Turboen på min 2.5TD lader 1.3bar. Ser ut til at pumpa er justert, da plomberingen er fjerna. Ønsker å få ned turbotrykket til rundt 1bar.
Har skrudd inn staget på wastgaten 2 runder, uten at det ble noen merkbar endring.
Justere dieselpumpa, er det noe en kan gjøre selv, eller??? Hvordan???
En annen ting: Ser ut til at det svetter ut litt olje langs staget på wastgaten.
Turbotrykk og dieselpumpe
Started by
oystein
, May 25 2004 23:00
4 replies to this topic
#1
Posted 25 May 2004 - 23:00
#2
Posted 26 May 2004 - 23:00
For meg ser det ut som du skrur gal vei på wastegaten.
Du skal skru den veien slik at staget blir lengre, da får du mindre turbotrykk.
En annen ting som er viktig, er at du må holde igjen helt oppe på staget når du skrur, slik at det ikke vrir seg, men det er vel allerede for sent siden det lekker olje nedover staget, da har nok membranen revnet.
Ville nok sett meg om etter en annen wastgate har jeg vært deg da.
http://www.offroad.n...de=View&RID=242
http://216.127.92.12...oyingthing.mpeg
http://www3.brreg.no...rvogn/index.jsp
Du skal skru den veien slik at staget blir lengre, da får du mindre turbotrykk.
En annen ting som er viktig, er at du må holde igjen helt oppe på staget når du skrur, slik at det ikke vrir seg, men det er vel allerede for sent siden det lekker olje nedover staget, da har nok membranen revnet.
Ville nok sett meg om etter en annen wastgate har jeg vært deg da.
http://www.offroad.n...de=View&RID=242
http://216.127.92.12...oyingthing.mpeg
http://www3.brreg.no...rvogn/index.jsp
#3
Posted 26 May 2004 - 23:00
tja....hva er "rett" da?
<center>
-----------------------
<b>Ivar Kjøs</b>
Pajero 2,5 TD EXE
Polaris Magnum 425
<b>::Prosjekt Pajero'88::</b>
http://www.pajero.us
-----------------------
</center>
<center>
-----------------------
<b>Ivar Kjøs</b>
Pajero 2,5 TD EXE
Polaris Magnum 425
<b>::Prosjekt Pajero'88::</b>
http://www.pajero.us
-----------------------
</center>
#4
Posted 26 May 2004 - 23:00
der er en skrue i bakkant av diselpumpa (med en kontramutter for å låse fast skruen).
løsne kontramutteren og still ned pumpa ved å dreie skruen MOT klokka. skru ned 1/4 omdreining først og se, hvis ikke det er nokk prøv 1/4 til.
ellers så kan du jo skru mere på staget til wastegaten.
<center>
-----------------------
<b>Ivar Kjøs</b>
Pajero 2,5 TD EXE
Polaris Magnum 425
<b>::Prosjekt Pajero'88::</b>
http://www.pajero.us
-----------------------
</center>
løsne kontramutteren og still ned pumpa ved å dreie skruen MOT klokka. skru ned 1/4 omdreining først og se, hvis ikke det er nokk prøv 1/4 til.
ellers så kan du jo skru mere på staget til wastegaten.
<center>
-----------------------
<b>Ivar Kjøs</b>
Pajero 2,5 TD EXE
Polaris Magnum 425
<b>::Prosjekt Pajero'88::</b>
http://www.pajero.us
-----------------------
</center>
#5
Posted 26 May 2004 - 23:00
Tenkte mer på om det var noen triks for å få justert dieselpumpa rett.