Gå til innhold



Foto

Turbo Hilux vs Landcruiser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Pajero

Pajero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 425 Innlegg:

Posted 28 May 2004 - 23:00

Noen som vet om eksos manifoilen fra Landcruiser 2 LT passer rett på Hilux 2,4 D motoren?

Om alt passer fra LC motoren, slik at man bare kan sette det rett over på en LUX??

#2 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">hvis den kan brukes på en 4,2, kan den vel umulig brukes på en 2,4?

men virker ganske logisk at en opprinnelig 2 liter bensin turbo kan brukes på en 4,2 diesel, siden en 3 liters bensin turbo kan brukes på en f.eks 6,2 diesel

jeg er langt fra noen ekspert, men synes det er rart om man kan bruke en ct26 på en 2,4d, men hvis det er tilfelle at man kan det, så vet jeg ihvertfall hva slags turbo jeg skal kjøpe smile.gif



<i><div align="right">Opprinnelig postet av Tettis</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ja det hvar det.

Her er ettt eksempel:CT 26 brukes på Celica GT four 1994-1999(St 205), den brukes også på LC 100. GT four er på 1998 og LC 100 på ca 4178 men det som er saken er at komprisonsforholdet er jo svert forskjelig på disse 2 motoreneGT 4 8,5:1 og LC100 18,5:1.

Dette gir utslag i fyllingsgraden på motorene og i tillegg så ønsket virknings området svert forskjelig. GT 4 fra 2500 o/min men men LC 100 fra 1200 o/min

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#3 Tettis

Tettis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

hvis den kan brukes på en 4,2, kan den vel umulig brukes på en 2,4?

men virker ganske logisk at en opprinnelig 2 liter bensin turbo kan brukes på en 4,2 diesel, siden en 3 liters bensin turbo kan brukes på en f.eks 6,2 diesel

jeg er langt fra noen ekspert, men synes det er rart om man kan bruke en ct26 på en 2,4d, men hvis det er tilfelle at man kan det, så vet jeg ihvertfall hva slags turbo jeg skal kjøpe smile.gif

#4 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Det skal vel gå greit å få montert turboen i en hiace, du modifiserer bare rørene til du får plass til alt, flytte den nedover etc.

men, anbefaler på det sterkeste å ikke montere turbo på en hiace uten ganske heftig kjøling, hiacene har jo allerede uten turbo store problemer med varmgang, fordi det er så tett og varmt nedi der.

du må i hvertfall ha både intercooler og en feit oljekjøler, i hvertfall hvis du vil være sikker på å ikke forkorte levetiden voldsomt.

ct26 turboen kan brukes på en 2,4d? det har jeg aldri hørt om, har alltid hørt at man aldri skal bruke bensinturbo på en diesel, du kan selvsagt gjøre det men en bensinturbo leverer vel i utgangspunktet ett mye lavere trykk, ct26 er vel en orginal turbo til celica mr2 osv? har den virklig kapasiteten til å kjøre opp trykket på en dieselbil til 1kg ++?

hvis dette er tilfelle, kan den vel eventuelt brukes på en 2,2d også?

ct26 turboene kan jo plukkes opp i usa for en slikk og ingenting, har sett de annonsert der borte for ett par tusenlapper "remanufactured"

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Tettis</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

CT 26 blir også bruky på LC 100 me 4.2 TD

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#5 Tettis

Tettis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 08 July 2004 - 23:00

Det skal vel gå greit å få montert turboen i en hiace, du modifiserer bare rørene til du får plass til alt, flytte den nedover etc.

men, anbefaler på det sterkeste å ikke montere turbo på en hiace uten ganske heftig kjøling, hiacene har jo allerede uten turbo store problemer med varmgang, fordi det er så tett og varmt nedi der.

du må i hvertfall ha både intercooler og en feit oljekjøler, i hvertfall hvis du vil være sikker på å ikke forkorte levetiden voldsomt.

ct26 turboen kan brukes på en 2,4d? det har jeg aldri hørt om, har alltid hørt at man aldri skal bruke bensinturbo på en diesel, du kan selvsagt gjøre det men en bensinturbo leverer vel i utgangspunktet ett mye lavere trykk, ct26 er vel en orginal turbo til celica mr2 osv? har den virklig kapasiteten til å kjøre opp trykket på en dieselbil til 1kg ++?

hvis dette er tilfelle, kan den vel eventuelt brukes på en 2,2d også?

ct26 turboene kan jo plukkes opp i usa for en slikk og ingenting, har sett de annonsert der borte for ett par tusenlapper "remanufactured"

#6 Hiace

Hiace

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 04 July 2004 - 23:00

user posted image

Litt dårlig bilde dette(mobil), men er av motor rommet på hikkasen. Er litt usikker på hvor jeg kan få plass til turboen...
Noen som vet om det har blitt gjort på Hikkas?
Må jo nesten heve passasjersetet, eller lage spesial manifoil... wtf.gif (Begge deler mer arbeid enn hva man gidder i en arb. bil)
Og... Har en Garret T3 turbo liggende, men blir den for liten?

#7 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 01 June 2004 - 23:00

Blir er helt anna drag i bilene med GIK sine sett uten tvil..(Har ikke prøvd med noe anna en det å org. Yota.)
Toyota har en turbo som heter CT26 som vistnok skal være i samme gate som Garret sin T25 ?? Det å er opprinnelig også en turbo bygd for bensinbil, men fungerer utrolig på diesel. Skal hvist gi et mye bedre trykk på lavere turtall. ergo mer moment. Den har også større hus som klarer å gi større luft gjennomstr. Å det er jo fordel ved høyere turtall

Roger hvis du kunne ta noen raske mål hadde det vært fint, har gått til innkjøp av en slik manifoi uansett nå, men den kommer ikke på en stund å er faktisk en del folk som lurer på hva som går på ??smile.gif

#8 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 01 June 2004 - 23:00

Ps. Garret T25 skal være bra (GIK-Turboteknikk bruker den i sin Turbosats til 2L-Motorene før 89, muligens også til de etter 89, men det er jeg ikke sikker på) Men jeg brukte en Shwitzer fordi de skal være noe av det beste man får i hht. effektivitet!! Å fydde meg for et Turbotrykk og for en respons det var i motoren.. (1,4 bar og benk-kjørt pumpe, samt porting og større ventiler)
Mvh

#9 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 01 June 2004 - 23:00

Kjøper man et pakningssett for 2L/2LT motoren før 89 er det pakninger til begge motorene og da kan man sammenligne eksos-pakningene.. Har et par 2LT eksospakninger liggende, men har ikke tatt mål av boltmønstrene!! Kan jo sende deg en pakning så får du se/måle selv!!
Jeg brukte ikke CT20 Turboen men en shwitzer som er meget effektiv, har ikke delenummer men kan skaffe (måtte sveise på en adapter og sveise å porte i manifoden for å få det til å passe)
Fikk høre at Yota Turboene fre 80-midt på 90-tallet ikke var særlig effektive, derfor.......
Mvh

#10 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 31 May 2004 - 23:00

Det er flere typer av CT20, men tror det stort sett går på det utsenemessige og vinklingen av kompressorhuset ?? har vært borti en tysk bil som det var helt andre skovler inne i turbin på, men om det var orginalt veit jeg ikke ??

Hvis du skal bytte ut til en annen type så er det mye å velge mellom, men på GIK sine sett er det vel Garret sin T25 som blir brukt, sitter på flere Volvo og WV det er en turbo som fungerer bedre en Yota sin CT20.

En CT20 bytteturbo ligger vel på 6-8000 vil jeg tro i norge..
Fikk pris på oppgradert CT20 bytte turbo i Sverige for 6500Nkr..

#11 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 31 May 2004 - 23:00

Er det forskjell på CT 20 turboene ?

Eller er en CT 20 det samme hele veien ?
Hva vil en "ny" CT 20 turbo ligge på, dersom man raser den man har, eller er det mer fornuftig å satse på noe annet ? I så fall blir det vel flere ombyginger også som må til.



Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#12 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 31 May 2004 - 23:00

Ja den er grei.. Å derfor spør jeg deg om har du noe data event mål på boltmønstret på den manifoilen du brukte ????
Har du det hedde det vært fint.
Da er det flere som kunne brukt den samme manifoilen som deg og en CT20 turbo fra de setta jeg skaffer..

#13 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 31 May 2004 - 23:00

Kall det hva du vil for meg, men det finnes hvertfall ikke noe annet som er bedre egnet til samme pris og som gir mindre skruing..(borre 4-hull)

#14 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 30 May 2004 - 23:00

Er klar over det har liksom hatt en del Yota, men har ikke vært noe spes borti Lc eldre enn 89 med 2Lt motor som lux å Hi Ace ikke er levert med i Norge før den nye generasjon motorer kom...

Grunnen til at jeg spør deg om noen mål og event data på deler du har brukt på bilen din er for at jeg selger turbo for ettermontering å gjerne vil hjelpe alle de som sitter med en motor av typen eldre 89mod daff som de vil putte på en turbo..

Å siden jeg prøvde den manifoilen fra mine sett på en Lc 73 å den passet der må det være flere enn to typer topper/manifoiler (med og uten turbo)

Å hvis du leser hva Pajero spør om ?? Det han spørr om er "passer alt rett på".. Det gjør det ikke fra det øyeblikke du må ta fatt i en drill eller vinkelsliper for å tilpasse... alt passer hvis man bare vil, men kansje ikke rett på ???

#15 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 30 May 2004 - 23:00

Manifoldene på LC-med og uten Turbo er jo ikke samenlignbart.. LC uten turbo er jo en 2L-motor (identisk med den som står i HiLux)
Manifold fra en LC-med turbo (2LT-motor) er det bare å sette på en 2L-motor (LC-uten turbo og HiLux) Men man må borre opp å gjenge nye skruehull på syl 2 og 4 på eksosmanifolden!!
Disse erstatnings-Toppene Toyota selger, Er akkurat de samme til 2L og 2LT....(de har dobbelt sett med skruehull så de passer manifolder til både 2L og 2Lt)
Ergo: LC leveres med to typer motorer 2L (før 86) som er samme motor HiLux har og 2LT (fra 86-89) som er en Turbomotor

#16 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 29 May 2004 - 23:00

samenligner man 2l og2lt fra før 89. er det bare å klaske over manifold m/turbo og borre nye hull på syl 2 og 4 på eksosmanifolden M-10. stigning 1,25 ( har gjort det delv!!! ) Disse toppene er nemlig helt like bortsett fra forskjellig boltmønstre på eksosmanifoldene... (kjøper man en fabrikk ny topp på Toyota (erstatnings-topp) har den faktisk dobbelt sett med feste-hull slik du har på avbildet topp( etter89 ) Det vet jeg fordi jeg har akkurat kjøpt en helt ny topp fra Toyota på Luxen min!!!)
Mvh

#17 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 29 May 2004 - 23:00

De motorene som er fra før 89 har som regel ikke riktig bolt mønster for montering av turbo manifoil, faktisk nesten ikke en eneste bolt som passer i turbo manifoilen.
Men motoren tåler ettermontering uten tvil..
Har man en motor fra etter 89 er montering så mye enklere der er det bare å sette alle typer manifoil (org. Toyota) rett på...
Det jeg sier hær gjelder stort sett for Lux, har ikke vært så mye borti Lc eller Hi-aca, men er stort sett likt på de å tror jeg??

Dette er bilder av to Yota topper, den øvre er fra etter 89 og den nedre er fra før 89..

user posted image

Hær har jeg lagt manifoil pakning fra en org suge diesel fra før 89 mod over på en turbo manifoil, men dette er en manifoil fra etter 89 så skal ikke på stå at en manifoil fra Lc ikke passer for det har jeg ikke selv prøvd om går..
Men akkurat denne torbo manifoilen passa rett på en Lc73 88mod som jeg hadde Turbo rep. på for noen uker siden så ??

user posted image

Hær er samme manifoiler, men uten pakning.
user posted image

#18 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 29 May 2004 - 23:00

JA!! Det er bare å sette på Turbo og manifold fra Lc (2LT) på en HiLux (2L)Motorene er så godt som identiske!!!!
Mulig du må borre noen nye hull i toppen til eksosmanifolden og borre hull i bunnpanne/blokk for retur-oljen fra Turbo, men Topp og Blokk er helt identiske...........
Og Toy2 hvorfor er det ikke bare å montere turbo rett på hvis det er en motor fra før 89??? Noe jeg ikke vet/har misforstått????
Mvh

#19 Pajero

Pajero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 425 Innlegg:

Posted 29 May 2004 - 23:00

Har turbo og manifoil fra LC 2 LT motoren. Men da må eg altså ha en manifoil som passer til lux?

Men passer denne turboen/m,anifoilen, på dei Landcruiserene før 85. Dei som blei levert uten turbo..

#20 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 28 May 2004 - 23:00

Hvis det er en motor fra før 89 er det ikke bare å montere turbo rett på..
Jeg har lagt inn noen bilder av de forskjellige manifoilene på forumet tidligre..

Har du turbo og manifoil ??
Hvis ikke kan jeg skaffe begge deler til fornuftig pris 5500Nkr komplett..