som ble kjøpt inn som erstatning til min samboers gamle bil, en Daihatsu Gran Move som gikk i pressa for en snau måned siden.
Hun var veldig klar i sine krav da hun i vinter skled av veien og ble sittende fast på tilnærmet flat mark, at den nye bilen skulle ha 4x4, nok motor til å drive det, masse lyd og maskulinitet :)

Så jeg var ikke vond å be da hun spurte om hjelp til å finne passende biler ;)

 

Så, det ble tittet på ymse objekter av Bronco, Blazer, F-serier og Silveradoer, men som en sønn av en moparmann var det Ramcharger og Powerwagons som appelerte mest, og da vi ble

tipset om denne var vi vel egentlig solgt tvert :)

 

Så, her er et lite knippe bilder av vår nyanskaffelse som vi fikk tilsendt før vi fikk den levert  :)

 

1975 modell med 1979-front :)

1655163_10153897988075648_225867452_n_zp

 

Noe hevet med 33" hjul :)

10009442_10153897986650648_1969490184_n_

 

318cid med Edelbrock kam, innsug og gasser :)

received_m_mid_1394726260935_91e22dc1cfc

 

Ramme og understell er strekt opp av tidligere eier, så forhåpentligvis(!) er det få overraskelser her...

10013614_10153898016485648_2132633822_n_

 

Klassisk "Moods of Norway-ish" interiør :P

10009592_10153898015385648_830579612_n_z

 

Møe plass i hjulbuer til grøvre dekk :)

received_m_mid_1394726239848_0e22ee78549

 

I forhold til skilter er det nå Eu-godkjenning som står på tapetet. Der fikk vi blant annet mangel på dekk som stikker på utsiden av hjulbuer, så om det er noen som har et sett med noe mer normal innpress som jeg kunne lånt/leid for visning hadde det vært utrolig knall :)

 

Så, endelig kom dagen da vi skulle hente bilen. Da bilen befant seg på Sortland og vi bor i Oslo, gjorde vi en avtale om å hente bilen i Trondheim.

Det ble en god tur med min far i følgebil, en kveld i Trondheim og planlegging før vi endelig møtte en kompis av selger på kaia dagen etter :)

 

Her er Mari (min samboer) og kontaktpersonen vår som betrakter Grimm(min samboer insisterte på navn) :)

20140328_091026_zps4ca940e3.jpg

 

Et lite skår i gleden var at det dukket opp en god del som måtte ordnes før turen videre mot Oslo, som at bilen måtte startes med skrutrekker mellom innslag og hovedpluss, og at det kun var fungerende bremser foran. Men det ordnet seg greit hos noen bekjente av min far i Trondheim :) På dette bidlet ser vi også hvor mye dekkene bygger på utsiden av skjermkantene.
20140328_110140_zps52d724c4.jpg

 

Et stemningsbilde fra turen nedover på en av våre opptankingstopp :) Bensin til bilen, snop til oss ;)

20140328_212255_zpsa17e542d.jpg

 

Så dette er da Mari's bruksbil :)

 

Og til slutt et bilde av mitt brukskjøretøy på soldager (selv om det ikke har noe med offroad å gjøre :P ) :)

 

image5_zpseaa14409.jpg

 

God sommer alle sammen :)

Espen


Edited by Nemesis83, 16 April 2014 - 14:23.

Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 16 April 2014 - 23:39

Gratulerer med flott Mopar. Den så da usedvanlig pen og ryddig ut!  :thumbsup:


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 17 April 2014 - 08:52

Takker :)

Joda, den er i veldig god forfatning karosseri og rammemessig, er som alltid på gamle amerikanere noe å henge fingrene i, men det er ikke noe prekært :)

Har diverse issues med drivverket som skal tas, og er på utkikk etter diverse deler. Planen fremover er å få den eu-godkjent og få skilter på så vi kan bruke den.

Deretter blir det en oppstrekking av motorrom da det er noe stålmark i frontplate ved lampene og slikt. Så skal toppen av og alle pakninger som rundt vinduer, mellom topp og kaross og slikt skiftes, toppen skal lakkes og gangstercaps monteres :)


Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#4 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 01 December 2015 - 12:09

Vintern er her, og da er det på med vinterlisser :)

Forrige kalde sesong var et trist kapittel med 31" gummi. RC'en ble veldig merkelig med en slik dekkstørrelse med hevesett montert, så i år stiller vi med oppgradert dekkdimensjon :)

 

Må si han kler 35" bedre :)
IMG_20151121_101630_zpsblfobe0i.jpg
IMG_20151121_101642_zps84vzzbet.jpg

 

Prøveturen gikk til Lillestrøm for å hente takeaway :klaapp:
IMG_20151120_201427_zpshodjiwfs.jpg

 

Stemningsbilde fra Mariboes gate i Oslo
IMG_20151114_150318_zpsgwoxlkub.jpg

 

Det som var artig var å kjenne forskjellen mellom 33" og 35" dekk. På tross av at jeg gikk opp i dimmensjon føles bilen langt mer stabil samt at vibrasjoner jeg tidligere opplevde i ca 80km/t nå er borte :) Ikke bare ser det bedre ut, det har stort sett bare vært positive erfaringer også hittil :)


Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#5 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 01 December 2015 - 15:46

Grom tralle dere har der.. 35" ser helt riktig ut på den (y)


Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#6 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 02 December 2015 - 08:25

Dette ble bra :) 



#7 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 03 January 2016 - 12:33

Takker :)

I jula ble det skiftet automat og transferkasse, og i forbindelse med det ble det også avdekket hva som faktisk sitter montert under panseret. 
Jeg tok forrige eier sitt ord for gitt, og bilen er originalt levert med 318 (5,2L).

Ved skift av girkasse ble det montert en ny converter tilhørende 318, men ved prøvekjøring vibrerte det noe helt hinsides.

Det viser seg da når jeg sjekket støpenummeret på blokka at det har sittet en 360 (5,9L) montert i RC'en hele tiden, og skal da ha en balansert converter da disse motorene ikke er innvendig balansert.

I etterkant av dette skiftet har jeg fått tilbake vibrasjoner som jeg tidligere klarte å redusere ved å senke traversen til transferkassen 30mm. Teorien er at mellomaksel forover ikke takler den krappere vinkelen hevesettet gir den, og det resulterer i vibrasjoner mellom 20-70 km/t.
Har noen av dere erfaringer med slike vibrasjoner, og eventuelt en løsning på dette? Finnes det noen alternative aksler/kryss som takler vinklene bedre?

 

Jeg har en slik mellomaksel foran på vår bil: 1033653.jpg


Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#8 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 04 January 2016 - 00:26

Jeg handlet meg drivaksel av denne mannen: http://stores.ebay.c...ONS-DRIVESHAFTS
Han bygger hva du måtte ønske på bestilling, både priser og kvalitet er helt upåklagelig.

 

20150520_132445.jpg

 

20150520_192656.jpg


Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#9 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 04 January 2016 - 10:36

Takk for tipset, Madbutcher :)

Skal sjekke det opp så fort jeg får konstantert hvor mye RC'en er løftet :)


Hold my beer and watch this :shiftyninja: