Gå til innhold



Foto

Alternativ til 300GE M103?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 17 November 2015 - 00:23

Hoy! Klaska til på en 1993 mod. G-wagen W463 300GE for et par uker tilbake. Har ikke fått bilen hjem enda, men tenkte jeg allerede nå skal begynne å fiske etter litt løsningsforslag på problemene med bilen...

 

Som jeg har blitt fortalt av forrige eier så skal det være problemer med fuel-fordelinga. Har forstått det sånn at det for en stund tilbake siden har vært lekkasje på fuel-rørene rundt filtret, og dermed kommet partikler inn i fordeleren til bensinen, og deretter kuket seg til. Har lest litt rundt og fått med meg at dette er et kjent problem på disse motorene, men hvilke alternativ er det til evt. skifte/overhaling av denne delen? Har snakket med blant annet fjeldstad autosenter angående ny fordeler, men i forhold til pris så er ikke det veien å gå... Skal vist være en ganske så ømfintlig del så kanskje eneste alternativ er å kjøpe komplett bil med en fungerende motor også flyttet over hele motorverket?

 

Tenker at hvis det evt. er mulighet for motorskifte så kan jeg like godt finne en annen type motor. Åpen for forslag så kom gjerne med innspill :)

 



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 November 2015 - 17:41

Spørsmålet er svært vanskelig å svare på, all tid det ikke er noen opplysninger om hvordan problemet fortoner seg. Hvordan fortoner "kukingen" seg? Det virker usannsynlig at det har kommet dritt fram til fordeleren i et system på mange bar trykk. Det blir som dritt skal komme inn i et vannett i trykk, som opp og inn i utløpet på kranen, og det er derfor vi ikke stryker med på et vannett hvor 50% lekker til enhver tid, uansett hvor mye kloakk og annet møkk som måtte ligge rundt røret. Det er først når trykket forsvinner at dritt kommer inn, og å kjøre gjør man kun når motoren (og pumpa) går. Generelt ville jeg tenker at det er et hav lettere å fikse et fuel injection - anlegg fremover å bytte motor. Selve fordeleren er å handle brukt på ebay til hyggelig pris, og hvis ikke hadde det jo vært gøy å sette sammen med megasquirt - anlegg. Men når det er sagt, er M104 en fin motor :)


Edited by maelling, 18 November 2015 - 18:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 19 November 2015 - 12:25

Som sagt så har jeg ikke fått sett på problemet selv, men det er vanskelig å si. Hvis det har gått hull på noe mellom filter og fuel-injection så vil jeg tro det er mulig at urenheter har kommet inn. Det er greit at det er trykk på systemet, men det vil jo være sugetrykk opp mot fuel-injection til en viss grad? Hva som har forårsaket lekkasjen vet jeg heller ikke, men det kan jo tenkes at røret har rustet opp. Klarer fordeleren å suge til seg korn av rust så vil jeg jo tenke at det kan bli problemer... 

 

Men takk for innspill Martin, jeg skal få bilen hjem i første omgang så jeg får sett litt på problemet med egne øyne  :)



#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 November 2015 - 20:28

I selve fuel injectionsystemet er det ikke vakuum (sugetrykk?), for her pumpes det i en loop fra pumpen i et ganske stort volum, akkurat som et moderne system forsåvidt. Det går frem til fordeler og tilbake i tanken med beinhardt trykk fra pumpe, via filter, akkumulator (jevner ut pulser, og holder trykket når du skrur av), og så er det mengdefordeleren som modellerer selve mengden, og hvor dette går ut til de respektive dysene (KE er noenlunde likt mekanisk, pluss noe attåt). Resten går i retur.  Det er positivt trykk på 5.6-6 bar (d-jetronic har 2.1 bar), og hvis man har holdt på med å prøve å tette et slikt system med feil dimensjon på slanger eller noen dårlige klemmer, får man en jævlig stram sprut rett i trynet med mindre man drar til jævlig hardt på klemmene. Under slike omstendigheter skal det mye til for at partikler greier å forsere et slikt trykk, selv om man kan ikke utelukke en teoretisk mulighet. Det at et rør ruster i stykker skjedde også min bil, og det var midt under bilen omtrent. Her gikk jeg over til slange hele veien. På en gammel bil det ikke det uvanlig at et rør går i stykker, og i allefall ikke på så heftig trykk. 

 

Du får kikke på det og forsøke å finne ut hva symptomene er. Dette systemet er ikke så avansert, så man burde kunne resonnere seg fram til feilen :)


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 27 November 2015 - 20:16

Fikk endelig hjem bilen idag slik at jeg fikk sett så vidt på den. Bilen starter og går fint i cirka 2-3 sekunder også kutter den. Det er montert defa startsperre på den tidligere, men den er fjernet igjen grunnet problemer så den er eliminert. Men for meg så kan det virke som om at drivstofftilførselen kutter. Jeg tok av drivstoff-fordeler og kikket på den, og der sto det ennå trykk akkurat som du sa Martin :) Men nå må jeg kjøpe nytt pakningssett til drivstoff-fordeler i og med at jeg demonterte den for inspeksjon...  :thumbsup:

 

Uansett så kan det tyde på at akkumulatoren kjører drivstoffet i retur etter at bilen har gått i 2-3 sekunder. Kan det kanskje være noe tull med releet til styringene på akkumulatoren? Noen lure innspill?  



#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 November 2015 - 16:24

Før du skrur ting fra hverandre, må du finne ut nøyaktig hvorfor motoren svikter (situasjonsforståelse). Å skru fordeleren fra hverandre er det siste jeg ville gjort. Det kan skape flere problemer enn det løser. Akkumulatorens eneste jobbe, foruten å skape en supermyk strøm av bensin, er å holde trykket etter at du har stoppet motoren (30 min eller noe sånt), og er en rent mekanisk dings. Bensinen går i en loop hele tiden med en liten variabel "kran" på fordeleren som slipper noe igjennom, og dermed skapes det et trykk som må være i systemet (6 bar) hele tiden under enhver omstendigheter

 

PS: har postet denne svært mange ganger for å forstå den mekaniske biten av K - jetronic og KE. Om KE - biten svikter, er det "limp home mode" i form av det samme systemet den skal falle tilbake på:

 

 

Se for øvrig her for forståelsens skyld: http://vwts.ru/injec...etronic_eng.pdf

 

1) Akkurat når motoren stopper, så sjekk pluggen og se om den er våt eller om den er helt tørr. Er den våt, er det noe surr med tenning. Er den tørr, er det nok noe med fuel injection, og i siste tilfellet greier du å holde motoren i gang ved å spraye startgass inn i innsuget, eventuelt at du bare trigger kaldstartdysa til bilen blir varm? Går bilen bra bare den har rukket å bli varm? Hvis den slukner pga tørr plugg er muligens at trykket ikke er høyt nok, at kaldstartdysa ikke åpner seg eller gjør jobben sin (test denne. Eventuelt trigg den non stop og se om du får motoren til å gå) eller en kombinasjon av mange uheldige faktorer. Det kan være noe luft som siver rundt dysene, til dårlig kaldstartdyse, lambdasonde, dårlige releer til noe tett bensinfilter eller at selve fordeleren svikter. Kan være at bilen bare starter opp på kaldstartdysa nærmest, og når den skrur seg av stopper alt. Eventuelt at lambdasonden som jeg tror KE - jetronic biler har forteller ECU'en at motoren går potte rikt? 

2) Mål bensintrykket. Se om den ligger på rundt 6 bar rett før inntaket til fordeleren

3) Dersom trykket ikke er bra, skift filter og hvis det ikke hjelper, skift pumpa. Kopipumper er ikke så dyre. Eventuelt bytt releet om spenninga på pumpa ikke er bra. 

4) Dersom ting ennå ikke virker, les her: http://www.benzworld...c-overview.html, og søk rundt på nett. 

 

Jeg har sett noen biler på youtube typisk som har samme symptomer som din, og at folk kobler sammen noe på diagnosekontakten som får alt til å gå (OVP - rele? http://www.benzworld...ction-test.html). Ville først sjekket litt "basic stuff" og finne ut hvorfor motoren stopper og hvordan du kan få den til å gå på et vis, og så lese rundt på nettet. Jeg har aldri tuklet med en KE - jetronic bil, men vet at det er releer og ting og tang som kan lage problemer. Ikke skru mer fra hverandre før du har sjekket alt annet. Det er vel en lambdasonde på din? Hva om den gir koko - verdier? Jeg kan ikke hjelpe deg mer enn dette. KE-jetronic - ferdighetene mine er nærmest null, men det framstår som ganske likt K - jetronic, og uansett er det en del faktorer som må være i orden på en bil. 

 

http://www.ffp.fi/in...p?mid=2&pid=105

 

tekstit_kejet_2.jpg

 

Schematic diagram of KE-Jetronic:
1. Fuel tank 
2. Electric fuel pump 
3. Fuel accumulator
4. Fuel filter 
5. Primary-pressure regulator 
6. Fuel injection valves (injectors)
7. Intake manifold 
8. Cold-start valve
9. Fuel distributor
10. Air-flow sensor
11. Electrohydraulic pressure actuator
12. Lambda sensor
13. Thermo-time switch 
14. Engine-temperature sensor 
15. Ignition distributor 
16. Auxiliary-air device 
17. Throttle-valve switch 
18. ECU 
19. Ignition and starting switch 
20. Battery


Edited by maelling, 28 November 2015 - 16:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)