Gå til innhold



Foto

Korando II (1999) og lekkasje i vakuum frihjulsnav.


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 25 November 2018 - 23:41

Da tok rusta overhånd på Galloperen og en nabo overtok den som delebil. Det var jaggu meg en god sliter; sterk og trofast. Jaja... så ble det Korando for to høvdinger over vrakpant.

Litt toill med vakuumløsningen på fir-trekket!

Jeg la ut følgende på Korandoforumet - men siden spørsmål og svar haster, så poster jeg likelydende spørsmål her...

Frihjulsnavet holder ikke på vakuumet og går dermed ikke i lås. Jeg vet ikke hvor eller hva i navet som lekker.

Spørsmål:
1. Finnes det reparasjonskitt til slike vakuumnav.
2. Dersom NEI på nr 1, hva er løsningen: kjøpe manuelle eller fikse noe?

Håper noen vet/kan hjelpe.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#2 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 25 November 2018 - 23:46

Et bilde av kjøpet til kr 5.500.
IMG_3022.PNG
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#3 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 27 November 2018 - 23:27

Ingen norrsking'er med forslag?

Jeg letet litt på verdensnettet og kom over et "alternativforslag" fra de anglofile og deres klubb https://www.ssangyongclub.co.uk/forum/ .
Der er det en jæ... som har tatt drillen fatt, borret ørlite, sveist litt mer - og avsluttet med en bolt. Og vips har autonav blitt manuelt nav til kr 20,- og knapt nok det!

Litt info på inglese:

"Well vacume was leaking on korando hubs, so I have followed the advice of Gordon Cooks post and modified mine.
M10 bolt through centre cap and nut welded to a plate fixed on the outside ofcentre cap.
Internally i have drilled through the top hat to allow M10 bolt to pass through it and carefully welded M8 washer onto the end of the main bolt.This allows the bolt to be screwed in when I want the cogs to engage .I have put a spring over the M10 bolt between the internal side of the centre cap and the outer face of the top hat and this is what engages the cogs when the vehicle moves forward.
To disengage simply unscrew central M10, pulling back the top hat compressing the spring and allowing the hubs to dissengage.
All now works, so hopefully ready now ready to play.
Bye for now Rich."

Og her en kakeoppskrift (DIY) for å lage manuelle nav: https://www.ssangyon...#comment-104738
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet