Gå til innhold



Foto

Fremskaffe dokumentasjon?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 j--

j--

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 29 July 2016 - 10:08

Hei!

 

Kjøpte for en liten tid siden en '92 Cherokee XJ uten noe ekstra i vognkortet. Den er hevet ~3" og har 33x12,5R15(litt usikker på felg) på seg fra forrige eier. Det er óg montert bushwacker-lignende skjermbreddere, men de er alikevell ikke brede nok til at dekka holder seg innafor. Bilen er avskiltet nå grunnet manglende PKK, og jeg jobber mot få den igjennom en PKK. Planen er å få den godkjent med ca. samme hev (men da med nytt tüv-godkjent sett) og forhåpentligvis dekkdimmensjon.

 

Fyrte avgårde noen spørsmål til SVV (Statens Vegvesen), og har fått god informasjon der på veien videre.

 

Mine spørsmål:

 

1) Hva er kravene/regler for å få skjermbreddere inn i vognkortet? Om det går på bilens bredde, hvordan beregnes denne - bredeste punkt på chassis, eller bredeste punkt inkludert standardspeil?
2) Ved montering av tüv-godkjent hevesett, hva kreves av dokumentasjon for å få dette godkjent? Vil alle tüv-godkjente sett til bilmodellen bli godkjent, sammen med målebrev fra en firehjulskontroll fra godkjent verksted, eller kreves det noe spesifikt til VIN-nummeret?
3) Hva skal til for å få godkjent større dekk enn originaldimmensjon? Hvilken dokumentasjon kreves? Vognkortet har 195/75 R 15 i seg. Jeg håper noe rundt 265/75R15 skal være mulig å få i vognkortet, eventuelt noe litt smalere, men med samme omkrets.

 

Respons fra SVV:
 

Hei

Dette blir et generelt svar siden du ikke har oppgitt noe kjennemerke på bilen.

Og regelverket rundt slik ombygging er forskjellig fra årsmodell til årsmodell.

 

1) Etter montering av skjermbredere må bilens bredde måles og den nye bredden føres inn i vognkortet hvis bredden øker i forhold til det som står der før ombygging.

Speil regnes ikke med i bilens bredde.

Hvis avstanden fra ytterkant av lysende flate på lyktene(nærlys, parklys, blinklys o.l.) til ytterkant av bilen blir mer enn 40cm, vil ombyggingen ikke bli godkjent.

Maks bredde kan ikke være mer enn 250cm.

 

2) Dokumentasjonen må være i original og komplett. Den trenger ikke å være til din bil spesifikt. Og bilen må være ombygd i henhold til dokumentasjonen.

Det må være mulig å avlese merkingen på delene som tilhører settet. Og det må som regel fremvises godkjent 4-hjulsmålebrev og justere lys.

Du må også sjekke høyde på lykten fra underkant lysende flate til bakken, maks avstand står som regel i dokumentasjonen. Samt kravene i gjeldende regelverk.

 

3) Bytte til 265/75R15 dekk vil ikke bli godkjent, da rulleomkretsen endres mer enn 5%.

For å kunne få godkjent dekk som endrer omkretsen mer enn 5% må du fremvise dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller de tekniske kravene som blir berørt av slik ombygging.

For øvrig må dekkene være montert fagmessig og kunne rulle fritt uten å ta borti noen ting i hjulhusene i alle posisjoner.

 

Synes dette var en oppløftende holdning og respons. Har alikevel spørsmål til dere som har vært igjennom lignende saker med SVV om hvor dokumentasjonen deres kommer fra - er det fra bilprodusenten, produsenten av utstyret, eller fra uavhengig testlaboratorium?

 

Eksempler på dokumentasjon som det vil oppstå behov for:

  • Dokumentasjon på godkjent 4-hjulsmålebrev og lysjustering - regner med ett verksted som utfører slike kontroller kan skrive ut dette godkjent?
  • Dokumentasjon på maks avstand fra underkant av lysende flate (lykter) til bakken. Hvem besitter eventuelt slik dokumentasjon?
  • Dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller de tekniske kravene av å øke rulleomkretsen. Hvordan ordnes dette? Må bremsene bygges om for å ha større bremseeffekt på lavere rotasjonshastighet?

 

Ved maks vri på rattet skraper dekket borti "noe" - det er da selvfølgelig ikke lov. Det betyr vel at ikke 33x12,5" med den innpressen på felgene ikke går. Hvordan er det å kjøpe felg med større ET for å få dekket enda lenger ut, for å gå klar av det som skraper nå? Innpress er jo dokumentert i vognkortet.

 

Setter stor pris på alle tips og erfaringer som kan deles! :-)



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 August 2016 - 13:17

Firehjulskontroll og lyktejustering får du gjort av et hvilket som helst verksted. Høyden på lyktene trenger du ikke dokumentasjon på, det kan de sjekke med selvsyn hvis de ønsker. For å få godkjent større dekk må du kjøpe felger med TUV-godkjenning til større dekkdimmensjon. Jeg har funnet at ASP-Eberle har TUV på 31" til XJ. Men disse papirene gjelder sammen med ASP sine hevesett.

Jeg hadde dokumentasjon fra Amcar på 32" på min -87. Men den dokumentasjonen ble avslått av SVV. Så min bil er godkjent hevet 3" med dekkdimmensjon 195/75-15...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 j--

j--

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 09 August 2016 - 00:40

Hei Kåre, og takk for fine svar! Har likt å se i verkstedtråden din.

 

Klarer ikke finne at ESP-Eberle med TÜV til XJ. BG-nor har "1430.43" skrevet på sine sider som TÛV-godkjent til XJ, mens ASP-erbele oppgir derimot ikke TÜV på den felgen til XJ... Du har ikke noe dokumentasjon/mer info om de felgene? :-)



#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 August 2016 - 11:11

Jeg kontaktet ASP og spurte, de svarte at jeg kunne bruke http://www.asp-eberl...0&model=1430.42 dvs 1430.42. Det er samme felgen som 43 men i alufarge. Men på nettsidene finner jeg ikke at de har TUV de heller... Hvis du bestiller fra BGNor er du uansett trygg, for der er du sikret mtp reklamasjon. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 j--

j--

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 18 August 2016 - 06:27

Sendte en mail til BG-nor, og de felgene vi prater om er godkjent med tüv-godkjent med 30/9,5R15. Får fyre avgårde en mail til ASP og høre og eventuelt be om å få se tüv-sertifikatet. Er ingen hast, ser ut til at bilen ikke kommer på veien på en god stund.



#6 j--

j--

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 06 February 2017 - 07:28

Oppdatering:

 

TÜV-godkjent Trailmaster 3" hevesett fra Nomax.no er under montering. Har fått bekreftet fra ASP-Eberle at 1430-serien tillater 31x10,5x15 med TÜV på XJ. Ingen krav til produsent av hevesett. Så ting går riktig vei :-D


Edited by j--, 06 February 2017 - 07:29.