motorredskap=kjøre som 16 åring??
#21
Posted 20 May 2004 - 23:00
Har som sakt fåt problemer med dette på en 40 km fendt. Har fåt besjed om at det er kunn di som innehar klasse b eller høyere som kan kjøre den. Det hele begynte egentlig da en skulle kjøre opp hos bt med den, han ble da sendt hjem igjenn.
#22
Posted 29 June 2004 - 23:00
quote:
Den har ingen som helst form for sperre, jeg har selv hatt den i ca 120.
Den har hvitt skilt bak, noe mindre enn vanlig størrelse, med 2 bokstaver og 5 tall, foran har den ikke skilt (ikke påbudt)
Originally posted by Corvette
Står ingenting i vognkortet heller? Kun kode 509 motorredskap? Sært, det er jo umulig å tolke forskriftan på mer enn en måte. Æ har kvite skilt i full størrelse, både fram og bak. Mangler bare oblaten.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#23
Posted 28 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hm, tenke, tenke....
Dette hadde vært greit å få eksakt klarhet i. Eldste jenta blir 16 om tre år, mulig hun heller kunne tenke seg ett motorredskap istedenfor moped/scooter eller hva det nå er hun har lyst på
- '95 Explorer
- '78 Blazer K5
Opprinnelig postet av Tore M
Det er riktig at man kan kjøre motorredskap med traktorlappen.
Men da må det være redskap som ikke primært er innredet for persontransport, og kjøretøyet må ikke primært BRUKES til det heller.
Det MÅ være fastmontert utstyr på kjøretøyet som gjør det uegnet i forhold til å ha persontransport som primærmål.
#24
Posted 28 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Når det blir diskutert motorredskap her, så er det en ting jeg lurer på.
Et motorredskap som er avskiltet, kan den registeres på nytt som motorredskap, selv om det er innskjerping på regelverket? Den har jo vært reg som motorredskap tidligere.
Frank
Opprinnelig postet av FrankWS
Da må jeg bare spørre..
Hvorfor avregistrere noe som er registrert som motorredskap?
Det er jo null årsavgift, og ikke tvungen ansvarsforskring engang.
#25
Posted 28 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når det blir diskutert motorredskap her, så er det en ting jeg lurer på.
Et motorredskap som er avskiltet, kan den registeres på nytt som motorredskap, selv om det er innskjerping på regelverket? Den har jo vært reg som motorredskap tidligere.
Frank
Opprinnelig postet av FrankWS
Da må jeg bare spørre..
Hvorfor avregistrere noe som er registrert som motorredskap?
Det er jo null årsavgift, og ikke tvungen ansvarsforskring engang.
Opprinnelig postet av Corvette
Ikke tvungen ansvarsforsikring? Javel, så jeg skal da angivelig kunne drite i forsikring og fise rundt på trange bygdeveia med pickup'en min fullt lovlig? Ikke det at det frista å i det hele tatt gjøre det, men det hørtes jækelsk rart ut. Er dette noe du vet med sikkerhet? Må ikke traktorer og andre kjøretøy på kvite skilt ansvarforsikres?
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#26
Posted 28 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Ikke tvungen ansvarsforsikring? Javel, så jeg skal da angivelig kunne drite i forsikring og fise rundt på trange bygdeveia med pickup'en min fullt lovlig? Ikke det at det frista å i det hele tatt gjøre det, men det hørtes jækelsk rart ut. Er dette noe du vet med sikkerhet? Må ikke traktorer og andre kjøretøy på kvite skilt ansvarforsikres?
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
Opprinnelig postet av bucholzi
Jeg vet ihvertfall at motorredskapen min
A: Kan kjøres av 16åring (til tross for toppfart som en normal van med R6)
B: Ikke har lovpålagt ansvarsforsikring (og har for tiden ikke ansvarsforsikring heller)
#27
Posted 28 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Jeg vet ihvertfall at motorredskapen min
A: Kan kjøres av 16åring (til tross for toppfart som en normal van med R6)
B: Ikke har lovpålagt ansvarsforsikring (og har for tiden ikke ansvarsforsikring heller)
Opprinnelig postet av Corvette
Som 16-åring kan du kun kjøre motorredskap på vei som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger, og da med traktor-sertifikat. Skal du kjøre motorredskap med fri hastighet må du ha B for inntill 7.500 kg. Nøyaktig hva slags motorredskap er det du har, da? Må være en grunn til at den kan kjøres som 16-åring og uten forsikring.
En annen sak er hva som skjer om du raser rundt i et kjøretøy som tilsynelatende går like fort som en vanlig bil (uavhengig om den egenlig ikke skal kunne gå fortere enn 30 km/t) og det smeller. Du blir erstatningspliktig og gjeldsslave og folk som blir invalidisert får ikke erstatning fordi du ikke kan betale millionerstatning. Det må være en grunn til at ditt motorredskap ikke er forsikringspliktig, ser gjerne at du utdyper en smule.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#28
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Skal du kjøre motorredskap med fri hastighet må du ha B for inntill 7.500 kg.Opprinnelig postet av bucholzi
Klasse B er inntil 3500 kg. Det er C1/D1 som er inntil 7500 kg. Tidligere var B inntil 7500 kg, men det hat gått ut og du kan idag kjøre 3500 kg hvis du ikke har konvertert det til C1 før utgangen av år 2000.
97 TJ 2,5L, Warn 8000i
#29
Posted 29 June 2004 - 23:00
quote:
Klasse B er inntil 3500 kg. Det er C1/D1 som er inntil 7500 kg. Tidligere var B inntil 7500 kg, men det hat gått ut og du kan idag kjøre 3500 kg hvis du ikke har konvertert det til C1 før utgangen av år 2000.
97 TJ 2,5L, Warn 8000i
Originally posted by Per Yngve Berg
Ja, for vanlig motorvogn. For motorredskap er det 7,5 tonn på B.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#30
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg vet ihvertfall at motorredskapen min
A: Kan kjøres av 16åring (til tross for toppfart som en normal van med R6)
B: Ikke har lovpålagt ansvarsforsikring (og har for tiden ikke ansvarsforsikring heller)
Opprinnelig postet av Corvette
Som 16-åring kan du kun kjøre motorredskap på vei som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger, og da med traktor-sertifikat. Skal du kjøre motorredskap med fri hastighet må du ha B for inntill 7.500 kg. Nøyaktig hva slags motorredskap er det du har, da? Må være en grunn til at den kan kjøres som 16-åring og uten forsikring.
En annen sak er hva som skjer om du raser rundt i et kjøretøy som tilsynelatende går like fort som en vanlig bil (uavhengig om den egenlig ikke skal kunne gå fortere enn 30 km/t) og det smeller. Du blir erstatningspliktig og gjeldsslave og folk som blir invalidisert får ikke erstatning fordi du ikke kan betale millionerstatning. Det må være en grunn til at ditt motorredskap ikke er forsikringspliktig, ser gjerne at du utdyper en smule.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
Opprinnelig postet av bucholzi
Jeg har en Chevy Shortvan G20 250 1979 modell, tidligere brannbil.
Det var en gang en fører som ble anmeldt for å kjøre den som 17åring, ca klokka 2 på natta midt i Oslo sentrum..
Vedkommende hadde traktorsertifikat, og anmeldelsen ble henlagt pga intet straffbart forhold.
Det bør da si sitt..
#31
Posted 29 June 2004 - 23:00
gikk veldig greit...
#32
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
mamma reg just nivaen om til å bli annleggsmaskin. det kan ikke vere mer enn 2-3mnd siden. ble gjort i arendal.. trengte bare en liten visit inn på trafikkstasjonen med vognkortet..og hente nye svarte skilter..
gikk veldig greit...
Opprinnelig postet av planting
Problemet med svarte skilter er at da er den ikke lov å bruke på offentlig vei.
Den er da som du sier anleggsmaskin, og kun lov til å bruke på lukket anleggsområde..
#33
Posted 29 June 2004 - 23:00
quote:
Jeg har en Chevy Shortvan G20 250 1979 modell, tidligere brannbil.
Det var en gang en fører som ble anmeldt for å kjøre den som 17åring, ca klokka 2 på natta midt i Oslo sentrum..
Vedkommende hadde traktorsertifikat, og anmeldelsen ble henlagt pga intet straffbart forhold.
Det bør da si sitt..
Originally posted by Corvette
Og den har ingen fartsbegrensninger og har hvite skilt med vanlig størrelse? Min 1984 chevy pickup må jeg iallefall ha B for å kjøre, den har ingen fartsbegrensning, og forskriftan ang førerrett av motorredskap er ganske så klare i teksten. Så noe må det være, spes med tanke på forsikringa?
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#34
Posted 29 June 2004 - 23:00
Når det gjelder bil,importèr en EPA traktor fra Sverige da vel,de er reg. som motorredskap,og gjør ikke mer enn 30 km.
Vi er da med i EØS avtalen.
alangved
#35
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Jeg har en Chevy Shortvan G20 250 1979 modell, tidligere brannbil.
Det var en gang en fører som ble anmeldt for å kjøre den som 17åring, ca klokka 2 på natta midt i Oslo sentrum..
Vedkommende hadde traktorsertifikat, og anmeldelsen ble henlagt pga intet straffbart forhold.
Det bør da si sitt..
Originally posted by Corvette
Og den har ingen fartsbegrensninger og har hvite skilt med vanlig størrelse? Min 1984 chevy pickup må jeg iallefall ha B for å kjøre, den har ingen fartsbegrensning, og forskriftan ang førerrett av motorredskap er ganske så klare i teksten. Så noe må det være, spes med tanke på forsikringa?
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
[/quote]
Den har ingen som helst form for sperre, jeg har selv hatt den i ca 120.
Den har hvitt skilt bak, noe mindre enn vanlig størrelse, med 2 bokstaver og 5 tall, foran har den ikke skilt (ikke påbudt)
#36
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Motorredskap kan en benytte på transportetapper på offentlig vei. Ta for eks. Rallybiler og motorcross-sykler. De går på svarte skilter.
Når det gjelder bil,importèr en EPA traktor fra Sverige da vel,de er reg. som motorredskap,og gjør ikke mer enn 30 km.
Vi er da med i EØS avtalen.
alangved
Opprinnelig postet av alangved
Husk at det er forskjell på svart og svart da.
Svarte skilter på rallybiler og endurosykle (crosser får man ikke noen form for skilt på) har hvit skrift, mens anleggsmaskiner har gul skrift.
Eller var det omvendt?
Det er ihvertfall ikke likt..
Og de rallybilene og endurosyklene må fortsatt ha eu-kontroll og må betale årsavgift akkurat som alle andre biler og motorsykler.
#37
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Den har ingen som helst form for sperre, jeg har selv hatt den i ca 120.
Den har hvitt skilt bak, noe mindre enn vanlig størrelse, med 2 bokstaver og 5 tall, foran har den ikke skilt (ikke påbudt)
Originally posted by Corvette
Står ingenting i vognkortet heller? Kun kode 509 motorredskap? Sært, det er jo umulig å tolke forskriftan på mer enn en måte. Æ har kvite skilt i full størrelse, både fram og bak. Mangler bare oblaten.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
[/quote]
Står ikke annet i vognkortet enn at den er registrert som motorredskap nei..
Dvs. er vel en liten kommentar om at den har vært utrykningskjøretøy nederst, er et par små tekniske ting som ikke er helt som de hadde vært dersom den ikke hadde vært utrykningskjøretøy.
#38
Posted 29 June 2004 - 23:00
Så du kjøre rundt uten ansvar i en stor van som gjør 120 km/t? Hva gjør du hvis du forårsaker en smell og må punge ut (for betale må du nok gjøre sjøl om du kjøre lovlig uten forsikring)?
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.
#39
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Vanvittig snålt, men men.
Så du kjøre rundt uten ansvar i en stor van som gjør 120 km/t? Hva gjør du hvis du forårsaker en smell og må punge ut (for betale må du nok gjøre sjøl om du kjøre lovlig uten forsikring)?
Opprinnelig postet av bucholzi
Det er jo ingen som kjører rundt uten forsikring liksom.
Men jeg har muligheten til det hvis jeg skulle ønske det.
Uansett blir det jo ikke aktuellt med en forsikringspris på 330,- i året.
#40
Posted 29 June 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Det er jo ingen som kjører rundt uten forsikring liksom.
Men jeg har muligheten til det hvis jeg skulle ønske det.
Uansett blir det jo ikke aktuellt med en forsikringspris på 330,- i året.
Opprinnelig postet av Corvette
Bilen er mao ikke i drift per idag, siden du ikke hadde ansvarsforsikring for tiden? Men hva slags selskap forsikrer for 330,-, og hva forsikrer de den som da? Æ måtte leite litt for å finne noen som ville forsikre motorredskap og da forsikra de den bare som nettopp en chevy pickup (samme som om den hadde hatt vanlig registrering) og ikke som gårdsbil eller lignende.
'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.