Gå til innhold



Foto

Cherokee -90 mod Automatkasse MEsh(jitt)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#21 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">I så fall er ikke dette noen krise, den skal bare hjelpe til når A/C er på, biler uten A/C er levert uten den vifta såvidt meg bekjent.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Det er ikke rett. Jeg har ikke AC, men har både ekstra automatkjøler OG ekstra vifte. Dette er en del av en slags heavy duty(eller noe) pakke. Den kunne bestilles dersom man skal trekke tung henger, brøyte eller andre tyngre/krevende "jobber".

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#22 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

http://go.jeep-xj.in...AutoService.htm

--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/

#23 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Det lukter ikke brent av oljen. Men i kveld skal det avsløres.
Takk for tips om flusjing. Det vil bli gjort.
Har noen byttet lamellene selv ?
Hvis ikke denne avviker veldig fra elementær motormekanikk, vil jeg gjøre det selv.
Kassa er nok en AW4- Den har helt rektangulær ,flat bunnkasse, men er så innsauset med livslang kjøring, at ingenting er lesbart under der. Bilen er jo til for å brukes (les: ikke hærjes med) , ikke sant ??
Mer tips , spes. verktøy for jobben ?


SLy

#24 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Begynn med bytte av filter og olje. Se etter om det er mye spon i bunnen av kassa når du har filteret ute. Du sier oljen er mørk, men den lukter ikke brent? AW4 er ingen Chrysler-kasse og skal ha Dextron II-olje. Ved å droppe bunnpannen vil ikke oljen i konverteren bli byttet. for å gjøre det må man flushe den. Etter filterbytte og påfyll av ny olje: Ta av slangen til oljekjøleren og ned i en bøtte. Start opp og kjør ingjenom alle girene. Da kommer den gamle oljen ut av røret. Pass på å etterfylle i kassa slik at den ikke går tom. Du trenger en 12-15 liter med ny olje.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i

#25 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Du tenker på elvifta som er i tillegg til vifta som sitter på viftereima? I så fall er ikke dette noen krise, den skal bare hjelpe til når A/C er på, biler uten A/C er levert uten den vifta såvidt meg bekjent.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Amund</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Amund har rett. El viften har en "uforklarlig" virkemåte. Da jeg hadde XJ vurderte jeg å koble en switch på den slik at jeg kunne bestemme litt selv. I visse situasjoner går ikke el vifta selv om temp måleren er "noe" høy".
Dessuten er det nok ikke vifta som kjøler giroljen i særlig grad hvis du ikke har separet oljekjøler. Hvis du har kjøler som går bare i radiatoren er det vanntemp'en der som bestemmer kjølingen og "propellen" går jo for det meste.

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#26 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er kjent for å vare evig.. </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Dette er korrekt ihht mange i USA. Kassa er en Warner-Aisin kasse og heter AW4. Søk i Cherokeeforumet på JEEPSUNLIMITED.COM, der finnes ufattelig mye info om nyttig og unyttig.

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Men, de som har svart deg vet vel hva de snakker om </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Det kan du ikke regne med. Snakk med flere firmaer. ATS (Lillestrøm?) og RATS (ASKIM?)

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er usikker på identifisering av kassa, har hørt at XJ finnes med en tregirs automat også, som ikke er elektronisk.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Du har nok helt sikkert en AW4

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">sannsynligvis elektrisk</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Det tror jeg også

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Amund</div id="right"></i>
[/quote]

LYKKE TIL!

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#27 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Amund:

Det var deg som har svart meg før-og da tok jeg av strømmen og lot den stå en stund og deetter trente opp kassa på nytt. ( jeg tror dette med minne bare er på >94 mod. Men ta av strøm resetter.

overhallingspris: 15.000,-
pakninger : 2.500,- ( inklusive gikassebok og en nytting kontakt underveis)
Tror det er mye dritt i kassa. Oljen er litt mørkfarget. El-vifta på kjøleren har ikke fungert mens jeg har hatt bilen ( oppdaget nå ) og denne delen skal jo kjøle girolja i radiatoren, så her kan det ha gått -bokstavelig talt - hett for seg. Skal sjekke solenoidene. Har lånt bukker så jeg kommer til i kveld.

Kommer med mer etterhvert.smile.gif


SLy

#28 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">

El-vifta på kjøleren har ikke fungert mens jeg har hatt bilen ( oppdaget nå ) og denne delen skal jo kjøle girolja i radiatoren, så her kan det ha gått -bokstavelig talt - hett for seg.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av st-lybe</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Du tenker på elvifta som er i tillegg til vifta som sitter på viftereima? I så fall er ikke dette noen krise, den skal bare hjelpe til når A/C er på, biler uten A/C er levert uten den vifta såvidt meg bekjent.

#29 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Jeg har hatt litt elektisk bøll med min, men det kunne ingen svare på for de hadde aldri vært borti problemer overhodet med disse kassene. Er kjent for å vare evig.. så jeg syns det virker mer sannsynlig at det er noe elektrisk feil. Men, de som har svart deg vet vel hva de snakker om, dette er sikkert ikke den eneste elektronisk styrte kassa i verden. Hva koster overhalinga? Kan hende det er billigere for deg å kjøpe en brukt en. Vet ihvertfall at Mercemann her på forumet har en.

Er usikker på identifisering av kassa, har hørt at XJ finnes med en tregirs automat også, som ikke er elektronisk.

Husker ikke om det var deg jeg snakket med dette om, men har du sjekket de såkalte solenoidene i kassa? Det er to stykker som vha kombinasjoner av av eller på kan sette kassa i et av de fire gira. Nå husker jeg ikke helt tabellen, men det kan være sånn at om et solenoid ikke virker vil du miste de siste to gira, eller de to første... eller annethvert. Kan slå det opp siden.

Har du dritt og spon i bunnpanna, eller er dette noe du tror du har? Har du det er det vel lite tvil om at det er lamellene som er gått. Men jeg regner jo med at disse firmaene vet hva de snakker om... HVIS de har åpna bunnpanna di og kikka? I så fall er det en billig forsikring før du sender den til overhaling, bare ha ny olje klar.. spon = ferdig, null spon = tenke litt mer... sannsynligvis elektrisk