Gå til innhold

Foto

Sludder & Vås!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1035 replies to this topic

#941 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 07:25

QUOTE(mengis @ 19 Feb 2012, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Si det, jeg er litt usikker. Kan jeg finne slik informasjon noen plass?

Speedoen viser 85 ved 2500 og har da reelt 90 km/h.

på den ene pajen står det på plata som er under panseret og på den andre står plata på torpedoveggen

#942 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 07:32

QUOTE(mengis @ 19 Feb 2012, 22:46) <{POST_SNAPBACK}>
Forresten kjetil; tok du noen bilder når du bytta tverrøra på ramma? Var ikke av med karosseri?

tok ikke av karosseri, men monterte bodylift først tongue.gif
røret som står der er ikke tykkere en ett eksosrør i godset, byttet det ut med ett som var 4mm tykk i godset..
tok nye hull i ramma også trenger du en rørbøyer, fjærskålene var bare å skjære løs og sveise på igjen

tok desverre ingen bilder...

#943 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 09:54

Blir vel litt bedre plass da smile.gif

2" BL du har montert?

Har tenkt litt på 1" fra xpajun, dette er nok løft for meg samtidig som at det kanskje er lite nok til at det ikke merkes i en evt. kontroll? Må det gjøres mye modifikasjoner med 1" bl?

#944 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 11:38

2'' jeg har,ja... med 1'' trenger du vel bare å sjekke kappa rundt radiatorvifta,kanskje den må senkes.. I tillegg må jo selvsagt fangerene også heves

#945 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 21:17

Til og med 2" er det små mods som må gjøres... Sjekk at ikke noe henger, forlenge dieselpåfylling og slanger, ellers finner du nok bremserør i "kveilen" i motorrommet. Verste jobben uansett er å heve fangerne.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#946 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 21:17

Til og med 2" er det små mods som må gjøres... Sjekk at ikke noe henger, forlenge dieselpåfylling og slanger, ellers finner du nok bremserør i "kveilen" i motorrommet. Verste jobben uansett er å heve fangerne.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#947 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 21:50

kan nevne i farten at hvis noen kjøper komplett 2" bodyliftkit med fangerheving hos xpajun, så passer ikke hevekittet til fangeren hvis de orginale gummiklossene mellom ramme og chassi brukes i tillegg til heveklossene..

passer fint hvis det kun brukes klossene fra kittet.. (men "mister" da ca 1" løft)

måtte modde litt på fangerkittet, gikk greit det å tongue.gif

har det kittet fra xpajun på begge pajene mine nå smile.gif

#948 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 22:08

Det er jo fristende. Men hva i huleste gjør man den dagen man blir tatt i teknisk? Kjip jobb å reversere....

Umulig å skaffe papirer på sånt? Dersom det fins papirer fra hvilket som helst bodylift-kit for pajero kan man jo bare banke inn nummeret i klossene og dra på BT.

Edited by mengis, 20 February 2012 - 22:08.

#949 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 23:07

du får skrive en søknad å sende bt og begrunne godt at det finnes 2" fjærheving som er tuv godkjent og at med bodylift heves jo bare det lette karosseriet og ramme,motor,etc ikke heves så det er minimalt endring av stabiliteten på bilen... har personen som mottar brevet en god dag, så kanskje det går i gjennom wink.gif
lov å prøve i hverfall:)

får jo forresten orginal bodylift til pajero wink.gif
gen2 med automatkasse har det smile.gif

Edited by kjetil1972, 20 February 2012 - 23:10.

#950 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 09:22

Gen1 med automat har visst også det... smile.gif Er i allefall TRANGT nok allerede med manuell kasse opp mot tunnellen...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#951 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 07:14

begynte pluttselig å savne gammelbilen wink.gif
noen som vet av en w/s124 e320-420-500 til en rimelig penge..

#952 TakeOffRoad

TakeOffRoad

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 28 February 2012 - 19:21

QUOTE(kjetil1972 @ 20 Feb 2012, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
du får skrive en søknad å sende bt og begrunne godt at det finnes 2" fjærheving som er tuv godkjent og at med bodylift heves jo bare det lette karosseriet og ramme,motor,etc ikke heves så det er minimalt endring av stabiliteten på bilen... har personen som mottar brevet en god dag, så kanskje det går i gjennom wink.gif
lov å prøve i hverfall:)

får jo forresten orginal bodylift til pajero wink.gif
gen2 med automatkasse har det smile.gif

Hei.
Her er det mye bra info.
Vil prøve meg med terengtouring med pajen.
Har en gen2 94 mod. 3,0 v6 glx automat.
Trenger denne BL for og få på 33-34"?
Og de justerbare demperne bak har tatt kvelden, har du noen anbefalinger for ett par normale dempere?
Mvh.
Steve

#953 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 28 February 2012 - 20:09

Du trenger fjærheving og litt frisering av skvettlapp for 33"

#954 pajeroskru

pajeroskru

forskrudd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 28 February 2012 - 20:28

Er vel ikke så mye å frisere på de skvettlappene. Funker overhodet ikke til offroadbruk. Anbefaler å rive vekk dritten og lage nye av gummi.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#955 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 February 2012 - 21:32

er vel ca. 1" bodylift på den orginalt..
vet ikke på glx, men på gls må det kuttes litt på framfanger,skvettlapper må vekk og stram opp torsion litt..
varierer litt med dekktype og bredde/innpress på felgene.. men tror du er i mål da:)
bruker du bilen enn del i terrenget, lag noe hurtigkoblinger til stabstagene eller fjern de;)
vurder og å kjøp hevesett, hvis tiden er inne for demperskift, blir vesentlig bedre å kjøre enn med orginale. anbefaler å bytte torsionstavene også..
ellers har nok milner offroad rimelige dempere

#956 TakeOffRoad

TakeOffRoad

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 06:56

QUOTE(kjetil1972 @ 28 Feb 2012, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
er vel ca. 1" bodylift på den orginalt..
vet ikke på glx, men på gls må det kuttes litt på framfanger,skvettlapper må vekk og stram opp torsion litt..
varierer litt med dekktype og bredde/innpress på felgene.. men tror du er i mål da:)
bruker du bilen enn del i terrenget, lag noe hurtigkoblinger til stabstagene eller fjern de;)
vurder og å kjøp hevesett, hvis tiden er inne for demperskift, blir vesentlig bedre å kjøre enn med orginale. anbefaler å bytte torsionstavene også..
ellers har nok milner offroad rimelige dempere

Fant dempere hos milner, men ingen hevesett.
Hvor kan man oppdrive komplett hevesett med dempere?
Bilen skal brukes til og trekke en Suzuki sj 413 som er blitt en offroadbil i biltrial.
Og pajeroen skal og brukes til terrengtouring som er klassen for bil med skilt. Dette er offroad light, men greit med litt
klaring under når man er giret for 1 plass på pallen. laugh.gif

#957 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 08:28

Skal du ha hevesett lønner det seg å kjøpe i Norge... Hos bgnor eller norskoffroadteknikk e.l. Grunnen er at hvis du ønsker et hevesett skrevet inn i vognkortet så godtar BT bare hevesett med TUV (stort sett), og det er ikke mange andre land som er så restriktive... Dvs at med et sett kjøpt i Norge kan du forsikre deg om at du får med rett dokumantasjon før tusenlappene flagrer...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#958 TakeOffRoad

TakeOffRoad

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 15:29

QUOTE(HardKåre @ 1 Mar 2012, 08:28) <{POST_SNAPBACK}>
Skal du ha hevesett lønner det seg å kjøpe i Norge... Hos bgnor eller norskoffroadteknikk e.l. Grunnen er at hvis du ønsker et hevesett skrevet inn i vognkortet så godtar BT bare hevesett med TUV (stort sett), og det er ikke mange andre land som er så restriktive... Dvs at med et sett kjøpt i Norge kan du forsikre deg om at du får med rett dokumantasjon før tusenlappene flagrer...

Kjempemessigt laugh.gif
Takker dere for god hjelp.
Når jeg begynner med hevingen, skal jeg lage en bildeserie av prosjektet og legge ut her.
Stemmer det at BT rundt omkring praktiserer ulikt ang. TUV papirer? huh.gif

#959 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 17:44

QUOTE(TakeOffRoad @ 1 Mar 2012, 15:29) <{POST_SNAPBACK}>
Kjempemessigt laugh.gif
Takker dere for god hjelp.
Når jeg begynner med hevingen, skal jeg lage en bildeserie av prosjektet og legge ut her.
Stemmer det at BT rundt omkring praktiserer ulikt ang. TUV papirer? huh.gif

er ikke lokalt biltilsyn som skal behandle søknaden, send inn til regionkontoret.. (i mitt tilfelle var det region nord, all komunikasjon gikk på e-post)

vil tro det lønner seg å sende en forespørsel først på hva du har planer om, vil da få svar på hvilken dokumentasjon de skal ha..
så er det "bygging" og sending av søknad med kopi av dokumentasjon.. får da svar at du må bestille time hos lokalt BT og de sjekker at bilen er bygget etter søknaden og må ha med orginaldokumentasjon...
de sender inn "anbefaling" at bilen bør godkjennes til regionkontoret og du vil få svar fra de at du må ta med 400kr (tror jeg det var) og dra og få skrevet ut nytt vognkort..

var i hvertfall den fremgangsmåten som ble brukt når jeg fikk godkjent bredding og øket sporvidde på en mercedes jeg hadde..

i allefall lykke til og hold oss oppdatert wink.gif
å belag deg på at Ting Tar Tid, men fikk da beskjed at bilen som var ombygd kunne brukes mens søknaden var til behandling smile.gif

#960 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 21:45

var på Jeep Arctic Winter Challenge på bardufoss i helga, tror pajeroen stooorkoste seg i snøen cool.gif