280GE stopper ved lavt turtall
#1
Posted 10 July 2017 - 08:46
Den starter fint og kjører bra.
Men når motoren er blitt varm og jeg kommer til ett kryss f.eks, så stopper den.
Turtallet går så lavt på tomgang at motoren kveler seg selv. Noen som har en formening om hva som gjør dette?
Evt, kan jeg justere opp turtallet på tomgang slik at den ikke går så lavt? Eller vil det lage andre issues?
#2
Posted 13 July 2017 - 16:33
Det er to muligheter, og det ene er at tomgangen er justert for lav, og det andre er at den er justert for magert. I siste tilfelle vil den stoppe når den er varm og du typisk kommer til et kryss, men da burde den være kjempelat i mellomregisteret og pluggene være kritthvite. Å justere den kjempemagert er ofte trikset man gjør før en EU-kontroll, for man kan fint få en slik motor til å ha CO på 0.8, men da vil den ikke gå noe særlig når den er varm og som sagt ofte stoppe i kryss om den går altfor magert. Nå har jeg aldri justert tomgangen på min, men det burde ikke påvirke noe som helst med mindre den er altfor høy (smeller inn i gir o.l). Dersom en plugg har fin farge, ville jeg justert opp tomgangen. Setter en knapp på mager blanding hos deg
Edited by maelling, 13 July 2017 - 16:36.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#3
Posted 22 August 2017 - 08:20
Nu ble æ litt forvirra, Maelling.
Trodde ikke man kan justere tomgang på GE, altså med elektronisk tenning, men 280 har vel kanslje ikke KE-Jetronics? Rengjøring av luftveier hjelper hvis man har KE, men det hjelper kanskje ikke på 280? Du er jo sjef på 280 så æ vet æ trør litt i salaten her og regner med at du har gitt riktig svr siden det mangler tilbakemelding.
P.S. Har bare erfaring med 230GE og 300GE, begge med ke-Jetronics.
#4
Posted 25 February 2018 - 10:48
Jeg hadde 280ge med samme utfordring og er nysgjerrig. Min var nedjustert trolig for EU, og gikk dermed helt forferdelig. I tillegg er det noen duppeditter som kaldstartdysa og regulator som kan krangle.
#5
Posted 05 January 2019 - 18:38
#6
Posted 05 January 2019 - 18:46
#7
Posted 09 June 2019 - 18:16
Jeg fikk til min. Tror du har funnet rette skruen på manifoilen foran inntaket. Du har bare skrudd for meget.- Still den litt tilbake.