Gå til innhold



Foto

Min G-wagen 280GE ..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 haakonm

haakonm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 18 December 2015 - 09:19

Etter altfor mange år med å være fornuftig, så gikk jeg til innkjøp av en G-wagen.

Fruen var ikke veldig imponert, men sånt bryr vi oss ikke om :-)

 

Har kjøpt meg en G-wagen 280GE 1984 modell. Kjørt 225000 km.  Veldig lite rust, litt på bakdøra og rundt den, men ikke noe alvorlige greier. Understellet ser også veldig bra ut. 

Automatkassa er jevn og girer fint, alt av sperrer og sånt funker som det skal. Motoren starter og går veldig bra, kanskje litt for bra da den går med veldig høyt turtall på tomgang. 

Interiøret er bra, ikke noe hull eller synlige slitasjemerker. Har selvsagt g-wagen sitt "nydelige" rutemønster :)

 

Noen småting er det selvsagt å ta tak i .

- Turtelleren funker ikke - tipper det er en wire eller noe som er løsnet er noe sånt...

- Lysene i instrumentpanelet virker ikke.

- Bare lys i 2 av lyktene foran.

 

Har lyst å "modernisere" den litt, blant annet bytte lykter til noe som lyser litt bedre, bytte de gule blinklys glassene til noe som er hvite.

Er det Ebay som gjelder når en skal ha deler til disse bilene, eller har dere tips til nettbutikker som er bra? 

Vurderer også å plastidip'e bilen. Er litt sliten i lakken noen plasser. Men dette blir isåfall til sommeren engang. 

 

Tar imot alle tips og råd :-)

Legger ut flere bilder senere. 

 

 

Attached Thumbnails

  • G280.jpg


#2 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 18 December 2015 - 13:57

Fruer bruker ikke bli imponert over valg ut ifra hjertet. Men det er de jo selv så de skal bare passe seg! Hehe :-)

Synes de orginale lysa lyser greit jeg. Har sett noen innsatser i led du kan bytte i, da blir det vel bra. DYRT. Så jeg fokuserte på gode ekstralys istedet.

Tysk ebay er en mulighet. Ellers har VTP(.no) det meste.

#3 haakonm

haakonm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 19 December 2015 - 21:32

Noen flere bilder.

Det er en ting jeg lurer litt på.. Bildet forfra, så ser dere at den er litt skeiv.. Heller litt mot ene siden.

Kan dette skyldes at støtdemperen på ene siden har tatt kvelden ? 

 

 

( Av en eller annen grunn blir alle rotert 90 grader når jeg laster dem opp ) 

Attached Thumbnails

  • IMG_3433.JPG
  • IMG_3434.JPG
  • IMG_3435.JPG
  • IMG_3436.JPG
  • IMG_3437.JPG
  • IMG_3438.JPG

Edited by haakonm, 19 December 2015 - 21:35.


#4 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 20 December 2015 - 02:25

Gratulerer, du beginner å oppdage noen av Geländewagens evighetsfeil.

På diesel/OM617 får turteller feil i forsterkeren, dvs koplingsboksen mellom magnetpulssignal fra motoren og turtelleren, vet ikke om M110 har samme løsning?

Sagging på venstre fjær (støtdemper holder ikke bilen oppe) har det vært forsket på i alle år. Med nye, stivere originalfjærer fikk f.eks. jeg sag etter 3 år/6000 km.
Beste teori er at momentet, vekt fra motor ved gange eller gyrokraft fra motoren presser mer mot venstre fjær. Vekten er lik mellom hjulene selv om veivaksel ikke er i senter.
Finner du ut noe bedre forklaring får du sikkert MB fredspris på flere G-wagen forum!

Du må finne alle syv posisjonene på hovedlysbryter for å sjekke ekstralys og tåkelys bak. Deretter sikring, så jordingspunkt (mange av dem).

 

Jordingsfeil er en annen evighetsfeil på Geländewagen. Du må finne alle 5,6,7 jordingspunkt, løsne ledninger og rengjøre polene/gods. Søk i forum her.
Søk i forum her for justering av turtall/tomgangsmix, evt web for M110 justeringer. Tenningen MÅ være riktig før du går løs på dette, ingen vakuumffeil m.v.

 

Tips?
Jeg ville bytte motorolje m/filter, girolje m/filter (converterolje?), olje på fordelerkassen, diff-olje foran/bak, smurt opp/strammet hjullager framme, fylt svinghus med fett og sjekket gummimuffe på drivaksler.
Så smurt mellomakslingene, byttet bremsevæsken, bremsevæsken på diff-sperrene og clutchen, servo-olje m/filter og kjølevæsk, rens på bensintank, rens for injection og etterfylt batterivann.

Dvs. mye av det som er viktig for service/levetid slik at du vet status på all olje og får skylt ut evt. metallspon for økt levetid osv.
Er vindusviskergjennomføreinger slakke vi de lekke vann... Er frontrutepakningen stiv vil det trekke vann så det ruster under. Feil motorjustering gir høyere forbruk over normale 1,5 l/mil.

 

Største issue for kona framover blir nok ikke hvordan bilen ser ut, men hvor mye tid/penger du vil bruke på å holde den i god stand (om du er den typen..?).
Bilen ser ut til å være et greit utgangspunkt for å få en bil I god stand, så jeg ville kun sett på det tekniske først og lagt make-up til slutt - slik som damene!


Edited by Horch, 20 December 2015 - 02:33.


#5 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 22 December 2015 - 16:31

Steike ta, jeg er bra missunnelig! 

Sitter mye om dagen og ønsker meg tilbake til god gammel G. 

Om man bare vant bittelitt i lotto for å kunne forsvare innkjøpet. 



#6 haakonm

haakonm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 23 December 2015 - 12:45

Mye bra tips her Horch. Takker for det.

Følger nok dine råd og tar en skikkelig service og gjennomgang av det mekaniske først.
Skal på eu godkjenning i Mai, så greit å gå over bremser og sånt da. Gikk forøvrig gjennom forrige test uten en feil.
Har bestilt luft og oljefilter, så begynner med det :)


Og viktigst av alt... Frua har nettopp bulket audi'en for 3 gang.. Så hva jeg bruker på g-vogna kan hu bare drite i :-D