Gå til innhold



Foto

280GE stopper ved lavt turtall


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 haakonm

haakonm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Mercedes Gelandewagen 280GE 1984

Posted 10 July 2017 - 08:46

Har en 1984 280ge.
Den starter fint og kjører bra.
Men når motoren er blitt varm og jeg kommer til ett kryss f.eks, så stopper den.
Turtallet går så lavt på tomgang at motoren kveler seg selv. Noen som har en formening om hva som gjør dette?

Evt, kan jeg justere opp turtallet på tomgang slik at den ikke går så lavt? Eller vil det lage andre issues?
  • Best Payday Loan, Payday Loans og Spotloan like this

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Et sted mellom Nordkapp og Lindesnes
  • Interesser:MC og Mercedeser
  • Mine Kjøretøy:
    06 W221 S500L
    04 S211 320 4-matic
    83 W460 280GE under restaurering
    75 W116 350SE
    72 W108 280SE 4.5
  • Klubb:Norsk Geländewagenklubb. Medlemsnummer 105.

Posted 13 July 2017 - 16:33

Det er to muligheter, og det ene er at tomgangen er justert for lav, og det andre er at den er justert for magert. I siste tilfelle vil den stoppe når den er varm og du typisk kommer til et kryss, men da burde den være kjempelat i mellomregisteret og pluggene være kritthvite. Å justere den kjempemagert er ofte trikset man gjør før en EU-kontroll, for man kan fint få en slik motor til å ha CO på 0.8, men da vil den ikke gå noe særlig når den er varm og som sagt ofte stoppe i kryss om den går altfor magert. Nå har jeg aldri justert tomgangen på min, men det burde ikke påvirke noe som helst med mindre den er altfor høy (smeller inn i gir o.l). Dersom en plugg har fin farge, ville jeg justert opp tomgangen. Setter en knapp på mager blanding hos deg :)

 
561

Edited by maelling, 13 July 2017 - 16:36.

  • Best Payday Loan likes this

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:ALTA
  • Interesser:Friluftsliv og fiske
    Bil og Snescooter
    Fricamping
    Scuba
    Reiser
    Elektronikk
  • Mine Kjøretøy:
    aka "Oddvaro"
    1985 MB 300GD Cab swb (Gullet)
    1992 MB 300GE SWB
    1999 BMW 750iL
    2007 AC Z1 136"
    2005 Scion xB 2.0 (Mors)
  • Klubb:NGK, JCN

Posted 22 August 2017 - 08:20

Nu ble æ litt forvirra, Maelling.

Trodde ikke man kan justere tomgang på GE, altså med elektronisk tenning, men 280 har vel kanslje ikke KE-Jetronics? Rengjøring av luftveier hjelper hvis man har KE, men det hjelper kanskje ikke på 280? Du er jo sjef på 280 så æ vet æ trør litt i salaten her og regner med at du har gitt riktig svr siden det mangler tilbakemelding.

P.S. Har bare erfaring med 230GE og 300GE, begge med ke-Jetronics.  


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#4 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Moelv
  • Mine Kjøretøy:
    2017 Tesla S75D
    2014 Mercedes Benz E220 cdi
    1999 Mercedes Benz G500 W463 lwb

Posted 25 February 2018 - 10:48

Hvordan gikk det med denne?

Jeg hadde 280ge med samme utfordring og er nysgjerrig. Min var nedjustert trolig for EU, og gikk dermed helt forferdelig. I tillegg er det noen duppeditter som kaldstartdysa og regulator som kan krangle.
Thomas Heimdal

#5 Nybegynneren280ge

Nybegynneren280ge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    1986 W460 280GE

Posted 05 January 2019 - 18:38

He! Jeg er ny her inne og sitter nå med lignende problem som beskrevet i denne tråden. Skaffet meg drømmebilen ifjor, et flott eksemplar av en 280ge(i mine øyne), selv om det viste seg å være litt jobb med den. Har byttet alt av slanger i motorrommet, da det viste seg at den trakk falskluft. Så nå går den veldig bra ved kjøring, men jeg sitter med samme problemet som beskrevet her i tråden. Den vil ikke gå på tomgang. Må holde den gående med gasspedalen. Ved kjøring har den ingen problemer, så sprek som bare det... Så jeg har jobbet meg bakfra og byttet Bensinfilter, pumpen går og motoren får bensin. Så da begynte jeg å skru på skruen som styrer blandingsforholdet luft/Bensin tror jeg. Jeg får den nå til å gå på tomgang, men den ligger veldig høyt. På ca 1800, og den hopper ned til 1000 når jeg setter den i gir. Er det noen guruer her som kan forklare meg fremgangsmåten for å justere på dette? Eller er jeg helt på bærtur nå?

#6 Nybegynneren280ge

Nybegynneren280ge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    1986 W460 280GE

Posted 05 January 2019 - 18:46

Må legge til at jeg har byttet toppakning på motoren, alle dysene, tennpluggledningene og tennpluggene...

#7 Tjøl Gjesdal

Tjøl Gjesdal

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Stavanger
  • Interesser:Biler, seiling og fiske
  • Mine Kjøretøy:
    Citroen millesime 1992
    Peugeot 207cc 2008
    Mercedes 280GE 1987
  • Klubb:GWAGEN.NO

Posted 09 June 2019 - 18:16

Jeg fikk til min. Tror du har funnet rette skruen på manifoilen foran inntaket. Du har bare skrudd for meget.- Still den litt tilbake.