Gå til innhold



Foto

2001 Pajero 3.2 DI-D - stått siden juli 2015, hva må til?


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Hgpeders

Hgpeders

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 04 March 2018 - 12:05

Avskilta bilen i juli 2015 og skulle bare fikse litt småting før jeg solgte den, men... den har dessverre bare blitt stående, og ikke vært starta siden sommeren 2016.

 

Nå må jeg bare få solgt den, og jeg tenker den må innom et verksted for en gjennomgang. 

Er det noe spesielt å tenke på? Kan det være skadelig å starte den som den står nå, for å få kjørt den til et verksted? Om den starter da, og i det hele tatt ruller.. 

 

Er det mulig å synse noe om hva jeg må regne med av utlegg, bare for å dra et tall opp av en hatt, så jeg har en ide om hva jeg kan ha i vente?
Hadde nærmere 100.000 i utlegg på den de siste par årene den var i drift, bytta motor, dieselpumpe, dieseltank+påfyllingsrør ++,  så jeg er ikke så veldig gira på å legge ut enda en liten formue bare for å få solgt den. 

 


  • Direct Lenders likes this

#2 Hgpeders

Hgpeders

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 17 March 2018 - 23:59

Anyone?



#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7373 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Dodge Ramcharger 5,2 -78
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 19 March 2018 - 10:52

I utgangspunktet bør bilen tåle fint å stå. Før du starter den må du selvsagt sjekke olje og kjølevæske. Se etter vann/kondens i olja. Så vil jeg anbefale deg å tørne motoren for hånd med en lang latmann på veivbolten, bare for å få sirkulert litt olje rundt igjen. Ideelt sett bytter du olje på den der den står, men du kan starte den så lenge olja ser fin ut, og kjøre den ut av snøskavlen. Vil du la verkstedet bytte oljen, må du la motoren jobbe seg varm, så avkjøle seg igjen, og ta en ny status på olje og sjekke for lekkasjer før du starter ut å kjøre.

Vet ikke hvor den har stått lagret, men har den stått i gress har du nok fått endel rust under. I tillegg er det sannsynlig at du må bytte bremseskiver og klosser hele veien rundt. SJEKK BREMSENE før du vurderer å bevege deg ut på vei. Har du NAF-medlemskap anbefaler jeg å ringe dem og få hentet den på flakvogn til verksted, det koster ikke så mye. Å gi deg en pris på utlegg kommer fra 7000 hvis du klarer deg med en full service med oljeskifter, til 70000 avhengig av hva de finner som må utbedres før salg.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere