Gå til innhold



Foto

3gen Pajero 3.2 tungstartet

pajero 3.2 tungstartet startvansker på varm pajero

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 19 December 2016 - 10:14

Hei

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en 02 Pajero som har et litt rart og irriterende problem.

Når bilen er kald så trenger starteren 1-2 omdreininger for å starte motoren, men når det er litt temp i motoren så må den snurre 5-7ganger før den starter.

Bilen går som ei klokke ellers, kan kanskje klage på litt hvit røyk når den er kalt, men mener dette er kondens som presses ut av eksosen.

 

Uten at jeg har selv fått sjekket dette så mistenker jeg spjeldet i innsuget som er vacuum styrt, jeg antar at når bilen er kald så åpnes dette helt når jeg begynner glødingen slik at bilen får tilstrekkelig med luft, men når den er varm så enten åpner ikke spjeldet, ellers så står det i halv åpen stilling og må "suges opp" av motoren?

 

Noen som har vært borti lignende?

 

 



#2 Oddsky

Oddsky

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 01 January 2017 - 17:02

Min 2001 har samme/lignende symtomer!

Kald starter den etter 2-3 omdreidninger...
Varm er den værre 5-7 omdreidninger...

På tomgang ryker den litt og d lukter uforbrent disel.
Ved litt hard kjøring eller med tung henger... slutter den plutselig å dra, stopper!

Men med et minutt med tennia av, starter den om d er bare å kjøre igjen!

EGR er blendet for mange år siden og før min tid.
Misstenker dyse/dyser, kanskje diselpumpe!??

#3 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 01 January 2017 - 20:43

Har tenkt litt på dyser jeg og, evtom det er en av sensorene i innsuget som kødder det tilfor meg. Dieselpumpa ble byttet i 2010, så denne mener jeg skal være god(?)

#4 Oddsky

Oddsky

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 01 January 2017 - 23:33

Har vært inn på tanken på sensorer ets jeg og...
Diselpumpa di må nåkk mest sansynlig være bra tenker jeg.

Skal prøve med en skikkelig dyserens før jeg forsker videre... skal oppdatere her under veis😊

#5 civic84

civic84

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 03 January 2017 - 12:24

Hei,

Har akkurat samme problem siden jeg kjøpte bilen for et par år siden. har grublet mye og lenge på dette men det har ikke vært prioritert siden den egentlig "virker".

Jeg har prøvd med "Autol" dieseltilsetning i ca 1 år uten at det har hjulpet noe særlig. den er blitt noe bedre men ikke slik den skal være.

 

Noen som har noen andre forslag? det virker jo som om det burde være et kjent problem? 


rocky'n min sa: "det som ikke knekker meg, gjør meg sterkere"

#6 pajero glx

pajero glx

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 10 January 2017 - 21:34

heisann

hadde noen lignende problmer med min pajero 3.2 01mod ..alt virket fint når bilen var kald  kunne jeg gi på i bakker/trekke tung henger osv..men når den var i normal drifttemp  mistet jeg trekk kraft og motor styrte seg selv.(opp og ned på turtall og en ekstrem røyk fra eksos..

 

første gang det skjedde var jeg innom motorforum.de mente at bilen hadde fått et "drypp". og hvis det skjedde igjen måtte jeg komme innom dem..

 

etter den ekstreme eksoesen ,økte den i turtall(av seg selv) for så og daue ,kunne starte den igjen ,men svev forferdelig dårlig da...ventet ca 10 min og alle problemene var borte og kunne kjøre videre.

 

det bleforslått at jeg skulle bytte pumpe,men syntes det var litt merkelig siden den sveiv så fint når jeg ikke pushet den..

 

for min part viste det seg og være turtall eller speed sensorer på pumpa som hadde dårlig forbindelse og forårsaket alle problemene.

fikk byttet disse og har siden ikke hatt noen problemer..og slapp å bytte pumpe....

 

lykke til med problemene



#7 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 16 January 2017 - 09:38

@Pajero GLX: Byttet du sensorene helt og holdent eller bare du fikk renset kontakt punktene?

 

Jeg har hatt deler av innsuget av og ser at det er HELT kokset igjen pga EGR ventilen så denne skal blindes så fort som mulig, det må bare bli varmere i været før jeg hæler å stå ute.

Det at det kan være en sensor på pumpa som kødder virker mer sannsynlig enn at pumpa er gåen. Jeg fikk beskjed fra vår lokale Mitsubishi forhandler at pumpa var gåen siden tanken ikke ble byttet samtidig, der mente de at det fortsatt kan ligge igjen ruststoff i bunnen på tanken som dras inn i pumpa og gi symptomene som jeg har, men jeg har litt vanskelig for å tro på dette da jeg har en formening om at dersom pumpa har vært gåen så skulle den være like tungstartet når den er kald(??) 



#8 Oddsky

Oddsky

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 25 January 2017 - 12:21

Hva kostet denne sensoren?
Bosch d.nr 9443612895 til 800kr eller bosch d.nr 9461627023til 2500kr?
Ser det er to sensorer på pumpa å velge mellom.

#9 Oddsky

Oddsky

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 31 January 2017 - 16:29

Har nå skiftet den til 800kr
D var ikke den.. like tongstartet enda:(

#10 pajero glx

pajero glx

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 31 January 2017 - 19:29

beklager at jeg ikke har fått fulgt med på tråden,men hos meg ble begge byttet..var riktignok ikke meg som byttet dem .hadde et lokalt verksted til det...

 

jeg byttet olje forrige helg og etter det ble også min tungstartet..aner ikke om det er noen sammenheng her,skulle hatt et instrument å sjekket omm jeg får noen feilkoder opp..

 

hos meg ble sensorer byttet pga mistet kontakten og turtellern falt til null og motoren levde sitt eget liv..fram til den ble kvelt



#11 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 18 March 2017 - 20:25

Hadde samme problem med min 03. De originale batteriene holdt i over 11 år. Etter at jeg byttet til Optima redtop batterier som gir full spenning under start forsvant den trege varmstarten..


Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#12 kristianol

kristianol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 09 April 2017 - 08:27

Hvis dere mistenker eller lurer på om Dieselpumpa kan være syndebukken så kan dere gjøre en enkel sjekk for å få en status på drivstoffsystemet. Ta av Dieselfilteret og sett det opp ned i en hvit isboks i noen minutter. Sjekk da hvordan Dieselen som har rennt ut i isboksen ser ut. Hvis det er partikler av fin sand/støv/grus så er dette en indikasjon på at det er hull i påfyllingsrør eller tank. Disse fine partiklene med sans/støv/grus ødelegger tilslutt Dieselpumpa. Det begynner som oftest med at motoren stopper på tomgang.

 

Hvis det er partikler med sand/støv/grus tilstede i Dieselsystemet så hjelper det ikke bare å bytte pumpe for å fikse bilen, det må også byttes enten påfyllingsrør eller tank. Er det påfyllingsrøret som er årsaken og tanken er like hel så må tanken vaskes for å få bort partiklene.



#13 Glenn1984

Glenn1984

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 16 December 2019 - 21:08

Fant du løsningen?



#14 rolsemann

rolsemann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 15 March 2020 - 12:45

Har lignende problem gen3 3,2 did 2001

Opplevde noe merkelig med min pajero, under kjøring på motorvei kom motorlampen på ,oransje, stoppet motoren, startet igjen og lampen var borte men bilen er blitt tungstartet må ha 6-7 omdreininger før den starter, varm eller kald, går da helt normalt når den starter uten at motorlampen lyser. ville høre med dere på forumet om noen har opplevd lignende.



#15 Landmåleren

Landmåleren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 02 December 2020 - 20:21

Min pajero dro litt tregt rundt når den skulle startes, varm som kald. Det som var med min 2001-modell var gåen starter. Jeg byttet den og alt høres fint ut. 

Min ryker mye på tomgang når den er kald. Lukta av ufullstendig forbrenning er kvelende.

 

Håper det er til hjelp.