Gå til innhold



Foto

Subbing bremser / risting bil etter understellsbehandling


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 22 October 2017 - 20:48

Bilen min var på understellsbehandling tidligere denne uka med sandblåsing og mercasol. Bremsetrommlene bak og kalipperne foran ble sandblåst/påført bremselakk.

 

Ved henting av bilen føltes alt normalt. Vi stoppet på bensinstasjon etter ca 1 times kjøring. Da vi skulle kjøre igjen var det merkelig risting i bilen og det føltes som det subbet i dekkene/bremsene bak. Dette ble borte etter vi kom opp i høyere hastighet. Risting/subbing hver gang ved gasspådrag etter oppbremsning i kryss, fartsdumper mv.

 

Prøvde bilen igjen i dag og bilen fungerte bra i starten, men etter ca 10 minutters kjøring så kom de samme problemene igjen.

 

Noen forslag til hva dette kan være? Har understellsfirma/behandlingen gjort noe rart her?

 

 



#2 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 22 October 2017 - 21:56

Jeg antar at de har hatt av tromler og kalippere. Personlig ville jeg aldri sandblåse en kalipper uten å demontere den fullstendig først og så beskytte sylinderne mot skade. Jeg ville også honet dem etter sandblåsing og montert nye pakninger (repsett). Hva som ble gjort her vet jeg ikke, men det høres absolutt ut som om noen av bremsene dine henger på (det forklarer hvorfor det tiltar ettersom de blir varme).

 

Er du heldig har de bare justert bremseskoa litt for tight slik at de henger litt på hele tida. Da du opplever risting/skjelving er jeg redd det snarere er kalipperne som har problemer, og at stemplene eller slidemekanismen ikke går fritt slik at forbremsene henger på. I så fall må kalipper/sliding overhales.

 

Det er lett å finne ut hvilke hjul som har problemet. Kjør litt slik at symptomene melder seg, stopp forsiktig (brems minst mulig på slutten, bruk gir og gjerne "terrenget" for å stoppe) og gå ut og kjenn på senter av felgene eller skiver/tromler (etter hva slags felger du har og hva du kommer til). Vær obs på at de kan være meget varme, så vær litt forsiktig når du skal kjenne. De hjula hvor bremsene henger på vil være varme i/på senter/skrive/trommel.