Gå til innhold



Foto

Start problem Suburban 1995


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 14 March 2020 - 19:03

Heisan. 

Min bror har en 1995, 6,5 suburban som plutselig ikke får start på. Kjørte den hjem å etter ingen start. Nok strøm, får diesel frem til motor gløder bra. Tenkte fødepumpa? Noen som har noen ide som vi kan prøve?  



#2 Andyrc

Andyrc

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 14 March 2020 - 19:48

Hva slags lyd lager den når den ikke starter? Helt død? Hvis batteriet er bra er det mulig starteren som er gått.

#3 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 14 March 2020 - 23:02

Kan det være en ide å løsne på et par dyser, for å se om det kommer diesel?

Prøve en annen pumpe driver (PMD)



#4 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 15 March 2020 - 11:21

Den bare kinner å vill ikke tenne. 



#5 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 16 March 2020 - 13:29

Hvordan oppførte den seg på "slutten", sist den gikk?

har du lest tips på motorproblemer-tråden over her?



#6 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 16 March 2020 - 19:49

Sjekk også luftmengde måleren mellom forgasser/innsug og luftfilter (billig og enkel å bytte, sjekk spesielt her etter luft lekkasjer).

 

Jeg fikk start på en 2002 bensin Tahoe - men motoren døde omtrent hver gang.

Jeg hadde i forkant et skyhøyt forbruk og motor var veldig varm.

 

 

Min gamle diesel 1997 Tahoe hadde luft lekkasje på toppen av drivstoff tanken - bil gikk svært dårlig.

Diesel bilen min hadde også problem med enhet som står fysisk på drivstoff pumpa og får kjøling default fra denne.

Blir ofte flyttet til et litt kjøligere sted...



#7 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 16 March 2020 - 20:55

Den gikk helt vanlig før problemet.

Har gått over det som var sagt i tråden her.

Skiftet fødepumpe også idag, etter mye lufting så startet den, men stoppet etter ca 1 min.

Måtte lufte igjen før den startet i 1 min igjen. Får den falsk luft? 



#8 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 16 March 2020 - 21:33

Kan være falsk luft - sjekk da spesielt på toppen av drivstoff tanken - om det er fuktig her.

 

Fra (nå) et (nedlagt) merke verksted - ble det gjort en anbefaling om å ikke skru tanklokket helt fast.

Vakuum i tanken gjorde det vanskelig å få nok drivstoff.

 

Jeg regner med du har 2 pumper på bilen din.

En under fører setet under bilen og en fremme i motor rommet.

I og med, at du har byttet pumpe så burde trykket være ok.

Det finnes innlegg på forumet for å tvangskjøre pumpene for test (fjern rele - sette kabel i mellom for å se om pumpe kjører/starter. Rele kan også være ødelagt - da får du testet dette også) 



#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 17 March 2020 - 17:07

hvis vakum i tanken. jeg borra et hull i tanklokket mitt,,, brukte 1mm borr

men jeg vil nesten garantere rusthull på røret som kommer opp av tanken hvis du må lufte ofte bare for start... alternanitiv test med å fulle en flaske med diesel og sett en slange fra den og rett på selve pumpe

 

fødepumpa skal jo gå når du setter på tenninga, hører du den? ved tvangskjøring av fødepumpe så må rele ut og du lasker hjørne imellom mener jeg fra nederst til venstre til øverst til høyre hvis jeg ikke husker feil

allternativt pumperele eller oljetrykkbrytern,den sitter under manifoilden mellom sylindertoppene. den styrer også fødepumpa på 95modeller

 

pumpedriver til fødepumpe er også en gjenganger husk flytt over motstand og kontroler den at ligger rundt 80Kohm som sitter inni kontakta på selve drivern ved bytte


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 18 March 2020 - 19:58

Legger ved 2 bilder som viser på en enkel måte hvordan fødepumpen kan sjekkes / testes. Releet for denne sitter i sikringsboksen i motor rommet. Dra ut releet som vist på bildet. Lag en "lask" (kabel)m og koble som vist på siste bildet. Tenkte ikke på farget kabel, så jeg brukte desverre sort ledning men håer det er greit å se likevel.
Når man kobler sammen de 2 punktene som vist, SKAL fødepumpen starte. Motor eller tenning skal ikke være på, og man skal høre pumpen starer med en gang. Den skal pumpe ut ca 1 liter pr minutt.
Legg lufte slangen ned i en flaske for å unngå søling, pluss at man får samlet dieselen slik at mengden blir mulig å måle etter 1 minutt.

Attached Thumbnails

  • 23895.jpg
  • DSCF0152.jpg

Edited by Jonta, 18 March 2020 - 20:00.


#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 19 March 2020 - 15:27

Hallo 

 

Testat med en xtern liten behållare/ tank med fuel. Rätt på IP så kan man bekräfta eller avkräfta falsk luft i diesel lina.

 

Ang dessa trix med att inte skruva åt tank lock eller borra hål .?. Nej de behövs inte. Då är de ett fel i sytemet som gör att detta fungerar/ hjälper. Hitta detta först och fixa.

1998 när man köpte en ny Chevrolet diesel så fungerade de. De blir ett visst vaccum i ett fungerande fuelsystem. 

Men vid tex rost i tankarmatur väldigt vanligt så suger man in luft i systemet och de vet vi att detta är döden för dessa då dom inte direkt självluftande..... De är "ägarluftande system"....

 

"Lufteslangen" som Jonte hänvisar till är inte en lufte slange men denna tömmer botten på dieselfilter hållaren. Luftning på den 6,5 diesel är av plast och sitter uppe på diesel fiilter. De blir gris.

Har man då "falsk luft" som kommer in i systemet så fyller man dieselfiltert med luft och dieseln rinner ut i slangen från botten av filter. Så har man fyllt övre del av filtert med luft och botten är de diesel i.... 

 

Ser att FSD är upp på listan av test. Denna del är så billig och nästan en del som ryker så en xtra i handskerommet är pålagt i Chevrolet 6,5 :) Men denna är de nog inte denna gång då du fått liv i den.

 

Hur står bilen, upp med nesa eller ner?

Hur mycket fuel är de på tanken ca? 

 

//M



#12 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 19 March 2020 - 19:30

Som Manfred henviser til (siste linje) - det er flere som ikke har fått start på bil under et bestemt nivå på drivstoff tanken (forskjellig fra bil til bil, må testes).

Noen innlegg på forumet ~ ved rundt 20% igjen på tanken, har problemer begynt å oppstå.



#13 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 19 March 2020 - 20:08

Hei folkens og takk for mange gode råd  :thumbsup:  Skiftet fødepumpa idag, luftet og den startet med en gang. Men den stopper etter 1/2 min, og må luftes igjen. Så er nok falsk luft et sted? beste måten å finne det? Har gått over rørene, men ikke dem oppå tanken enda. 

usikker på hva mye det er på tanken da måleren er defekt  :huh:  skal fylle på en god del imorgen. bilen står med fronten litt opp (på 2 små bukker) 



#14 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 19 March 2020 - 21:40

Hvis bil har stått lenge før bruk (=gammel diesel på tanken)...

 

All den miljø dritten/tilsetninger som pålegges å puttes inn i dagens drivstoff - går direkte ut over levetid/best før tid på drivstoffet.

 

For eksempel drivstoff firmaet Ureal i Tyskland skriver på sine pumper - 1 år.

 

Faren er derfor stor for å få diesel dyr/slagg stoffer i drivstoffet. Dette tetter alle former for dyser i en motor.

Er noe skikkelig svineri å få inn i motoren.



#15 Tomfro

Tomfro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 20 March 2020 - 22:08

Hadde samme symptomer på min 99 tahoe, viste seg att tanken var full av dieseldyr og grums, du kan prøve og blåse luft bakover fra dieselfilter og se om den vil gå da. Min gjorde det, men tetter seg fort igjen, så er dette tilfellet på denne også må tanken ut og skylles.

#16 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 21 March 2020 - 12:00

Tror du blir nødt til å få sjekket armaturen på toppen av diesel tanken



#17 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 21 March 2020 - 12:32

 

"Lufteslangen" som Jonte hänvisar till är inte en lufte slange men denna tömmer botten på dieselfilter hållaren. Luftning på den 6,5 diesel är av plast och sitter uppe på diesel fiilter. De blir gris.

Har man då "falsk luft" som kommer in i systemet så fyller man dieselfiltert med luft och dieseln rinner ut i slangen från botten av filter. Så har man fyllt övre del av filtert med luft och botten är de diesel i....

 

Ja riktig, det er ikke lufteslangen, det er slangen for tapping av kondens fra bunnen av dieselfilteret. Men man får sjekka LP sånn nogenlunde. Etterpå kan man sjekke luft fra toppen av filteret, her kan man også koble på ei slange, hvis jeg husker riktig.


Edited by Jonta, 21 March 2020 - 12:33.


#18 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 01 April 2020 - 20:31

Heisan. En oppdatering  ^_^

 

Da starter bilen og går fint, tok ned tanken og gjorde den ren, skiftet tankarmatur og rør/slanger helt frem til fødepumpa. (mye dårlige rør) 

Takk til alle for innspill, hadde vært hjelpeløs uten dere  :thumbsup: