Gå til innhold



Foto

Olje Type


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#21 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Jeg kjøper olje hvor som helst enten det står shell, esso, statoil eller biltema på, det er faktisk samme olja... tru det eller ei. det viktigste er at den blir byttet regelmessig. Jeg har hørt om 6,2 diesel maskiner som har gått over 500.000 Km uten en stor overhaling bare skifta olje og filter med jevne mellomrom.

En annen ting, ikke spør betjeningen på en bensinstasjon om råd om oljer, de har i de fleste tilfeller ikke peiling i det hele tatt og gir råd utifra at "dyrest er best" prinsippet.devil.gif

-Knut

1978 Blazer K5

#22 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

all olje som har samme spesifikasjon f.eks "15w40 mineral sf/cd" er samme type ole, uansett om det står exxon, castrol, hydro eller europris (europris olja er statoil-olje)

Chevy Diesel Drivers Norway

#23 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Etter endel prøving nå frem og tilbake.... med syntetisk(10/40)statol, mineralsk(15/40) pennzoil , statoil og delsytetisk(10/40)pennzoil. og tilslutt 10/30 pennzoil. Så er det foråvidt urrelevant for meg hvilken olje jeg bruker.... den bruker ikke hverken mere eller mindre, uansett hva jeg bruker, eneste jeg har observert er oljetrykket ved kaldstart, som er litt raskere ved bruk av 10/40... nå som kulden setter inn...i forhold til 15/40. Jeg skifter olje såpass ofte, så det billigste alternativet virker for meg som det klart beste, dette er maxway 15/40 fra Statoil. Rakler og smeller gjør det uansett i en 6,2 som har ruslet mange mil. Og jeg nekter for å tro at en 15/40 olje fra USA takler større klaringer en en 15/40 olje fra Norden... Maxway er tilpasset hovedsaklig lastebilmotorer med høy belastning og lange oljeskift intervaller... og etter å ha skrudd Lastebil noen år, vet jeg at det er ikke større klaringer i en gammel Scania enn i f.eks en 6,2! Mvh Eyvind

#24 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Etter at jeg bytta til statoil olje fikk jeg hvit grøt under toppdekslene. Det er ikke vann i olja, og en som har overhalt boblemotorer sier det forekom på dem, og at problemet løste seg med å bytte oljemerke.

Og til hvilken olje som er best, så er det API klasifikasjonen (sf/cd) som bestemmer, og ikke pris. I instruksjonsboka skal det stå minimum kvallitet, f.eks se for en bensinmotor og cc for diesel (hvis det ikke er motsatt), og da er se, sf bedre oljer, og sd dårligere olje som ikke er anbefalt. Olja på felleskjøpet tror jeg har beste kvallitet.

#25 emilskj

emilskj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

Måtte bare støtte opp om Blaz` inlegg. Felleskjøpet er stedet å kjøpe olje for dem med ordentlig "maskin". Har stor tiltro til kvaliteten, siden den selges til folk som kjører dieselmotorene sine meget hardt. Du får kjøpt store kvanta, og prisen er slik den skal være.

Olje med fancy navn og fine flasker er for skamtrimmede celicaer og annet møl.