Gå til innhold



Foto

Forslag til regelendringer.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Lager denne mappa for at vi alle kan komme med konkrete forslag til regelendringer neste år.
Etter å ha snakket med flere førere i løpet av sesongen
er det vel ting som bør forandres/utbedres i flere klasser.
Så kan vel alle gjøre opp sin mening før Offroadkonferansen 2004, eventuelt sende inn forslag til Bilsportforbundet.

Da er det vel duket for en diskusjon eller to .....

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955
-også kjent fra TV-norge


*****************************************************

Godt tenkt, vi har allerede enkelte tråder om dette men de inneholder få konkrete forslag. Til orientering vil jeg prøve å holde denne tråden ren, slik at "chat" blir slettet.
Til dere aktive; ta gjerne utgangspunkt i eksisterende regeltekst og omformuler denne slik dere ønsker reglementet.

For NBFs Ferdighetsseksjon
Arne Johannessen

-----------------------------------------------
DET ER NÅ OPPRETTET EMNER FOR HVER KLASSE.
mvh
Arne J.

#2 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Hva er karroserikravet i de andre landene Classic eksisterer?

Jeg støtter Pål og Solli sitt forslag til karroserikrav.

Men jeg håper att alle biler som har blitt godkjente på teknisk ved løp i år får kjøre ut sesongen uten at noen protesterer.

Du er heldig, OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#3 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 23 August 2004 - 23:00

Jeg kan love deg Stein at uansett hva som skjer så er det uaktuelt å fjerne seg fra de andre nordiske lands regler, alle forandringene som blir gjort gjøres for å samordne reglene enda mer

Tommy Olsen
Member of DEA Fan Club

#4 slaanonsen

slaanonsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 22 August 2004 - 23:00

:rolleyes:Hadde det okke vært en ide og kikke litt på svenske,danske og finske regler. Det burde etter min mening vært opptimalt med et felles nordisk regelverk.
stein:D

#5 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 22 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Går det ann å dele opp dette emnet klassevis?
Hadde blitt litt mer oversiktlig...

Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif


Opprinnelig postet av Pål



Er i gang, flytter over konkrete forslag herfra, slik at mer generelle diskusjoner kan fortsette her. Emnene for hver klasse blir prioritert, prioritering fjernes fra dette emnet.


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

#6 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 August 2004 - 23:00

Går det ann å dele opp dette emnet klassevis?
Hadde blitt litt mer oversiktlig...

Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#7 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 22 August 2004 - 23:00

Eurotrial reglene settes av en Komite, der blant annet jeg sitter, vi skal ha regelmøte i Januar i Tyskland...

Tommy Olsen

#8 Sven Arne

Sven Arne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 22 August 2004 - 23:00

Original:

Synes de norske reglene er bra her. Ifjor ble det vel ingen endringer i eurotrailreglene i denne klassen. Vi tilpasset oss endel med hensyn til fri sperre i bakaksel.

Samtidig fikk vi noen endringer som kun er av praktiske/miljømessige/sikkerhetsmessige hensyn. Dette med å erstatte lykteglass med plater og kunne ta ut glassene i vinduene unngår glass i naturen, samt at man kan ikke kjøre en helg uten u knuse glass... Samtidig dette med at vi ikke trenger å benytte oss av originaltanken, bare den er på plass. Sølte ut 20-30 liter bensin i en seksjon i EM på grunn av eurotrailreglene med dette.

Nevner disse tingene for å vise til at eurotrailreglene kan rettes litt på i denne klassen. Hva kan gjøres for å påvirke mest mulig der?

#9 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Lager denne mappa for at vi alle kan komme med konkrete forslag til regelendringer neste år.
Etter å ha snakket med flere førere i løpet av sesongen
er det vel ting som bør forandres/utbedres i flere klasser.
Så kan vel alle gjøre opp sin mening før Offroadkonferansen 2004, eventuelt sende inn forslag til Bilsportforbundet.

Da er det vel duket for en diskusjon eller to .....

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955
-også kjent fra TV-norge


*****************************************************

Godt tenkt, vi har allerede enkelte tråder om dette men de inneholder få konkrete forslag. Til orientering vil jeg prøve å holde denne tråden ren, slik at "chat" blir slettet.
Til dere aktive; ta gjerne utgangspunkt i eksisterende regeltekst og omformuler denne slik dere ønsker reglementet.

For NBFs Ferdighetsseksjon
Arne Johannessen

Opprinnelig postet av Solli


Hei igjen.
Som det fremgår av første innlegg i dette emnet ba Solli selv om konkrete forslag til regelendringer, mens jeg som redaktør var frekk nok til å antyde at "chatting" kunne bli slettet (og jeg synes vi nærmer det siste nå).

Det er ingen tvil om at noe må skje med karroserikravet i "Classic"; enten må eksisterende regelverk tydeliggjøres og følges opp av teknisk kontrollant, alternativt vil vi ende opp med noe i likhet med Prototyp.

Jeg foreslår at vi dropper diskusjonen her i dette emnet om hvem som ligner mest eller minst i dagens situasjon. De konkrete forslag som fremkommer vil bli vurdert på lik linje med innsendte forslag når vi starter gjennomgangen av regelverket, men jeg anbefaler likevel at forslagene sendes NBF innen 1. oktober - gjerne som en PM hvis det er enklest.
For de som vil sammenligne biler; sjekk http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15073 (jeg har ryddet vekk uvesentlige innlegg).


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

Måtte flytte innlegget ettersom det dukket opp flere innlegg mens jeg satt og skrev.

#10 Espen Løken

Espen Løken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 480 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
du vet det finnes magirius traktor?

Uansett ,jeg er faktisk mer bekymret hvis det skal bli tillatt med styrebrems ,da tror jeg jeg dropper hele biltrialen uansett.
Ett nytt karroseri kan jeg smelle isammen ,men sliter mere med styrebremsen ,da burde jeg også ha arb'er og da har mitt budsjett sprukket for mange år fremover

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge


Opprinnelig postet av Solli


Hvis du lager en støtfanger, bøyer skjærmene ned mot den slik som på den orginale lastebilen og lager et lasteplan bakpå burde den vel ligne like må på Magirusen som Magic ligner Jeepen...
Hvordan ser traktoren ut?


TOYOTA

4-Hjulstrekk betyr bare att du setter deg fast på helt utilgjengelige steder


#11 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Forslag til karosseriregel i classic:

Kjøretøyet skal ha et karosseri med en lengde som minimum tilsvarer kjøretøyets akselavstand.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser skal være skjermet mot fører. Eventuelle ruter skal være av laminert glass eller polycarbonat/lexan.


Pluss: Styrebrems tillastes ikke i Classic .

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#12 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Godt tenkt, vi har allerede enkelte tråder om dette men de inneholder få konkrete forslag. Til orientering vil jeg prøve å holde denne tråden ren, slik at "chat" blir slettet.
Til dere aktive; ta gjerne utgangspunkt i eksisterende regeltekst og omformuler denne slik dere ønsker reglementet.

For NBFs Ferdighetsseksjon
Arne Johannessen


Helt enig.Sorry, et punkt jeg overså en sen Lørdagkveld. sleep.gifwink.gif


Jan G Halvorsen
går det, så, går det

#13 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

du vet det finnes magirius traktor?

Uansett ,jeg er faktisk mer bekymret hvis det skal bli tillatt med styrebrems ,da tror jeg jeg dropper hele biltrialen uansett.
Ett nytt karroseri kan jeg smelle isammen ,men sliter mere med styrebremsen ,da burde jeg også ha arb'er og da har mitt budsjett sprukket for mange år fremover

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#14 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Hmmmm?
user posted image

user posted image

user posted image


user posted image

At noen tenker nytt og prøver å få til noe nytt er bra synes jeg men jeg Kan ikke klare å se at Magirusen har gjennkjennelseverdi med orginalen bortsett ifra emblemet. å det er for lite mener jeg.

Handicap regler bør vi holde oss borte fra mener jeg, Jeg er sikker på at andre typer enn Suzuki og jeep kan hevde seg men folk har lett for å følge flokken å ta etter de som hevder seg. mye på grunn av erfaringer dele tilgang og slike ting.

Ellers så er det viktig å samkjøre regler med de andre landene slik at ikke forskjellene blir for store ved nordiske og europeiske arrangement.

biggrin.gif


Jan G Halvorsen
går det, så, går det

#15 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Nå kjenner jeg ikke til så mye Jeep ,hvilken type skal Magic være da?
(vet ikke om det enkleste for meg er å bygge noe lignende i såfall)
Noen som har bilder ?
Det er nok at jeg lager runde hjulbuer bak og maler en ny grill?



UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#16 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Det sammenlignes bilder her med "Magirus" og "Jeep"
Jeg vil påstå at her er stor forskjell på karosseriene, Magic har kopiert grillen, skjermene både foran og bak samt døråpningen slik at det skal ligne en jeep i hvertfall, Magirusen har en lignende grill og det er alt resten er brettet rundt buret.

Jan G Halvorsen
går det, så, går det

#17 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:


Standard
fjærer er fritt så lenge man bruker opprinnelig fjærtype, karroseri heving intill 5 cm. frontrute ramme og original veltebøyle må være der



Tommy Olsen

Opprinnelig postet av Tommy



For å "muligjøre" deltagelse med selvbærende biler (i Standard) bør det kanskje tilates moderat heving av fjæringen. Det kan virke som det legges opp til Suzuki'er, noe som kan bli kjedelig/ensporet, derfor kanskje gjøre det litt mer åpent for andre biler ? ..Eller er det noe jeg har misforstått her ?

Team Low Cost Offroad
--------------------------------
1986 Lada Niva 4x4 1600 | 27.8” Maloya Cresta Special TWI | Mer Kommer….
1995 Lada Niva 4x4 1.9D (”DeleBil”)

#18 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00



Noen Forskjell???

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#19 Espen Løken

Espen Løken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 480 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Enig i at styrebrems vil gjøre at Classic vil bli en for dyr klasse å stille i...


TOYOTA

4-Hjulstrekk betyr bare att du setter deg fast på helt utilgjengelige steder


#20 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Tilates styrebrems i Classic medfører det som Amund sier en kostnadshøyning på minst 15000.
Her må man etter min mening ta det litt med ro.
Classic er en stor klasse,og vel en av de billigste.Regelverket er såpass fritt,og er blitt tolket svært fritt i teknisk kontroll,att det medfører stor forskjell på bilene i klassen.
Nå er det selvfølgelig førerens kjøreferdigheter,og ikke hans lommebok som skal avgjøre.
Jeg hevder ikke med dette att bilene til de som i dag leder Cupene har vert avgjørende,det er jo de mest erfarne førerne så de hadde vel klart seg uansett.
Men for oss som på grunn av manglende erfaring og enklere biler ikke henger riktig med,vil kansje få problemer med lysten til å delta hvis det igjen skal tilates utstyr som vi ikke har råd til.Også løypeleggerne må ta utgangspunkt i "verstingbilene".
Nei etter min mening må vi gjerne drømme om eksotiske amerikanske rock crawlere,men vi får være realistiske og ta hensyn til norsk familie økonomi.

Årets tolkning av karosserikravet har etter min mening vært svært "vi ser gjennom fingrene".Men det forundrer meg at diskusjonen først ble brakt på banen når Magiriusen gjorde sitt intog.
Vi er faktisk desverre brakt i den situasjon at hvis man vil være et rævhål,kan man ved noen 1000 lapper i protester fyke opp sammenlagt listene.Dette bør ungås neste år ved at kravene blir konsekvent fulgt,uansett hvordan utformingen blir av regelverket.

Du er heldig, OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.