kjøpte en lada niva diesel av en kompis og pusset den opp og eu godkjente den nå i 2014/15. mere info og bilder kommer!

Jan T sin Lada Niva Diesel
#1
Posted 08 February 2015 - 23:11
#2
Posted 09 February 2015 - 01:03
Liker! Følger ...
#3
Posted 11 February 2015 - 00:04
her er et bilde av bilen som den er nå bilen er nylakkert brun matt, heltectylert under, overhalt framaksling (byttet diffhus og satt inn original innmat). byttet allt av bærekuler, byttet injectorer. rettet bulker,sveiset eksos, byttet allt av væsker, sjekket regreim og nullstillt motoren, og masse anna
det neste som står får tur nå er og montere Extreme hevesett, bakseter, panser og baklukebeskytter, justerbart panhardstag bak, stålhusdiff, litt større hjul og ellers andre nødvendige reparasjoner som kommer
#4
Posted 11 February 2015 - 19:18
Flere bilder!
baksiden: sota baklykter, og biltema skiltramme som er allt for stor
fjernet bakruteviskeren og dysa.
alle rutene fra dørene og bakover skal sotes
bilen er nylakka matt brun, men har blitt brukt mye nå så er veldig skitgten.
alle blinklysa er også sota.
undersiden, heltectyler og smørt rundt forbi med asvaltbøtta fra biltema.
Maskinen, 1,9 peugeot diesel.
åsså har Hevesettet ankommet
#5
Posted 13 February 2015 - 08:59
Stilig
Blir spennende å følge dette. hold oss oppdaterte, gjerne med masse bilder.
#6
Posted 14 February 2015 - 16:32
skal det, venter bare på resten av delene så begynner jeg å montere hevesett, space ut bærearmene og div
#8
Posted 15 February 2015 - 23:36
er det noen som vet hva som er justeringa til dieselmengden på dieselpumpa på min?
#9
Posted 16 February 2015 - 08:08
er det noen som vet hva som er justeringa til dieselmengden på dieselpumpa på min?
Nei, har prøvd å finne ut av det selv, men alle jeg spørr har bare svart at "hadde det vært en bosch pumpe ville det vært enkelt", så hvis du finner ut av det må du fortelle meg!
En ting jeg fant ut da jeg hevet min litt (og husket på når jeg ser de siste bildene her er at jeg trur jeg mistet en del av fleksevnen p.g.a. hevinga da alt ble stivere. Noe som er verdt å tenke på når man hever (og finne ut hva man egentlig vil - en bil som ser høy ut men raskt mister bakkekontakt med enkelte hjul, eller god bakkekontakt).
#10
Posted 16 February 2015 - 09:56
Hei, har selv vurdert å skifte til en diesel i min niva så jeg har lest opp en hel del på XUD9 og XUD9td motorene.
Det er sant at det meste som er å fine er om Borsch pumpe og alt av tuning og instilligner er på turbomotorer. ikke så rart da det ikke er så mye å hente på en sugdisel.
Her er en tuning guide til en turbodiesel med Lucas pumpe. men jeg vil absolutt tru at det er samme måte å justere brensel mengde på turbo og sugmotor
http://www.nosmokeno...mp-Tuning-Guide
Edited by maggan, 16 February 2015 - 10:00.
#11
Posted 16 February 2015 - 10:30
Blir spennandes å høre om Jantol finn ut av det. Pumpa på bildene ligner jo litt men er ikke helt sikker om den er akkurat lik min. Må sjekkes neste gang jeg ser i motorrommet!
#12
Posted 16 February 2015 - 18:52
da kom det siste jeg trengte for heving av bilen justerbart panhardstag og bærekule foringer. fikk også panser og baklukebeskytter men baklukebeskytteren var selvfølgelig knekt
fikk limt den da
heva en anna lada niva diesel med samme hevesettet og ja den blir stivere, derfor kjøpte jeg bærekule spacere for å forlenge fjæringsveien forran bak blir jo en anna sak
Edited by Jantol, 16 February 2015 - 18:53.
#13
Posted 16 February 2015 - 22:40
har og bærekulespacere, 2,5cm. Kor mye har du? Har noen harde gassdempere da så ikke rart jeg har lite fleks nå. Kor mye hever du siden du trenger justerbar panhard? Har heva noen cm bak og ikke gidda gjøre noe med panhard. Synes ikke det ble så gale ...
#14
Posted 16 February 2015 - 23:40
settet hever 5-7 cm ifølge infoen på ebay den andre nivaen som har sånn sett fikk aksel forskyvning bak pga at panhardstaget ble for kort etter heving. vi tok ikke noe nøyaktig mål høyde før heving eller etter så er ikke 100% sikker at det hever 7 eller 5 cm
bærekule spacerene jeg kjøpte er også på 25mm
Edited by Jantol, 16 February 2015 - 23:42.
#15
Posted 17 February 2015 - 18:51
#16
Posted 17 February 2015 - 21:21
Har du bytta bæreledd nede og da? Jeg bytta til chevy niva sine nedre, da ble det nesten rett på hjulstillingen ...
Kikket i motorrommet idag og så litt på dieselpumpa. Kan nok hende at man får justert som i den tråden som er linka til tidligere, men jeg skal på EU-kontroll rundt påske så venter med å se nærmere på det til etter da.
#17
Posted 18 February 2015 - 19:47
bytter nok ikke bæreledd nei, kommer til å legge flere skiver mellom øvre bærearm og festet til bærearmen inne i motor rommet. var med å gjorde dette på en anna lada idag og det fungerte kjempebra
#18
Posted 18 February 2015 - 19:49
Du må nok ta ut skiver for å kompansere (jeg måtte ha tatt ut ca 7mm på alle bolter), var litt usikker på om det var så mange skiver. Da ble det enklere å sette inn andre bæreledd.
#19
Posted 18 February 2015 - 22:01
aha, ja den jeg justerte idag hadde ikke bærekule spacer skjønner du blir nok annerledes med det på som du sier.
#20
Posted 18 February 2015 - 22:21
Ja, det blir det. Og hvis du hever mye og har spacere så er det fort gjort at du har for lite skiver å ta ut. da må du ha andre bæreledd. men det finner du jo fort ut av