Posted 13 October 2004 - 23:00
Etter endel prøving nå frem og tilbake.... med syntetisk(10/40)statol, mineralsk(15/40) pennzoil , statoil og delsytetisk(10/40)pennzoil. og tilslutt 10/30 pennzoil. Så er det foråvidt urrelevant for meg hvilken olje jeg bruker.... den bruker ikke hverken mere eller mindre, uansett hva jeg bruker, eneste jeg har observert er oljetrykket ved kaldstart, som er litt raskere ved bruk av 10/40... nå som kulden setter inn...i forhold til 15/40. Jeg skifter olje såpass ofte, så det billigste alternativet virker for meg som det klart beste, dette er maxway 15/40 fra Statoil. Rakler og smeller gjør det uansett i en 6,2 som har ruslet mange mil. Og jeg nekter for å tro at en 15/40 olje fra USA takler større klaringer en en 15/40 olje fra Norden... Maxway er tilpasset hovedsaklig lastebilmotorer med høy belastning og lange oljeskift intervaller... og etter å ha skrudd Lastebil noen år, vet jeg at det er ikke større klaringer i en gammel Scania enn i f.eks en 6,2! Mvh Eyvind