Cherokee -90 mod Automatkasse MEsh(jitt)
#1
Posted 27 May 2004 - 23:00
Jeg har i langre tid hatt problemer med at kassa "frir" hvis jeg er veldig lett på gassen.
Kassa har rektangulær bunnplate og da er vel det en Warner ?
Har noen der ute utbedret lignende problem ? Var stål-lamellene utslitt og ventilene fulle av dritt , eller er det andre slite deler inni kassa som kan plutselig gi seg ?
Denne kassa er jo av typen : delevis elektronisk, men Oslo A og Sarpsborg Motor mener begge at feilen ligger i kassa.
Og så en ting til: Tips for rengjøring av Converteren mottas med takk.
Den er sikker full av skitt som jeg ikke vil ha inn i kassa etter renovering.
PS: Svar på kommende spørsmål ang. : Vet ikke...
SLy
#2
Posted 16 June 2004 - 23:00
Da er problemet med kassa endelig løst og bilen ruller jevnt.
Det var TPS'n som hadde gitt opp. Jeg saget den opp og kikket inni. Den besto av flere sett slepere som fungerer som potensiometer.
S-Stolen skaffet meg delen for 1650,- ( ikke så galt det ?? )
Den har tydelig vært i ulage en stund, for nå kobler lock-up'en inn som den skal og kick-down'en er mye bedre.
Takker for linker og tips
SLy
#3
Posted 30 May 2004 - 23:00
<b><font size="3"><font color="purple"><hr noshade size="1">ER DET NOEN I AGDER SOM KAN LÅNE MEG EN, ELLER HAR EN CHEROKEE MED 4.0ltr MASKIN- SOM ER VILLIG TIL Å PRØVE MIN ????</font id="purple"></font id="size3"></b>( Det er kun to små skruer og et knepp. )
Så lenge verdiene inn i TCU'en ikke er riktige, vil jeg ikke vrake den enda. Den har den nette pris av 3000,- ! Ganske godt betalt for et par potmetre ??
Se bilde av dingsen som antagelig er med på å lage krøll :
<font color="blue">Og så et handy-triks for oljepåfylling uten søl. Knabb såpepumpa til ho mor. Pleide å gjøre sånn på verkstedet for å fylle manuelle kasser </font id="blue">
SLy
#4
Posted 30 May 2004 - 23:00
Jeg har en 90-mod. Haynesboka mi har ikke koblingssjema for kablingen til girkassa.
Og nettop nå var jeg ute og målte strømmen til TCU'en fra nettopp TPS'en og fikk feil verdier. Den gir også feil verdi fra kassa : pinnen må stå i 3. gir for å gi meg den verdien jeg skal ha i D. Enten er det kluss på linja eller så er giveren ute på påsketur enda. Sensoren TPS'en skal jeg også få testet bedre med strøm direkte på.
Jeg skal også kjøre kassa elektronisk fra førersetet og som hel-elektronisk med ledningene rett på kassa, så funkern der, så er det bare 4 ting igjen : Ledningsnettet, possision selectoren på kassa, TPS og TCU, men jeg tror jeg finner en feil på en av disse.
SLy
#5
Posted 30 May 2004 - 23:00
Kan det være et tips at feil på TPS visstnok følger til masse kluss med kassa? Sjekk at den er OK. (Kan slå opp prosedyren i haynesboka mi hvis du vil)
#6
Posted 30 May 2004 - 23:00
Take a look at this!!
http://www.pirate4x4...illavista/PDFs/
and this http://www.pirate4x4.com ( startsiden )
Her var manualen gitt.
Utrolig hva man kan finne på nettet etter midnatt ....
SLy
#8
Posted 30 May 2004 - 23:00
Da er vi tillbake med resultater etter dagens løp.
Det ble ikke noen utbetaling på de som satte sparemidlene på mekanisk feil. All ros går derimot til Amund som hintet om transonline.com. Fant ikke løsningen der, men mulig noe av feilen i allefall. Amund/andre har du koblingsjema for AW4 kassa 4 trinn autom. Jeg kan bestille boka på Sarpsborg motor, men da kommer ikke den før i slutten av uka. Det jeg mangler data på er verdiene på de forskjellige dingsene rundt om i bilen og på motoren. Det er jo pinadø satt på følere og sensorer f.en meg under og over hver h.ja ting i denna bilen. Og i tillegg har jeg en utgave med rørforsterkninger som går på kryss og tværs under hele j.vla dasjbordet.
Trøsten er : Jeg kan styre kassa elektrisk- manuelt, så den er det ikke noe galt med. Det er <u><b>forholdene rundt </b></u>den elektoniske saken under handskerommet som det er noe galt med.
Hvis jeg ikke finner rette verdier å putte inn, er det ikke noen vits i å prøve en annen boks. Spjeld-verdiene TPS, speed-sensor og minst en av hovedspenningsverdiene er feil. Så i morgen skal ledingklysene til pærsj !§!!
Noen som kan si hva denne gule dingsen er ?
Tekst : low speed sw adjustment, sensitivity adj. ,central adj.
SLy
#9
Posted 29 May 2004 - 23:00
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Amund</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Dette var en god link. gansje jeg finer svar på gir problemet mit her:D
Takk til Amund:D
HJL
#10
Posted 29 May 2004 - 23:00
#11
Posted 28 May 2004 - 23:00
Nå er panna nede og gjett hva ?
0.02 spon i kassa.Se bilde av magnetene. Den er helt ren for spon den. Så hvis ikke forrige eier har helt syre på den, så er det vel lite sansynlig at lamellene er slitt ut ?
Så vidt jeg ser av innleggene så er det ingen til nå som faktisk har overhalt ei slik kasse, så da er det ingen foreløpig som kan komme med erfaring om hvordan komme til å inspisere lamellene.
Jeg går for flushing av Converteren og generellt se etter feil og skader. Solenoidene/elektromagnetiske-ventiler er det tre stykker av på denne. To som åpner ved strøm og en som stenger ved strøm. Alle virker. Jeg lurer på om Amund vet noe mer der? Handboka til Clintons og Haynes omfatter ikke automatkasse og el-skjema for dette. Her er det som er det som du sier mulighet for at feilen kan ligge.
Jeg har testet de med tenningen på og sjaltet gjennom girene, men da var det ikke noe liv der. Må motoren være i gang og de omliggende forholdene for å gire, være tilstede tro? Tenkte jeg kunne simulere en kjøretur ved å fri i fordelingskassa og flushe Converteren med det samme.
" EN DØD KORANDO HAR VÆRT EN GOD KORANDO"
SLy
#12
Posted 27 May 2004 - 23:00
Grand Cherokee lim
#13
Posted 27 May 2004 - 23:00
Jeg har både High Output motor OG Power Button. Dette er en 93, samme som Morten sin nye. Jeg har og kjørt 95 mod med Power Button og High Output motor. Også denne var uten AC, men hadde extra vifte og automatoljekjøler, visst jeg ikke husker feil..
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
<i><div align="right">Opprinnelig postet av eirikrab</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Oi! Jammen da tar jo jeg feil da.. Den forsvant ihvertfall fra koblingsskjemaene mine, jeg bekymra med for denne knappen da jeg skulle bytte motor og kasse, helt til jeg fant ut at den ikke eksisterte i skjemaet for 91+. Enten er skjemaene mine helt på jordet eller jeg husker feil, eller så har de du har sett med den knappen vært en sånn Towing Package-utgave eller noe sånt kanskje? Trodde bare ikke den knappen hadde noe med det å gjøre. Så feil kan man ta
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Amund</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">Min XJ er 94 mod. og jeg har oxo den Power/Comfort knappen. Har oxo A/C og Ekstra elektrisk vifte.....For meg virker det som EL vifta har med A/C å gjøre fordi den går nesten aldri men så snart A/C er koblet inn går den nesten i ett kjør
cato
#14
Posted 27 May 2004 - 23:00
High Output eller ikke ::::: fungerer slik på min bil at den lettere girer ned ved belastning.. Stemmer dette ??
Antar at den kun styrer olja i en slags bypass for å lage høyere trykk ved mindre belastning.
Dette har jo egentlig ikke så mye med selve jobben å gjøre , men er jo greit å vite.
SLy
#15
Posted 27 May 2004 - 23:00
Jeg har både High Output motor OG Power Button. Dette er en 93, samme som Morten sin nye. Jeg har og kjørt 95 mod med Power Button og High Output motor. Også denne var uten AC, men hadde extra vifte og automatoljekjøler, visst jeg ikke husker feil..
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
<i><div align="right">Opprinnelig postet av eirikrab</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Oi! Jammen da tar jo jeg feil da.. Den forsvant ihvertfall fra koblingsskjemaene mine, jeg bekymra med for denne knappen da jeg skulle bytte motor og kasse, helt til jeg fant ut at den ikke eksisterte i skjemaet for 91+. Enten er skjemaene mine helt på jordet eller jeg husker feil, eller så har de du har sett med den knappen vært en sånn Towing Package-utgave eller noe sånt kanskje? Trodde bare ikke den knappen hadde noe med det å gjøre. Så feil kan man ta
#16
Posted 27 May 2004 - 23:00
Men over til noe annet... Alle Cherokee med 4 litern og automat har Aisin kasse? Tror jeg har spørt om det før men den hukommelsen er ikke den beste...
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
#17
Posted 27 May 2004 - 23:00
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Jeg har både High Output motor OG Power Button. Dette er en 93, samme som Morten sin nye. Jeg har og kjørt 95 mod med Power Button og High Output motor. Også denne var uten AC, men hadde extra vifte og automatoljekjøler, visst jeg ikke husker feil..
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
#18
Posted 27 May 2004 - 23:00
<i><div align="right">Opprinnelig postet av st-lybe</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Niks, dette har alle XJ'er med AW4 opp til 1991, forsvant da High Output-motoren kom av en eller annen grunn.
#19
Posted 27 May 2004 - 23:00
SLy
#20
Posted 27 May 2004 - 23:00
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Det er ikke rett. Jeg har ikke AC, men har både ekstra automatkjøler OG ekstra vifte. Dette er en del av en slags heavy duty(eller noe) pakke. Den kunne bestilles dersom man skal trekke tung henger, brøyte eller andre tyngre/krevende "jobber".
<i><div align="right">Opprinnelig postet av eirikrab</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Begge XJene mine har ekstra elektrisk vifte, men kun en av de har AC. Just fyi. Men, på den med AC virker det som om den slår inn mye tidligere enn den uten.
--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/