Gå til innhold



Foto

Min GD er 2 cm lavere på venstre side enn på høyre side.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 SLR

SLR

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 07 February 2016 - 14:28

Har en w460 300D som er lavere på venstre side, noen som vet hva årsaken kan være?
Ingen av fjærene er knekt, har faktisk byttet om på begge bakfjærene idag men bilen er fremdeles skeiv.
Leste om en annen også som hadde samme problemet, han hadde satt på 4 nye fjærer og bilen var fremdeles skeiv.

#2 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 07 February 2016 - 17:44

Noen bare er skeive, uten at vi helt vet hvorfor. Han liker bare likesinnede? Han kan være grei for det. *kniiis* - klarte ikke å la være.

Edited by Thomas H, 07 February 2016 - 17:45.

Thomas Heimdal

#3 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2016 - 18:41

Det er ikke så mye som kan gi etter på en gwagen. Min var lenge skjev for en 5-10 år siden, men det skyldtes ulike fjærer bak som et verksted må ha montert for mange år siden. Det sentrale er at fjærene du har montert må være nye og av helt like specs (fargekode etc). Noe tull her, om enn utilsiktet, virker ut som den mest sannsynlige forklaringen om hjulene har helt lik omkrets.  Kan ikke forestille meg noe annet enn at det må være bøyd "trailing arm",  kollapsede foringer (sliter med å se hvordan det kan skje heller på akselen, men kanskje noe rart kan ha skjedd ved gummien ved rammen)  eller skjev ramme som kan forklare resten. Har man skjev ramme, så må noe sinnsykt ha skjedd med bilen en gang, og samme forsåvidt når det gjelder stag. I så fall burde man se noe rart under der. Forutsetter naturligvis at hjulene og dekkene er like, og med likt trykk på dekkene. Tenker fremdeles at hvis fjærer og hjul ikke KAN forklare det, så kanskje noe rustskade på fjærfester eller skjeve stag kan forklare noe. 

 

Fra sannsynlige til usannsynlige forklaringer:

 

1) Ulike hjul/dekk med ulik omkrets.

2) Ulik vektfordeling, f.eks reservehjul litt off center

3) Noe tull med fjærene fremdeles

4) Kollapsede foringer / rustskade på fjærfester (?)

5) Bøyde stag

6) Bøyd ramme

 

Men før du trekker konklusjonen om at bilen er skjev, kjør noen dager og mål på ulike steder. Det er lett å la seg lure. Ørsmå artikuleringer kan lure en. Jeg syntes min bil også var skjev rett etter fjærbytte uten at den faktisk var det. 


Edited by maelling, 07 February 2016 - 18:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#4 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 08 February 2016 - 00:40

Alle 460 med dieselmotor begynner å sagge på venstre side pga momentet fra motoren ved belastning, start/stop eller vibrasjon. Med nye, riktige, originale fjærer tar det ca. 2-3 år før saggingen begynner, og litt lengre tid med stivere fjærer. Dette kan du også se på motorfestene - kjøper du nye motorfester etter delenummer til en diesel vil du se at det er stivere motorfester på venstre side enn på høyre side. Sjekker du f.eks. delenummer for en 460 med bensinmotor, som ikke har dette momentet, vil du se at høyre og venstre motorfeste har samme delenummer og stivhet. I tillegg har visst bensiner et mykere bakfeste for girkassen enn diesel. OBS! ved kjøp av motorfester hos VTP selger de evt. bare blå-kodede motorfester for 4-syl. OM616 motor. Disse motorfestene er for myke om du har OM617.

Unngå å tukle med andre motorfester enn det som tilhører din motor, såfremt du ikke bygger om bilen til en annen motor. Resultater blir for mye vridning av motoren eller mer vibrasjon over til ramma og karosseri. Skal du kjøre konkurranse eller bygge spesialbil må du sjekke ut hardere motorfester. OM602, OM603, OM606, svære bensinere osv. har en helt annen hardhet på motorfestene. Hardere motorfester kommer også opp som spesialutrustning (SA-Sonder Austattung) for 460/OM617 for hard kjøring/dårlig vei utrustning.

Geländewagen har progressive fjærer, bak er progressiviteten laget med at fjæra blir tynnere og tynnere på enden.
Pga. dette er det veldig lett å få fjærknekk helt på enden av fjæra, noe du knapt kan se. De fleste slurver med å sette på de originale teflonslagene på fjærendene på Geländewagen, de forhindrer skvis, rust og knekk, derfor knekker fjærene gjerne lettere når det er selvmekk. Den billigste måten å fikse dette på er å bruke hageslange med tykt fett inni. Progressiviteten framme er vel laget ved at fjæra spinnes tettere på endene, dette gjør den mer solid, men du bør uansett se etter fjærknekk foran og bak, spesielt på venstre side på dieselbilene, ref. ovennevnte belastning/momentet og sagging. I ditt tilfelle burde byttet hjelpe på å få bilen rett, det gjorde det hos meg, men jeg byttet foringene i parallellarmene og! 4 nye fjærer burde hjelpe, men noen kjøper brukt og kaller det for nytt, noen kjøper uoriginale (sagger tidligere) fjærer, evt. hvor lenge var fjærene "nye" før du fikk informasjon hos ham som byttet alle...? Er motorfestet gåen hjelper det på sagging, lite luft og slikt burde være fikset.

Motorfeste OM617
Venstre side: 460 240 67 18 (Gult / 1390 Newton)
Høyre side: 460 240 66 18 (Grønt /1185 Newton)
Bak/girkasse: 460 240 63 18.

Jeg bruker saggingen som informasjon om noen bygger opp til kappkjøring ut fra lyskryss eller fra bensinstasjonen på bygda. Sagger ikke bilen bør du ikke yppe deg, da er det en bensiner. Noen slu fyrer bytter om fjærene frame eller setter inn gummiklosser for å skremme slike som meg, det er dårlig sportsånd, likevel klarer jeg jevnlig å skremme vannet av noen når jeg har satt mine 88 Hk og 1950 kilo i sving! B)  :showoff:  B)


Edited by Horch, 08 February 2016 - 20:20.


#5 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 13 February 2016 - 19:28

Og slik ser fjærbrudd i enden på fjæra ut...

Attached Thumbnails

  • 20160213_120544.jpg

Thomas Heimdal

#6 SLR

SLR

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 13 February 2016 - 20:45

Ingen av fjærene er knekt..

#7 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 14 February 2016 - 13:01

Måler du mellom toppen på dekket og skjermbuen?
Thomas Heimdal

#8 SLR

SLR

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 14 February 2016 - 15:38

Har målt dær hvor fjærene ligger mot karosseri og ramme, 2 cm mindre både bak og fremme på venstre side.

#9 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 14 February 2016 - 19:16

Kan fjærskålene være sveiset opp igjen - og plassert skjevt? Høres jo litt merkelig ut.
Thomas Heimdal

#10 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 25 February 2016 - 21:04

Umm - det er ikke for mye kjøttkaker i sjåføren? :whistle:

 

Johan-Kr


MB 300GD '86

#11 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 25 February 2016 - 23:48

Har målt dær hvor fjærene ligger mot karosseri og ramme, 2 cm mindre både bak og fremme på venstre side.


Leste du hva som mentes med sagging - at fjærene presses mer sammen på venstre side enn høyre?
Din referanse til "lest om en som satte på nye fjærer som opplevde det samme" - hva var "nye" fjærer?
Var det originalfjærer? Klaget han kanskje etter et år eller to år?
Du byttet om bakfjærene og ikke frontfjærene. Det er ikke det samme, frontfjæra vil gi seg mest! Hvorfor gjorde du slik?
Jeg skjønner ikke hvor du har målt, foran eller bak på bilen? "Hvor fjærene ligger mot karosseri og ramme" - fjærene ligger ikke mot karosseriet, kun mot ramma/fjærfeste.
Karosseriet ligger på gummiforinger - har karosseriet vært demontert? Hva er gjort med bilen, kjenner du den, har du eid bilen siden den var ny?
Du må komme mer på banen om man skal skjønne problemet ditt, ellers blir dette intetsigende synsing og ingen vil lære noe.
Du kunne jo levert mer enn en one-liner, så slipper alle å gjette på hva du mener!

Edited by Horch, 26 February 2016 - 02:02.


#12 SLR

SLR

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 02 March 2016 - 22:26

Har skiftet til nye forfjærer nå og bilen har nå lik høyde på begge sider.