Gå til innhold



Foto

Merkelig oppførsel

gasspådrag

  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Trondheim
  • Mine Kjøretøy:
    Chev Sub 1996 6.5 TD
    Volvo 1983 245 GLT

Posted 27 June 2023 - 17:06

Har fått merkelig oppførsel på SUB'n. Har egentlig ikke gjort så mye spesiel tmed den.

 

Fikk lyst til Å Spraye kontakter med contact-cleaner:

 

Kontaktene til:

 

MAP-sensoren (svarte 4-kant som står på innsuget)

Tempføleren for lufta i innsugsmanifoilden (Står ved MAP)

Turbotrykk-sensoren/regulatoren (tror jeg, står bak på motoren på førersiden)

 

Har nettopp skiftet vakumpumpa, men etter testtur så kunne jeg ikke merke noe spesielt der....

 

Uten at det burde ha noe å si, så laget jeg meg en nippel til turbotrykksmåler som jeg kjøpte på Biltema (håper kvaliteten er ok). Byttet ut bakerte skruen på innsuget med en selvlaget....

 

Starter og går som normalt på tomgang, men når jeg gasser den litt (i fri/park) så henger den litt på gassen og fortsetter å ruse seg opp noen sekunder. 

 

Tok en testtur, samme,,, når jeg dro på så bare fortsatte den å dra et par sek selv om jeg slapp gassen.

Når jeg skulle rygge den på plass så fikk jeg skikkelig overraskelse... Straks jeg satte den i R (revers) så ruste den seg ganske kraftig opp og smalt i revers-gear uten at rørte gassen. Ikke noe unormalt i forover-gear.

Ser ut for at det kommer en røyk-poff når den ruser seg.

 

Litt mystisk og en smule skremmende da bilen på en måte lever litt sitt eget liv.

Ingen feilkoder (har en simpelt feilkodeleser)  eller motorlampe lyser.

 

Koblet fra batteriene nå for kanskje å "resette" et eler annet.

 

Noen som har erfart liknende crasy ??  Nærmer seg ferien og, kjekt å fått i stand den gamle doningen..

 

 

 

 

 

 

 

 



#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Biri
  • Interesser:Amatørradio Overlanding og Offroad
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    mitshubishi pajero, gmc yukon xl, volvo v70, triumph trophy
  • Klubb:Offroad.no avd oppland

Posted 09 February 2024 - 01:20

Vakuumlekkasje på ene slangen på Boost solenoiden kanskje, de er ganske sprø og siden du har bytta vakuumpumpa ville jeg begynt der

det at den henger på gassen, ta å prøve sette tilbake bolten på turbotrykk meter se om de får noe falsk luft der.


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF