Gå til innhold



Foto

Svart skjerm kjørecomputer ZJ


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Rookie

Rookie

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 08 July 2014 - 18:11

Fleir som har opplevd at kjørecomputeren går i svart på Grand Cherokee?

Evt. noen som har eitt fungerande kretskort liggandes? :)

 

Har muligens finni løsninga på problemet, men greit å vite om det finnas no der ute.

Bestilt delar fra Kina/Thailand, så blir spennende å se på resultatet når det ligg i postkassa.

 

Om det funker koster reparasjonen meg ca 60 kronar og kanskje ein time el to med plundring. E i så fall verdt det :D

 

Je har bestilt 3 forskjellige type komponentar som je skal bytte ut. Måtte bestille 10-30 stk av hver type, men til 60,- inkl frakt e det vel verdt det.

 

Om detta e løsninga, kan je donere bort noen sett te andre som sliter med det samma :)

 

Kan legge ut "oppskrifta" her, forskjellen fra beskrivelsa under e at det ikkje e 6, men 5 komponentar på kretskortet mitt og andre verdiar men det ser ein når ein sitt med alt i fanget.

Mitt har 3 stk 100uF 35V, 1 stk 10uF 35V og 1 stk 33uF 35V. Alle e på 105gradar Celcius.

 

Håper noen fleir får nytte av detta her!

 

______________________________________________________________________________________

 

You can FIX your own overhead Jeep XJ Digital Thermometer / Compass. I had this same problem for three years. I pulled 3 of these out of junk yards and they all had similar problem, but FINALLY, I found the FIX.

The circuit boards have 6 small caps which are "electrolitic". These are known to fail after a few years and are easy to replace.

I've found the answer myself. "Replace the 6 electrolitic caps on the circuit board. Seems some are rated at 105 deg F and parked in the sun, this roof mount probably gets much hotter than that. In any case, they fail and leak on the board. there is one 4.7uF/50V, a 100uf/6.3V, a 220uf/16V and three 100uF/35V. NOTICE the grey bar on each cap marks the (-) lead.

I found the three 100uF had leaked on all three of my circuit boards (I've been collecting these from Jeeps trying to find a good one). Its possible those were the only bad ones, but while I had my soldering gun out, I replaced all.

Now, all three of my units work perfectly.


Drit i veiavgifta - Kjør i skauen!

#2 Rookie

Rookie

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 30 September 2014 - 21:29

Kjørecomputeren lever nå i beste velgående, og plutselig viser AC- displayet Celcius og ikkje Fahrenheit lenger.


Drit i veiavgifta - Kjør i skauen!

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 October 2014 - 12:45

Flott, kan du si litt mer om hvordan jobben var?


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 Rookie

Rookie

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 01 November 2014 - 17:33

Beklager seint svar.

For meg var jobben ikkje noe problem, da je leverte kort og komponentar te ein god bekjent som har jobba med lodding i ein halv mannsalder :D

 

Han møtte på eitt par hindere underveis, sia eitt av "lodde-augene" var gått i støkker. Han la på ein ekstra ledar på baksida av kortet som kompensasjon for detta.

Tok dessverre ikkje no bilde av kortet før det vart montert opp i taket.

Einaste modifiseringa je sjøl måtte gjøre var pga at ein kondensator som han ikkje fikk lagt heilt innatt kortet for å få lagt tinn på oversida og derfor var lealaus. La inn ei god dose med tjuktflytande UV-lim (i mitt tilfelle ellers brukt te fluebinding) for at kondensatoren sku stå fast der den står.

 

Han brukte i hvertfall loddebolt med nålespiss og tinnsugar for å få ut de gamle komponentane,

Sjøl har je bare lodda grove ledningar og etter forklaringa hans så e det tydeligvis ikkje bare å klemme på ein varm loddebolt-så e det gjort..

 

Men uansett, så e visst detta beviselig nok det som ska te for å få liv i både takmontert kjørecomputer OG den i midtkonsollen som sier fra om åpne dørar/ feil på lys osv..

 

For den som kan kunstas reglar når det gjelder kretskort osv e vel detta ein smal sak, men je har lært at slikt bør overlatas te dem som kan detta skikkelig :)


Drit i veiavgifta - Kjør i skauen!