Bremsetrommel ,hvordan få den av?
#1
Posted 31 May 2004 - 23:00
I ei bok jeg har står det at man må ha en trommel avtager , altså en brakett som skrues på hjulboltene og ei stang med ett lodd på som man slår av trommelen med.
Hvor får jeg tak i slikt verktøy? Eller er det noen som har noen fine tips?
Har prøvd ett par ting men endte bare opp med en blå tommel av det
#2
Posted 14 October 2004 - 23:00
smart!
bremsesko = bremseband i mitt enkle vokabular..
trur samurai har handbrekket på bakakselen.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#4
Posted 13 October 2004 - 23:00
#7
Posted 07 September 2004 - 23:00
på 410'en min satt tromlene så godt at det ikke var mulig å få dem løs fra stikkaksene på normalt vis..
da var det bare å skru på hjulet igjen, la skruene til stikkakselen være av og denge løs på innsiden av hjulet med den største slegga jeg fant.
da løsnet de så fint atte:devil:
STOOOOR stall på hele 40 ville hester
#8
Posted 05 September 2004 - 23:00
Som dere skjønner, så er jeg litt treg med å komme igang her[], men det blir gjort idag...
---Min Garasje---
"En Zuki på veien er bedre enn ti på taket..."
#9
Posted 04 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
et nytt tips for å ta av tromlene da jeg ikke fikk den av med noen av tipsene over her:
Etter at de fire mutrene i midten var fjernet satt jeg på hjulet helt løst med noen hjulmuttere bare litt innpå slik at det ble en glipe mellom felg og trommel. tok så brekkjern og satt inn i glippa og ned på enden av de fire boltene i midten som stikker ut av trommelen.
brukte veldig lite kraft og fikk av trommelen lett...
Opprinnelig postet av yakuza
Den der skjønte jeg ikke helt...
Kanskje det er jeg som er litt treg....hehe
Hjulboltene sitter jo i hjulbasen på stikkakslingen så man kan jo ikke trekke ut trommelen med de!!??
Som du skjønner.....
Jeg skjønte ikke fremgangsmåten....hehe
"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#10
Posted 05 September 2004 - 23:00
Trommelen sitter skrudd i stikkakselen under senterkoppen
Har vært borte i tikkelyd før.. sjekk braketten for justeringen for bånda.. )sitter rett på undersiden av bremsesylinderen) den dunka borti stikkakslingen på min da ble det en litt vemmelig tikkelyd
STOOOOR stall på hele 40 ville hester
#11
Posted 10 August 2004 - 23:00
Tror jeg må begynne å skru litt ja...
Spørsmmålet er vel om jeg bør unngå å kjøre for mye før jeg fikser det? Jeg har ikke merket noe til at bremsene tar skjevt eller noe, men man vet jo aldri...
"Det ska itj stå på det, skjø..."
#12
Posted 05 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:Nå ble jeg skikkelig flau her...
her ser du de fire boltene i senter av navet. som jeg bender brekkjernet ned mot. tuppen av jernet sitter innimellom felgen og trommelen.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
Opprinnelig postet av yakuza
Selvfølgelig....det er jo ikke hjulboltene som sitter i hjulbaset på stikkakslen.....
Hjulboltene sitter i trommelen ja...og da er det jo soleklart lett å oppfatte hva du mener...bare man får rørt litt i grøten der oppe...
Her er et litt greiere bilde for å illustrere for så å se for seg hva du mener...
Takk for et greit tips...
"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#13
Posted 04 September 2004 - 23:00
Etter at de fire mutrene i midten var fjernet satt jeg på hjulet helt løst med noen hjulmuttere bare litt innpå slik at det ble en glipe mellom felg og trommel. tok så brekkjern og satt inn i glippa og ned på enden av de fire boltene i midten som stikker ut av trommelen.
brukte veldig lite kraft og fikk av trommelen lett...
mine nye bremsebånd kostet 350 på bilxtra.
tok omtrent en time å skifte på begge sider.
tikkelyden til eybjerke kan vel vere et kryss eller et hjullager?
jeg har et kryss som bråker MYE.. er neste prosjekt på lista
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#14
Posted 31 July 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Nå synes jeg at jeg hadde laga litt mange nye emner i det siste, så jeg tar heller og viderefører denne tråden bare en litt annen vei:
Sånn apropos bremsetrommel, når det tikker i bremsetrommelen, hva er da galt??!!
Jeg er ikke ekspert, men tror ikke det er veldig bra at det kommer ulyder fra bremsene... (og denne har jeg ikke tukla med heller...)
"Det ska itj stå på det, skjø..."
Opprinnelig postet av eybjerke
Tikker det i takt med rundene på hjulet når du kjører???
I så fall ville jeg annta at kanskje det er en av fjærene på bremsebåndene som har løsnet eller knekt og kanskje stikker ut i baksiden av trommelen...og "tikker" mot boltehodene til hjulboltene el...
Har også vært borti at...etter at bremeskjoldene har fått seg en smell så har de blitt skjeve og subber inn i trommelen og lager ulyder der...
KAN jo også komme fra et gåent hjullager.....
Tok med alternativet...siden jeg ikke vet hvordan tikkelyden din høres ut...
Har også vært utsatt for at splintene som holder bremseklossene i kaliptere har sklidd ut litt og laget lyder da de har subbet i felgen, men dette blir jo ikke tilfelle ved trommelbremser...
"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#15
Posted 31 July 2004 - 23:00
Sånn apropos bremsetrommel, når det tikker i bremsetrommelen, hva er da galt??!!
Jeg er ikke ekspert, men tror ikke det er veldig bra at det kommer ulyder fra bremsene... (og denne har jeg ikke tukla med heller...)
"Det ska itj stå på det, skjø..."
#16
Posted 05 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
et nytt tips for å ta av tromlene da jeg ikke fikk den av med noen av tipsene over her:
Etter at de fire mutrene i midten var fjernet satt jeg på hjulet helt løst med noen hjulmuttere bare litt innpå slik at det ble en glipe mellom felg og trommel. tok så brekkjern og satt inn i glippa og ned på enden av de fire boltene i midten som stikker ut av trommelen.
brukte veldig lite kraft og fikk av trommelen lett...
Opprinnelig postet av yakuza
Den der skjønte jeg ikke helt...
Kanskje det er jeg som er litt treg....hehe
Hjulboltene sitter jo i hjulbasen på stikkakslingen så man kan jo ikke trekke ut trommelen med de!!??
Som du skjønner.....
Jeg skjønte ikke fremgangsmåten....hehe
"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
Opprinnelig postet av ZukiJack
jeg burde kanskje tatt et bilde ja... var litt vanskelig å forklare..
De fem hjulboltene sitter i trommelen. så er det fire bolter under senterkoppen. (På to av disse fire sitter også den lille bøylen som holder senterkoppen.)
fant et bilde... :-)
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av ZukiJack
her ser du de fire boltene i senter av navet. som jeg bender brekkjernet ned mot. tuppen av jernet sitter innimellom felgen og trommelen.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#17
Posted 31 May 2004 - 23:00
Jeg tok og satte på hjulet og skrudde hjulmuttrene innpå gjengene (nok til at gjengene ikke blir ødelagt) og brukte hjulet som slagverktøy.
Etter 3-4 slag falt trommelen av ,og jeg kunne ta av bremsebåndene
#18
Posted 31 May 2004 - 23:00
Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823
#19
Posted 31 May 2004 - 23:00
På baksiden av bremsetromlene er det et hull...
Innenfor det hullet finnes et lite hjul med tagger på.
Slik ser det ut i en 410-aksel....vet ikke om det er likt i en 413!?
Om du stikker en passe skrutrekker inn der og vipper hjulet rundt i riktig retning så slakker du bremsebåndnene.
Skrur du i "feil" retning drar bremsene seg på.
Selv om du får løsnet tromelen fra navet så henger ofte trommelen fast i båndene pga. grader (slitekanter)
som blir på gamle tromler etter hvert. Slakkes båndene, slipper de tak i gradene på trommelen.
Dette tannhjulet kan også brukes til å etterstramme bremsene.
"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#20
Posted 01 June 2004 - 23:00
Bremsebåndene var det heller ikke noe igjen av ,de var rett og slett slitt bort ,lå bare igjen noe tynt skall i bunn av trommelen.
Skulle hatt ett digitalkamera så skulle jeg vist frem skrekkeksemplet.
Er det noen som vet hvor mye bremsebånd koster til 413?